RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Mesterséges vízcsepp

2010 június

Ha már egyszer belefulladhatunk a sok csapadékba, mi is hozzáadhatunk egy lecsüngő vízcseppet a fotónkhoz, amely egy valódit próbál utánozni.

Az alábbi tutorialban a fotónk saját anyagából készítjük el a cseppet, hogy abban a víz környezete tükröződjön, és ezért hihető eredményt kapjunk.

A leírás kezdő-középfokozatban tartó GIMP-felhasználóknak szól, ezért nem terjeszkedik ki a funkciók alapvető kezelési részleteire.


Előkészítés

1. ábra

Eredeti fotó részlete.

A leírásban a gyorsbillentyűk megadásakor a "gyári beállításokra" hivatkozom.

A baloldali kép az eredeti fotó feldolgozásra szánt részletét mutatja. A képre kattintva látható az eredeti felvétel, amely 3,8 MB terjedelmű és 3072x2304 képpontos.

Az eredeti képből Téglalap-kijelöléssel, az eszköz alapértelmezett beállításaival jelöljük ki azt a részletet, amelyet meg szeretnénk tartani a végleges műben. Ctrl+c billentyűparanccsal helyezzük vágólapra, majd a Szerkesztés —> Beillesztés másként —> Új kép paranccsal készítsünk belőle új képet, és azt mentsük el pl. vízcsepp.xcf néven, a GIMP saját képformátumában.

A kivágott részlet most 1004x735 képpontos lett. Az eredeti nagy fotóban szüntessük meg a téglalap-kijelölést például a Visszavonással (Szerkesztés menüjéből), de még ne csukjuk be, mert szükség lesz rá.

A kisebb részletképet javítsuk fel, ha szükséges: a mostani példában az előtér elemei körül látható zajos hátteret elmostam kézi elmosással, 100%-os sűrűséggel, Circle Fuzzy ecsettel, szükség szerint váltogatva annak méretezését.

Vízcsepp készítése

Váltsunk át a nagyméretű fotónkra. Ha azt meg akarjuk tartani eredeti formájában is, akkor a Kép —> Kétszerezés paranccsal készítsünk róla másolatot, amely a Névtelen nevet kapja a GIMP-től, és azt mentsük el tetszőleges néven. Most a galagonya.jpg nevet adtam neki. Az eredeti fotót most már becsukhatjuk. A galagonya.jpg képablakában állva az Eszköztárról válasszuk a Tükrözést, és a Ctrl számítógép-billentyűnket lenyomva tartva kattintsunk a képablakba, mire a képünk függőleges irányban tükröződik.

Eme műveletre azért van szükség, mert megpróbálunk egy valódi vízcseppet szimulálni, amely optikai szempontból hasonlóan működik egy gyűjtőlencséhez, és fordított állású képet mutat.

2. ábra

I-görbítés a nagy fotón. Mozgókép.

A Szűrők —> Torzítás —> I-görbítés funkcióval készítsük el a vízcsepp lényegét. A 2. ábra egy kétkockás mozgókép; egy-egy kockája 3-3 másodpercig látható. Az előnézeti ablakban a piros nyíl hegye nagyjából arra a pontra mutat, amely körül a kurzort mozgatni kell, hogy egy gömbcsepp kialakuljon.

Az I-görbítés ablakában a Deformálási módok közül válasszuk a Megnövelést, a Deformálási sugár nagyságát próbálkozásokkal állíthatjuk be. Induljunk ki egy sugárméretből, készítsünk gömbcseppet, s ha nem tetszik az eredmény, akkor az I-görbítés ablakában alul a Visszaállítás gombbal megint visszajutunk ar eredeti képhez.

A Deformálási mértéket most meghagytam az alapértelmezett 0,30-on, de persze ezzel is lehet játszani. A cél, hogy olyan gömb alakuljon ki, amely a kiválasztott galagonyabogyót (vagy egyéb tárgyat, amely alá vízcseppet akarunk rajzolni) lapultan tartalmazza a gömb aljára szorulva, és ha lehet, a baloldalán (vagy a fotónktól függően azon az oldalán, ahonnan a fény jön) még fényes, világos terület is van, hogy a majdani vízcseppünk oldalról megvilágítást kapjon. [Ha nincs világosabb terület a fotónkon a megfelelő helyen, akkor megpróbálhatunk ráfesteni világos színnel egy foltot. A példabeli képen a nyílhegytől balra eleve volt egy ilyen terület.]

Kattintsunk az előnézeti ablakba oda, ahová a gömb középpontját szánjuk, és lenyomott bal egérgombbal kicsit rezegtessük a kurzort a középpont körül. Ha kell, közben arrébb is húzhatjuk egy kicsit, ha a gömbcsepp megvilágításához erre szükség van. Ha végeztünk, OKézzunk.

3. ábra

Ellipszis-kijelölés beállításai.

Még mindig a galagonya.jpg nagy kép ablakában állva válasszuk ki az Eszköztárról az Ellipszis-kijelölést, és az Eszközbeállítások ablakában adjunk neki Lágy szélt pl. 2-es sugárral. Jelöljük még be a Kiterjesztést a középpontból, és az 1:1 Rögzített Méretarányt, azaz legyen köralakú a kijelölésünk.

4. ábra

Vízcsepp alap kijelölése.

Húzzunk egy kört az egyelőre még kerek vízcseppünkre, és toljuk el úgy, hogy szép szabályos lencsét kapjunk.

Ctrl+c paranccsal másoljuk vágólapra a kijelölésünket. Lépjünk vissza a vízcsepp.xcf képünkre, és Ctrl+v paranccsal másoljuk be a kerek cseppet. Ez a Rétegek ablakában Lebegő kijelölés (Beillesztett réteg) néven fog megjelenni. Kattintsunk rá a rétegsorára jobb egérgombbal, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk az Új réteg parancsot. A galagonya.jpg képet be is csukhatjuk a kijelölés visszavonása után.

5. ábra

Réteg átméretezése.

Jelenleg az új réteg nagyobb (1125x1125 képpont) lett a vízcsepp.xcf kép méreténél, de ez nem baj. A Réteg menüpontból válasszuk a Réteg átméretezését. Kb. 1/3 szélességűre méreteztem első lépésben a kerek cseppet, azaz 300x300 képpontosra. A lánc legyen bekapcsolva, vagyis legyen méretarányos az átméretezés.

Az m számítógép-billentyű lenyomásával kapcsoljuk be az Áthelyezés eszközt, kattintsunk a cseppbe, és toljuk be nagyjából a kép közepébe. A Rétegek ablakában a cseppünk a Beillesztett réteg nevet viseli. Nevezzük át a kivágott fotórészletet, és a beillesztett réteget is.

6. ábra

Rétegek átnevezése.

A kiindulási kép részletét tartalmazó réteget átneveztem Eredeti fotónak: duplán kattintsunk a rétegnévre a Rétegek ablakában, írjuk be az új rétegnevet, majd nyomjunk Enter-t a számítógép-billentyűzetünkön. Az új réteget hasonlóképpen nevezzük át Vízcseppnek.

Ha azt szeretnénk, hogy a következő műveletnél, a Lencsetorzításnál nagyobb legyen a szabadsági fokunk, akkor a vízgömbünk körül nagyobb átlátszó területre lesz szükségünk. A csepp módosítása nélkül ezt a Réteg határvonal méretének változtatásával érhetjük el. Hívjuk tehát meg ezt a funkciót a képablakban a Réteg menüjéből, a Vízcsepp rétegben állva (7. ábra).

A funkció ablakában a Réteg mérete alatt a Szélesség és Magasság beviteli mezőitől jobbra eső láncot kapcsoljuk szét, hogy egymástól függetlenül változtathassuk a méreteket. Most az eredetileg 300x300 képpontos réteg szélességét 600-ra, a magasságát 500 képpontra vettem. Az adatok begépelése után kattintsunk a Középre feliratú gombra, majd az Y-eltolás léptetőnyilával toljuk egy kissé lefelé a cseppünket, pl. 150-es értékig, majd kattintsunk alul a Méret módosítására.

7. ábra

Réteg határvonalának növelése.

8. ábra

Lencsetorzítás.

Hívjuk meg a Szűrők —> Torzítás —> Lencsetorzítást. A Szél torzítását szélsőértékig vittem -100-ra, az Y-eltolást pedig +100-ra. Így egy cseppszerű alakzat kezd kirajzolódni.

Az Eszköztáron válasszuk ki az Átméretezési eszközt, és kattintsunk a cseppünkbe (9. ábra).

Először méretarányosan kicsinyítsük bekapcsolt lánccal kezdve, amikor is kattintsunk a befoglaló téglalap jobb felső sarkában látható négyzetbe, és toljuk balra lefelé. Majd a befoglaló téglalap felső oldalának közepén látható, és az illusztráción iros nyíllal jelölt négyzetbe kattintva függőlegesen is lapítsuk a cseppünket. Figyeljük a galagonyabogyó alsó ívét, hogy nagyjából illeszteni tudjuk majd hozzá a csepp alsó részét.

Ha egy lépésben nem sikerült mindjárt megfelelő méretűre és alakúra gyártani a cseppet, akkor ismételjük meg az átméretezési lépést. Most még egyszer kellett beavatkoznom ehhez.

9. ábra

Vízcsepp átméretezése.

10. ábra

Vízcsepp helyretolása.

A Rétegek ablakában vegyük le a Vízcsepp nevű réteg átlátszatlanságát például a felére, majd m-mel kapcsoljuk be az áthelyezést, és toljuk a cseppet nagyjából a helyére, hogy illeszkedjen a galagonyabogyó (vagy a saját objektumunk) aljához. Ha mindkét oldalon nem illeszthető pontosan, akkor a világosabbik felén illesszük, a másik oldalon könnyebb lesz eltüntetni az eltérést. Dolgozzunk nagyobb, pl. 400%-os képnagyításon.

Vigyük vissza 100%-ra a vízcseppünk átlátszatlanságát, majd jobb egérgombbal a Vízcsepp rétegre kattintva a Rétegek ablakában hívjuk fel a rétegmenüt, és válasszuk a Rétegmaszk hozzáadását (11. ábra).

11. ábra

Rétegmenü.

A felbukkanó ablakban (12. ábra) maradjunk az alapértelmezett Fehér (teljesen átlátszatlan a maszkolt réteg) mellett. Nagyítsuk ki a képünket 400%-osra, hogy jól lássunk. Az Eszköztáron a fekete-fehér színeket szükség szerint cserélgessük a váltónyilukra kattintva. Mindig a felső, előtérszínnel fog festeni az ecsetünk, amelyet a p számítógép-billentyűnk lenyomásával kapcsolhatunk be.

12. ábra

Rétegmaszk hozzáadása.

13. ábra

Ecsetbeállítások.

Az Eszközbeállítások ablakában Normál módban, először 100, majd 50%-os átlátszatlansággal dolgozzunk 1,00-es ecsetmérettel a Circle Fuzzy (19)-es ecsettel. Feketével festve a csepp fölösleges részeire azok eltűnnek a képből, fehérre állítva az előtérszínt pedig visszanyerhetjük azokat a csepprészleteket, amelyeket véletlenül fölöslegesen töröltünk ki.

14. ábra

Rétegmaszk és képréteg a Rétegek ablakában.

Még most is áthelyezhetjük a cseppünket szükség esetén az m számítógép-billentyűnket lenyomva, és a cseppbe kattintva húzással, de mielőtt ezt tennénk, a Rétegek ablakában a maszk helyett kattintsunk a Vízcsepp réteg előnézeti képére, mire akörül egy fehér keret jelenik meg. Ezután húzzuk arrébb áthelyezéssel a cseppet a képben, majd kattintsunk vissza a fekete alapú maszkra, mire annak az előnézeti képe körül fog megjelenni a fehér keret, jelezve, hogy a további műveletek a maszkot fogják érinteni, és nem a képréteget.

15. ábra

Maszkolt vízcsepp.

A maszkolt vízcsepp jobbra látható. Megfigyelhetjük, hogy sok esetben az sem fontos, hogy teljesen eltüntessük a nem kellő részeket. Mindig az összhatást figyeljük a képablakban.

Ha elégedettek vagyunk a művel, akkor jobb egérgombbal a maszkolt réteg sorára kattintva a Rétegek ablakában hívjuk fel a rétegmenüt, és válasszuk a Réteg kép-méretűvé alakítását.

Ezután a Kép —> Kétszerezés művelettel készítsünk másolatot az XCF képünkről, majd az új, Névtelen kép ablakában a Kép —> Egy réteggé lapítással egyesítsük a rétegeinket, és a Fájl —> Mentés paranccsal mentsük el tetszőleges néven, .jpg, .png stb. fájlba.


A képek előállításához GIMP for Windows 2.6.4 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon