RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Üvegkéz

2007 december

Üvegöntvény hatásúvá átalakított kézfej képe. Több képből készült montázs.
Teljes méretű kép (267 kB) Fölfelé mutató nyíl. Ugrás a lap tetejére.Fel

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]



Így készült

Az eddigi oldalakon csak kedvcsináló képeket lehetett látni, de itt és most már arról is szó lesz röviden, hogy miképpen lehet teljesen átalakítani egy önmagában nem sokat mondó felvételt. Az eddigiektől eltérően ezt a képet és a hozzá tartozó mozgóképet már a GIMP 2.4.2-es verziójával készítettem.

A kéz ugyan inkább olyannak látszik, mintha üvegből öntötték volna, de valójában vízfelületről és vízcseppekről készült felvételeket használtam fel hozzá, Excdrac három hatásos fotóját. Az alábbiakban a készítéshez igénybe vett GIMP funkciókat ismertetem, az oldal alján pedig egy kis mozgókép mutatja be, mintegy "werkfilm"-ként a fontosabb köztes lépéseket, és a látvány fokozatos kialakulását.




Az alapul szolgáló négy kép közül az elsőt én készítettem, a többit pedig Excdrac.


Először a kiinduló fotón megkerestem az éleket (Szűrőkön belül az Élkeresés, azon belül is Sobel), és arra elkezdtem rárakni a két utolsó vizes felvételből kiemelt részleteket. A megfelelő részeket szabadkézi kijelöléssel rajzoltam körül (Eszközökön belül a Kijelölőeszközök alatt), de ezt úgy állítottam be, hogy a kijelölések széle elmosódott legyen, részben azért, hogy egyenletes, és ne recés körvonalakat kapjak, részben pedig azért, hogy így a vízcseppek körül kis holdudvar keletkezzen, s ettől kissé ragyogó hatást kapjanak. Ehhez a kijelölésnél bekapcsoltam a lágy szélek funkciót.

Kiinduló fotó élkereséssel készült képe, és két nagy vízcsepp felhelyezve.
Teljes méretű kép (181 kB) Fölfelé mutató nyíl. Ugrás a lap tetejére.Fel

Erre a képre már minden vízrészletet ráhelyeztem átmásolással (Ctrl+C, majd Ctrl+V), és a helyére pozicionáltam. Az előző képen még nagyon gyenge volt a középső, és a gyűrűs ujj felső határoló vonala, viszont a kéz kontúrja túl erős volt. A hiányzó vonalakat festékszórással magam rajzoltam be (Eszközök alatt a Festőeszközök menüből kiválasztva), a túl erős fehér kontúrokat pedig részben "Maszatolással", részben elmosással (ezzel a két további festőeszközzel) vékonyítottam el.


További vízrészletek felhelyezve a kéz sziluettjére.
Teljes méretű kép (208 kB) Fölfelé mutató nyíl. Ugrás a lap tetejére.Fel

Az eddigi eredménnyel még nem voltam megelégedve, mert a vízrészletek még az "űrben lógtak", nem kötötte őket össze semmi, így a képnek nem is lett egybeöntött hatása. Ezért elővettem Excdrac harmadik vizes képét, amelyik egy medence kavargó vizét ábrázolja, és annak egy részletét bemásoltam a kézhez, s ezt "lebegő kijelölésből" önálló réteggé alakítottam. Részben átlátszóvá tettem és a két réteg egyesítéséhez a "Csak világosítás" módot választottam ki. Valamelyest változtattam a színeken is, mert akkor még nem tudtam, hogy végül is majd kékre fogom venni az üvegkéz színét.
Ennél viszont fontosabb, hogy kétféleképpen is próbáltam előállítani az üvegszerű csillogást: egyrészt a "Finom ragyogás" funkcióval (Szűrők alatt a Művészi menüből), másrészt az árnyalat értékének növelésével, és a fényerő csökkentésével, (Színek alatt Árnyalat-telítettség funkció), mert ez megfelelőbbnek bizonyult jelen esetben, mint amit az ugyancsak itt található "Fényerő-kontraszt" funkcióval el lehetett érni.

Újabb vízháttér hozzáadva az előző képhez.
Teljes méretű kép (224 kB) Fölfelé mutató nyíl. Ugrás a lap tetejére.Fel

Még mindig nem voltam megelégedve a kapott eredménnyel, ezért kisérletet tettem még a Retinex módszerrel is: másolatot készítettem a kézről, azon alkalmaztam a Retinex funkciót, majd "Rávetítés" módszerrel, egyharmadnyi átlátszatlansággal véve a Retinexes réteget, egyesítettem a kézháttérrel. Maga a kéz így már jobban nézett ki, de sehogy sem tudtam elérni, hogy jobban kiugorjon a víztükör-háttérből, anélkül persze, hogy az ehhez alkalmazott módszer rontott volna a kéz látványán. Ezért lemondtam a háttérről, s inkább levágtam a kézről. Ehhez visszanyúltam az élek keresésekor kapott fekete-fehér vonalas képhez, azon "Varázspálca" kijelöléssel, lágy szélekre beállítva kiválasztottam a fekete hátteret, majd megfordítottam a kijelölést (Invertálás), és egyszerűen Ctrl+X paranccsal kivágtam a fekete kezet a segédrétegből, a maradék fekete hátteret pedig egyesítettem az immáron üveghatású kézzel.
A körvonalakat "Maszatolással" és "Elmosással" kijavítottam, és a "Fényerő-kontraszt" funkcióval csillogóbbá tettem a képet.


Az immáron fölöslegessé vált háttérrészek levágása, és kontúrok kijavítása.
Teljes méretű kép (228 kB) Fölfelé mutató nyíl. Ugrás a lap tetejére.Fel

Ezután már csak élesítettem a képen (Szűrők, Kiemelés alatt "Maszk életlenítése"), és kék színre eltoltam az árnyalatot (Színek menüpont alatt Árnyalat-telítettség funkcióval). Utolsó simításként mégegyszer megdupláztam a réteget, s egyharmadra levéve a másolat átlátszatlanságát most "Szorzás" módban egyesítettem egymással az eredeti képet és annak másolatát. Így állt elő a végleges kép.


Mozgókép

Werkfilm. Mozgókép mérete: 407 kB Fölfelé mutató nyíl. Ugrás a lap tetejére.Fel

A magam részéről nem szeretem, ha egy honlapon valami mindenképpen, kikapcsolhatatlanul mozog, mert az zavar abban, hogy a többi információra koncentráljak. Ezért a balra látható mozgókép csak az olvasó beavatkozására indul be. Ha a kurzorral ráállunk a képre, akkor lepereg a "werkfilm", a kurzort lehúzva a képről pedig visszaáll az eredeti állapot. Akinek nem így működik a böngészője, az kattintson rá a képre, s ekkor új oldalon fog megjelenni a mozgókép.

Ezt még nem a GIMP GAP (GIMP Animation Package) Plug-in segítségével készítettem, hanem kockánként magam raktam össze többrétegű képpé a GIMP 2.4.2 rétegkezelő funkciói segítségével, bár helyenként a GAP 2.2.2 "Morph" funkcióját is felhasználtam: egy-egy köztes réteget azzal készítettem, a többit pedig rétegduplázással, és a két szomszédos réteg összeolvasztásával úgy, hogy a relatíve felső réteg átlátszóságát nagyjából 50%-ra vettem.



A kéz fotója MINOLTA DIMAGE E201 fényképezőgéppel, Excdrac felvételei pedig Fuji FinePix S9600 kamerával készültek. A képek feldolgozásához GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon