RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Tűzijáték — forrásképek

2009 december

Tűzijáték a Duna felett.

Eredeti felvétel: Creative Commons by-sa KonCsillag

A baloldali mozgóképhez összesen három kép kellett. Ezek többféle feldolgozásával állt elő a mozgalmas látvány. A három közül az egyik a Lánchidas éjszakai felvétel, amely az alapja lesz a mozgóképünknek, a másik kettőt mi magunk rajzoljuk, s azok lesznek a Video Move Path funkciójának forrásképei.

Az első rész a Háttérkép éjjeli felvétel módosítását ismerteti, csak úgy kutyafuttában, mivel nem szükséges éppen ezt a képet felhasználnia senkinek. Más háttérkép is alkalmas a célra, csak lehetőleg éjszakai kép legyen, mert az előtt érvényesül jól a tűzijáték.
A második rész a 20-rétegű, önmagában is mozgóképnek tekinthető Fényrobbanás forráskép elkészítését mutatja be.
A harmadik rész a 10-rétegű, Villogó fényes forráskép rajzolásáról szól.


Háttérkép

1. ábra

A Duna a Lánchíddal.

Az eredeti felvételt egy kicsit módosítani kellett, hogy az építmények fölött magas égboltot kapjon, mivel kellett a hely a tűzijátéknak. A Kép —> Rajzvászon mérete funkcióval tetszőleges méretet adhatunk még hozzá függőlegesen a képünkhöz, ha szétkapcsoljuk a méretarányos változtatást biztosító láncot, hogy a kép szélességét és magasságát egymástól függetlenül változtathassuk. Ha a háttérszínt feketére állítjuk, és a réteg méretmódosításnál a Minden réteg opciót választjuk ki a legördülő menüből, akkor eleve feketével pótolhatjuk ki fölfelé az éjszakai felvételt (ha a rétegünknek nem volt Alfa-csatornája, vagyis a neve félkövér betűvel volt szedve a rétegek ablakában). A hozzáadott fekete háttérrel mossuk össze az eredeti égboltot Lágy szélű Téglalap-kijelöléssel és Gauss-elmosással.

Most négyzet alakú képet készítettem, ezért a rajzvászonnál a képszélességgel egyenlő magasságot állítottam be. Végül 500x500 képpontos méretre kicsinyítettem a fölfelé kiegészített fotót. Ebből majd végül kisebb mozgóképet csinálunk, de egészen az utolsó lépésekig jobb, ha nagyobb méretben dolgozunk, hogy jobban lássuk a részleteket. Az elkészült háttérképet első lépésben mentsük el tűzijáték.xcf néven.

Fényrobbanás forráskép

2. ábra

Új ecset készítése.

A tutorialban a gyorsbillentyű kódoknál a gyári beállításokat veszem alapul.
Akinek van már csillagot ábrázoló, a munkához alkalmas ecsete, az ezt a lépést át is ugorhatja, és rátérhet a következő részre.

Csillagecset készítéséhez kattintsunk az Ecsetek ablakában a jobboldalt felül látható, balra mutató kis nyílra. A felbukkanó oldalon az Ecsetek menüből válasszuk az Új ecsetet. Ezzel az Ecsetszerkesztőhöz jutunk (3. ábra).

3. ábra

Ecsetszerkesztő ablaka.

Formára válasszuk ki a Gyémánt alakot, a Sugár legyen 40,0; állítsunk be például 6 Csúcsot (vagy amennyi tetszik, de ne legyen túl sokágú sem a csillagunk), az Élességet is ízlés szerint válasszuk ki. Most 0,70-re vettem. A Méretarányt megnöveltem 4,0-re, és a Dőlésszögre 30,0 fokot választottam, hogy az egyik ág pontosan függőlegesen fölfelé mutasson. A Távolságot meghagytam az alapértelmezett 20,0-as értéken. Végül adjunk nevet is az ecsetünknek: legyen például Csillag. Ez automatikusan felkerül az Ecsetek listájára, mint annak az ablakában ekkor már látható is.

4. ábra

Új réteg nyitása.

Már most gondoskodhatunk arról, hogy a tűzijáték fényeink jó helyre legyenek pozicionálva a Lánchidas háttérhez képest. A tűzijáték.xcf képünkről készítsünk másolatot (Kép menüjéből Kétszerezéssel), és a másodpéldányt mentsük el fény_forráskép.xcf néven. Eme utóbbiban dolgozzunk tovább.

Nyissunk új réteget a Rétegek ablakában Fények néven, átlátszó rétegkitöltéssel, és képméretben (500x500 px).

5. ábra

Ecset beállítása.

Az Ecsetek ablakában válasszuk ki az új ecsetünket, ha történetesen nem azon állnánk, és az Eszközbeállítások ablakában állítsuk be a következő paramétereket: Normál mód, 100% Átlátszatlanság, Méretezés 0,40. Kapcsoljuk be az Ecsetdinamikát, és a Méreteloszlást jelöljük be Véletlenszerűre. (Meghagyhatjuk az alapértelmezésben Nyomásra változó Átlátszatlanságot.) Ezenfelül az Elszórást is pipáljuk ki, a Mennyiségére pedig adjunk be 10,00-et.

Az Eszköztáron, vagy az x billentyűnkkel váltogathatjuk az előtér és háttér színeket; állítsuk be a fehéret előtérszínnek. Egy fehér fényekkel telepöttyözött képkockasorozatot fogunk készíteni, amelyet majd később átszínezünk különféle színekre a GAP-pal.
Rakjunk föl egy csillagcsokrot baloldalt az égbolt elé, majd 1-1 pöttyöt még ide-oda, ha szükséges (számítsuk be, hogy ezt a forrásképet később még tükrözni fogjuk, hogy jobboldalon is megjelenjen). A közvetlenül a kép széléhez eső csillagokat Radírral (Shift+e), az eszköz alapértelmezett beállításaival tüntessük el, mert zavarnának az I-görbítéskor. A réteg szélénél látható struktúrák ugyanis hajlamosan a képszélhez "tapadni" I-görbítésnél, s onnan nem akarnak elmozdulni.

6. ábra

Csillagcsoport az égbolt előtt.

A 6. ábrán látható az eddigi működésünk eredménye. Használ viszont az ügyünknek, ha a fényeink a vízfelszínen is tükröződnek (már ha van víz a háttérfotónkon). Készítsünk másolatot a Rétegek ablakában a Fények rétegünkről (ez a Fények másolata nevet fogja kapni). A képablakban a Réteg menüjéből az Átalakítás —> Függőleges tükrözés utasítással fordítsuk meg.

7. ábra

Nem méretarányos átméretezés.

Az Eszköztárról válasszuk az Átméretezést, kattintsunk a képablakba, és a felső középső keretnégyzetbe kattintva húzással nyomjuk össze függőlegesen ezt a réteget úgy, hogy az alulra kerülő fények ne lógjanak túl a háttérben látszó vízterület határán. Alulról is toljuk egy kissé fölfelé, hogy távolabbinak hasson a fényrobbanás.

Ehhez a rétegmagasságot 254-re kellett csökkenteni az eredeti 500-ról. A Méretezés ablakában kattintsunk az Átméretezésre.

A vízen a fények azért egy kissé elmosódottá válnak, mert nem nyugvó víztükrünk van. Ennek utánzásához hívjuk be a Szűrők —> Elmosás —> Gauss-elmosást (8. ábra).

Kapcsoljuk szét a láncot, hogy egymástól függetlenül tudjuk szabályozni a vízszintes és a függőleges elmosást. A Vízszintes sugárra állítsunk be 10 képpontot, a Függőlegest pedig vegyük 0-ra.

8. ábra

Vízen tükröződő fények Gauss-elmosása.

Most már egyesíthetjük a két fényes rétegünket a Réteg menüjéből az Összefésüléssel lefelé (a Fények másolatát fésüljük rá a Fényekre).

A nyitóképen megfigyelhető, hogy a csillagcsokor mozgása két részre bontható: először egy pontból kirobbannak a fények, és csillag alakot öltenek a legnagyobb kiterjedésnél, majd onnan aláhullanak, és közben kihunynak.

Akkor a következő lépésben elkészíthetjük a 20-rétegű forrásképünk első felét, a kirobbanást, a Szűrők —> Torzítás —> I-görbítéssel.

Az alábbi 2-rétegű mozgókép az I-görbítés két ablakát mutatja váltogatva, 3-3 másodpercig.

9. ábra

I-görbítés két ablaka egy mozgóképben.

Először a Beállítások fül alatt dolgozunk. A Deformálási módot állítsuk Csökkentésre, a Deformálási sugarat pedig olyan méretűre vegyük, hogy a csillagcsoportunk belsejébe kattintva össze tudjuk húzni egy pontba a csillagokat, de az alsó, vízfelszínen tükröződő fényeket még ne érintse ez az átalakítás, azok kívül essenek a csökkentés hatósugarán. Ezt próbálkozással lőhetjük be, használva alul a Visszaállítás gombot, ha még nem sikerült eltalálnunk a kellő mértéket. Most 100-as sugár megfelelőnek bizonyult.

Kattintsunk a csillagcsoport belsejében oda, ahová a kirobbanási pontot szánjuk, és húzással szedjük össze a csillagainkat. Kis körökben mozgathatjuk a kurzort, hogy minden csillagot eltüntessünk, azaz utána mehetünk egy-két vonakodó csillagnak. A lényeg az, hogy amikor befejezzük ezt a műveletet (fölengedjük a bal egérgombot), akkor a kurzorunk a tervezett kirobbanási ponton álljon. Jegyezzük meg, hogy ez a pont hol volt a vízszintes skálán nézve.

Ugyanezt a műveletet végezzük el az alsó fényekre is. Ennek a kirobbanási pontját igyekezzünk vízszintesen a felső csillagcsoport kezdőpontja alá tenni.

Jó esetben teljesen átlátszó réteget kell kapnunk. Ha marad némi fehérség valahol, az nem baj, csak ne legyen túl nagy folt.

10. ábra

Mozgássorozat látványa a képablakban.

Ha készen vagyunk, kattintsunk az Animáció fülre.
Először is pipáljuk ki az Animálást, állítsunk be 10 képkockát, és pipáljuk ki a Visszafelé mozgást is, majd nyomjunk OK-t.

11. ábra

Rétegek ablaka mozgássorozat felénél.

A Rétegek ablakában nyomon is követhetjük, hogy hogyan készíti el sorban a GIMP a mozgássorozat leképezését 10 képkockára a 0. képkockától a 9.-ig. Mivel a visszafelé haladó mozgást jelöltük be, azért a 0. képkockán nem látszik semmi, a 9. kockán viszont teljes pompájában ott van a csillagcsoportunk. Ez az utolsó, 9. képkocka megegyezik a kiinduló réteggel, amely a Fények réteg volt (11. ábra). Ezt a rétegek láthatóságának ki-bekapcsolgatásával állapíthatjuk meg.

A 10. ábrán egyszerre látszik az összes képkocka, mivel a rétegeink átlátszóak voltak.

A mozgássorozat második felében a csillagainknak lefelé kell hullaniuk. A fokozatos elhalványulásukat, kihunyásukat majd a GAP csomaggal intézzük el; most csak a mozgásukkal foglalkozunk.

A lefelé hulló mozgás kiinduló rétege a mostani 9. képkocka lesz; kattintsunk rá a Rétegek ablakában. A Szűrők menüjéből válasszuk az I-görbítés újramegjelenítését.

Most maradjunk meg a Deformálási módok közül az Áthelyezésnél, és próbálkozással-visszaállítással akkora Deformálási sugarat állítsunk be, amekkorával a fényeink egyik blokkjának deformálásával még nem torzul a másik blokk. Jelen esetben ehhez 60-ra kellett levenni a sugarat.

12. ábra

I-görbítés áthelyezéskor.

A felső fényblokkot, a csillagcsoportot a csillagok közötti és fölötti átlátszó részekbe kattintgatva több lépésben toljuk lefelé, függőlegesen lehulló mozgás képét keltve. Az alsó, vízen tükröződő blokkot alulról toljuk fölfelé, és függőleges irányban lapítsuk. Ezen felül még vízszintesen jobbra-balra kihúzhatjuk egy kicsit, mintha a fények szétfutnának a vizen.

Utána a korábbiak szerint kattintsunk az Animálás fülre, pipáljuk ki az Animálást (l. 9. ábránál), megint állítsunk be 10 képkockát, de ezúttal se a Visszafelé, se a Pingpong opciót ne jelöljük be, mert most előrehaladó, egyirányú mozgást szeretnénk kapni.

13. ábra

Teljes mozgássorozat a képablakban.

OKézás után megint legyártja a GIMP a 10 képkockát, a 0. képkocka#1 rétegtől a 9. képkocka#1 rétegig. A rétegek láthatóságának ki-bekapcsolásával megint megállapíthatjuk, hogy a 9. képkocka és a 0. képkocka#1 ugyanaz. Eddig tehát van több fölösleges képkockánk: a Háttér, amelyet csak segédletnek használtunk, a Fények, amely megegyezik a 9. képkockával, valamint maga a 9. képkocka, amely viszont ugyanaz, mint a 0. képkocka#1. Ezt a három fölöslegeset (Háttér, Fények, 9. képkocka) töröljük ki a fény_forráskép.xcf képünkből a Rétegek ablakában. Így 19 rétegünk maradt: alulról fölfelé a 0. képkockától a 0. képkocka#1-ig a fényrobbanás a csillagos terület maximális kiterjedéséig, majd fölöttük az 1. képkocka#1-től a 9. képkocka#1-ig a lehulló mozgás.

A majdani mozgóképünk összesen 20 képkockás lesz. Hogy ne zavarodjunk bele a saját művünkbe, adjunk még egy, teljesen átlátszó réteget legfelülre, hogy összesen 20 rétegünk legyen. Ennek a legfelső rétegnek az Üres 1 nevet adtam. Ezzel készen is van a GAP Move Path funkciójához az egyik forrásképünk (Source Image).

Villogó fényes forráskép

14. ábra

Fényfelvillanások a képablakban.

A harmadik kiindulási képünk, és második forrásképünk egy egy helyben megjelenő, felvillanó szikrákból, fényfelcsillanásokból álló, 10 rétegű kép, amelyet rétegenként, manuálisan mi magunk állítunk elő. A tűzijáték.xcf első kiindulási képünkről megint készítsünk egy másolatot, és azt mentsük el villogás.xcf néven. Nyissunk benne új réteget a Rétegek ablakában, és adjuk neki az 1. nevet. Legyen átlátszó és képméretű (500x500 px).

Háttérszínnek állítsunk be valamilyen kéket az Elő-/háttérszín ablakában, pl. 1880bc HTML-kódot, előtérszínnek pedig fehéret. Az Eszköztáron, vagy az x billentyűnkkel váltogassuk a két színt, és az újonnan készített saját Csillag ecsetünkkel, illetve a Diagonal Star (25) ecsettel helyezzünk el pöttyöket imitt-amott a kép függőleges középvonala mentén, illetve attól jobbra és balra. Az ecset Elszórást kapcsoljuk ki az Eszközbeállítások ablakában, viszont az Ecsetdinamikát meghagyhatjuk Véletlenszerű Méretszórással.

A Diagonal Star (25) használatakor egy adott ponton állva többször is kattintsunk (3-4-szer), mert enélkül halvány lenne az eredmény. Egy-egy rétegbe mindig csak kevés nagyobb csillagot vigyünk fel: legfeljebb 5-öt, 6-ot. Ezeket cifrázhatjuk kisebb csillagokkal is, változtatva az ecset Méretezését az Eszközbeállítások ablakában.

Utána nyissunk új réteget 2. néven, legyen átlátszó, képméretű, és máshová helyezzünk újabb fényszikrákat. Készítsünk így összesen 10 réteget. (Ha akarunk, már kész rétegekről készített másolatokat is tükrözhetünk vízsszintesen).

Végül töröljük ki a segédletként használt Lánchidas Háttér réteget. Így marad egy 10-rétegű forrásképünk. A 14. ábrán még egyszerre látszik mind a 10 réteg a lánchidas háttér előtt.


A képek előállításához GIMP for Windows 2.6.4 képfeldolgozó programot és GAP 2.6.0-t használtam a sourceforge.net és JamesH jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon