RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Tükröződő 3D szöveg/Tutorial

GIMP 2.8-cal kiegészített, frissített leírás

2008 december és 2012 július

3D szöveg és tükröződése az alatta lévő felületen.

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]
A képre kattintva a nagyobb, 600x600 képpontos változat is megtekinthető.

3D szöveg és tükröződése a jégen.

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]
A képre kattintva a nagyobb, 598x279 képpontos változat is megtekinthető.




2-dimenziós, azaz sík szöveg tükrözése valamely, alatta lévő felületre igen egyszerű művelet, hiszen csak tükrözni kell a szövegrétegünket, és halványítani a tükörképét. Egy kicsit izgalmasabb, de még mindig nem nehéz mindezt 3-dimenzióban elvégezni. Ebben a tutorialban a legegyszerűbb alapváltozatot mutatom be, amikor magát a szöveget nem cifrázzuk, és viszonylag vastag "üvegrétegre" helyezzük. A leírásban majd megjegyzem, hogy milyen eltéréseket alkalmazhatunk, ha az alapesetnél látványosabb képet szeretnénk készíteni.

A baloldali, "ICE POOR" illusztráció csak egy példa a további lehetőségek közül.

A tutorial két fő blokkra oszlik. Az első részben az általam csak "térecset"-nek nevezett eszköz készítését ismertetem, a második részben pedig a tükröződő szöveg előállítását. Az első rész nem olyan részletes, mint a második fele a tutorialnak, és mint amilyeneket az abszolút kezdő felhasználóknak szoktam írni, de ők is boldogulhatnak, ha előzőleg elolvassák a 3D egyszerűen, illetve az az alól megnyitható Szöveg készítése ecsethez oldalt, amely a térecset készítésével foglalkozik.

Az eredeti tutorial GIMP 2.4.2-vel készült. A GIMP 2.8-ra vonatkozó szövegek bordó alapon jelennek meg, és csak az eltéréseket mutatják be. Ahol a 2.8-as és 2.4-es művelet vagy nyelvhasználat egyezik, ott nem adok meg verziószámot, vagy ha így a szöveg félreérthető lenne, akkor mindkét verziót jelzem.


Első műveletsorozat: térecset készítése

Az alábbi tutorialban a gyorsbillentyűk megadásakor a "gyárilag beállított" kódokat adom meg. Ha valaki ezeket átírta, akkor értelemszerűen a saját kódjait alkalmazza.
Első lépésként nyissuk egy új képet a Ctrl+n (new, azaz új) billentyűkombinációval, vagy a GIMP főablakában a Fájl (File) címszó alatti Új... (New...) utasítással, és mentsük el (Save) .xcf kiterjesztéssel, a GIMP saját képformátumában. A jelenlegi kép a reflex3d.xcf nevet kapta, fekete rétegalapú, és 600x600 képpontosra méreteztem. A további beállítások értékei tehát ehhez a nagysághoz igazodnak.

1. ábra

Szöveg beállításai.

A képünket eleve egy fehér alappal nyitja meg a GIMP, az alapértelmezett háttérszínnel, ha a programot frissen nyitottuk meg (a példában átfordítottam feketére). Nyomjuk le a t (text, azaz szöveg) billentyűt a billentyűzetünkön, vagy a képablakban az Eszközök (Tools) legördülő menüjéből válasszuk ki a Szöveget. A Párbeszédablakok (Windows —> Dockable Dialogs) alól megnyitható Eszközbeállítások (Tool Options) ablakában állíthatjuk be a nekünk tetsző betűtípust, betűszínt és betűnagyságot. Ki-ki válassza ki a neki tetsző értékeket: jelenleg Arial Bold (félkövér Arial) betűtípussal, zöld színnel (színkódja html #18c828), és 150-es nagysággal dolgoztam (2.8-as verzió: 1a. ábra).

1a. ábra

Szövegbeállítás ablaka GIMP 2.8-ban.

Az 1a. ábrán látszik, hogy a 2.8-as GIMP verzióban is használhatnánk a GIMP saját kis szövegszerkesztő ablakát, ha kipipálnánk a Méret alatt a Use Editor-t (Szövegszerkesztő használata). Ez viszont most már nem szükséges, enélkül is fogunk tudni dolgozni. A Hinting azt adja meg, hogy kis betűméreteknél hogyan módosuljon a betűk megjelenítése, hogy azokat jól lehessen olvasni. Most megfelel a közepes (Medium) szint. A szöveg alapértelmezetten balra van igazítva (Left justified), a Sorbehúzásra, Sortávolságra és Betűtávolságra hagyjuk meg az alapértelmezett 0,0 értékeket. A képen a szövegdoboz (Box) vagy automatikusan illeszkedik a beírt szöveghez (Dynamic), vagy fix méretű (Fixed). Most maradjunk a rugalmas megoldás mellett. Nyelvre meghagyhatjuk a magyart.
Betűméretre láthatóan 150 képpontot állítottam be.

2. ábra

Szövegszerkesztő ablaka.

2.4 vagy 2.6 verzióban a képablakban, annak bal szélső felébe kattintva felbukkan a szövegszerkesztő ablaka (2. ábra), amelybe történetesen a "Reflex" szöveget írtam be (reflection = visszaverődés). Ezután a Szövegszerkesztő Bezárás gombjára kattintva utólag a helyére rakhatjuk a szövegünket a billentyűzetünk kurzornyilaival. Lehetőleg úgy helyezzük el a feliratot, hogy legyen még alatta helyünk a tükörképének elkészítésére is, vagyis inkább a kép felső részébe pozicionáljuk.

2a. ábra

Szövegdoboz a képablakban.

GIMP 2.8-nál is kattintsunk a képablakban a kép bal széléhez közeli pontra, mire közvetlenül a vásznon bukkan fel a szövegdoboz. Írjuk bele a példaszöveget, a Reflex-et. A betűméretet, színt stb. például felülírással változtathatjuk meg. Kattintással és húzással jelöljük ki először a szövegdobozunkban látható szöveget, majd jelöljük ki a 150-es méretet, írjuk át és nyomjunk Enter-t a számítógép-billentyűzetünkön, ha például a mérettel nem vagyunk megelégedve. Egy másik módszerrel a Szövegbeállítások ablakában (1a. ábra) írjuk át a méretet és nyomjunk Enter-t. Ha a színen akarunk változtatni, akkor a színnégyzetbe kattintsunk, mire felbukkan a színbeállítás ablaka (Change color of selected text). Abbak állítsunk be más színt, és OKézzunk.
Most maradjunk a 150-es betűméret és a zöld mellett.

Az Eszköztáron váltsunk Áthelyezés eszközre, és a zöld területre kattintva toljuk a szövegünket a kép felső részére, hogy maradjon alatta hely a tükröződésnek.

3. ábra

Szöveg a képablakban.

Az eddigi munkával nagyjából a balra látható eredményt kell kapnunk. A GIMP automatikusan új rétegben nyitja meg a szövegünket, átlátszó rétegkitöltési móddal, és a réteg nevére a szövegünket jegyzi be, azaz a Reflexet. (Ennél a pontnál a zöld színű területet kijelölhetjük például Szín szerinti kijelöléssel, és átfesthetjük színátmenettel, vagy kitölthetjük mintával stb., ha izgalmasabbá akarjuk tenni). Most viszont egyszerűen csak domborítani fogjuk, de ehhez először el kell egy kissé mosnunk a feliratot, hogy szép legyen majd a domborított változat. A Szűrők (Filters) alatt az Elmosások (Blur) között található a Gauss-elmosás. Hívjuk meg, és állítsunk be 3-3-as értéket függőleges és vízszintes elmosásra egyaránt.

4. ábra

Domborítás ablaka.

A Szűrők —> Torzítás —> Domborítás (Filters —> Distorts —> Domborítás) egy olyan művelet, amellyel igen egyszerűen árnyékolhatjuk a betűink peremét, hogy majd később valóban 3-dimenziósnak látszó, azaz térhatású szöveget állíthassunk elő. Épp ennek az árnyékolásnak köszönhetően nevezhetjük "térecsetnek" azt az eszközt, amelyet most állítunk elő, mert az árnyékolt betűperemnek köszönhetően az ecset húzásakor a 3. dimenzió, azaz a Z-tengely irányában olyan képet kapunk, mintha a betűk oldalára hihető módon vetülne a fény. Ennél a pontnál fontoljuk meg, hogy milyen irányú megvilágítást szeretnénk adni a majdani szövegblokkunknak. Jelenleg 45 fokos irányszöget állítottam be, hogy a fény jobbról és fentről rézsút vetüljön a szövegre. A felemelést meghagytam 45-ösnek, az alapértelmezett értéknek, nemkülönben a mélységet is, ami maradt 20. A két lehetséges függvény közül válasszuk a Buckaleképezést. Az előnézeti ablakban már látható, hogy OKézás után milyen képet fogunk kapni.

5. ábra

Fényerő-kontraszt ablaka.

A domborítás után még növelhetjük a kontrasztot, hogy a világosabb és sötétebb színek jobban elkülönüljenek egymástól. A Fényerő-kontraszt beállítási funkció a képablakban a Színek (Colors) alól érhető el, ablaka az 5. ábrán látható. A fényerőt 30-ra, a kontrasztot pedig 50-re növeltem.

6. ábra

Domborított, azaz árnyékolt szöveg.

Az eredmény a 6. ábrán látható. Most duplázzuk meg a szövegrétegünket. A másolat automatikusan a Reflex#1 nevet kapja. A képablakban a Réteg (Layer) menüjében az Átalakítás (Transform) alatt válasszuk a Függőleges tükrözést (Flip Vertically). Nyomjuk le az m (move, áthelyezés) gombot a billentyűzetünkön, vagy a képablakban az Eszközök (Tools) alatt az Átalakítóeszközök (Transform Tools) közül válasszuk ki az Áthelyezést, és a tükrözött rétegünk valamelyik zöld területére kattintva húzással vigyük a tükörképet az eredeti szöveg alá, méghozzá úgy, hogy vízszintes irányban pontosan illeszkedjen ahhoz (használhatjuk a képablak vonalzója alól kihúzható segédvonalat, vagy a képablak bal alsó sarkában megjelenő koordinátákat a pontos illesztéshez). Vigyázzunk arra, hogy a két szöveg között maradjon elég szabad hely a harmadik dimenzió megrajzolásához is. (Megjegyzés: Ha olyan szöveget akarunk készíteni, ahol a tükörkép egy részét takarja az egyenesen álló szöveg, mint az oldal tetején látható, Ice Poor feliratú képen, akkor innentől kezdve a továbbiakban ismertetett lépéseket más sorrendben célszerű alkalmazni, l. Tippek.)
Ha elégedettek vagyunk a tükrözött réteg pozicionálásával, akkor még mindig a felső, Reflex#1 nevű rétegben állva fésüljük össze a két szövegréteget (Réteg (Layer) alatt Összefésülés lefelé (Merge Down)).

7. ábra

Új ecset mentése.

Ezután másoljuk vágólapra a szövegeket tartalmazó rétegünket a Ctrl+C utasítással, majd a képablakban a Szerkesztés (Edit) menüjéből a Beillesztés másként (Paste as) alatt válasszuk az Új ecset nevű lehetőséget. A felbukkanó ablakban írjunk be valamilyen tetszőleges nevet (pl. Reflex_A), fájlnevet (pl. reflex_a), és a Térközt mindenképpen állítsuk 0,0-ra, hogy majd folyamatos vonalat tudjunk készíteni az ecsetünkkel. OKézás után a GIMP .gbr kiterjesztéssel elmenti az új ecsetünket, és az Eszközbeállítások (Tool Options) párbeszédablakában láthatóan mindjárt ezt is állítja be aktuális ecsetként, ha a p számítógép-billentyűnkkel ecsetre kapcsolunk.

Második rész: tükröződő szöveg készítése

8. ábra

Új réteg nyitása.

Most már ki is törölhetjük a képből a szöveges rétegünket a Rétegek (Windows —> Dockable Dialogs —> Layers) párbeszédablakának törlés gombjával (Delete this layer) (alsó sor jobb szélső gombja). Helyette nyissunk egy új réteget, most a Rétegek ablak bal alsó első gombjával (Create a new layer and add it to the image), átlátszó rétegkitöltési móddal (Transparency), képméretben, és adjuk neki a Szöveg nevet.

9. ábra

Rajzolás térecsettel.

Nyomjuk le a p betűt a billentyűzetünkön (p, mint paintbrush, azaz ecset). Mint már mondtam, éppen az új ecsetünkkel jelentkezik be a festőfunkció. (Az Eszközbeállítások [Tool Options] ablakában az ecsetméretre [Size] állítsunk be 400,00-at. A többi paramétert hagyjuk alapértelmezett értéken.) Kattintsunk valahová a képünk nagyjából közepére a kurzorunkkal, majd nyomjuk le a Shift gombot a billentyűzetünkön, és lenyomva tartva kattintsunk egy második pontra is, egy kicsit balra és lefelé az első pozíciótól, de úgy, hogy a felső szövegünk majd ne takarja az alsó, tükröződő réteget (később, ha már nagyobb gyakorlatunk van, akkor olyan képpel is próbálkozhatunk, ahol az alsó tükrözött réteg egészen becsúszik a felső szöveg alá, de eleinte könnyebb két, egymástól elváló szöveggel dolgozni, ha még nem szoktuk meg, hogy milyen mértékben kell a tükörképet halványítani a háttérhez képest). A 9. ábra azt az esetet mutatja, amikor az első pontot elhelyeztük, és a másodikat állítjuk be.

10. ábra

Képablak a térecsetelés után.

Balra látható a művelet eredménye. Itt jegyzem meg, hogy nem mindegy, milyen irányban festünk a térecsetünkkel. Most jobbról föntről balra lefelé húztuk. Használható még az a megoldás is, amikor balról föntről jobbra lefelé alkalmazzuk. Ha viszont alulról fölfelé festenénk ezzel az ecsettel, akkor hiteltelen képet kapnánk. Ezért állítottam be úgy a domborításos árnyékolást a 2-dimenziós szövegnél, hogy felülről kapja a felirat a megvilágítást, és ne alulról.

11. ábra

Előtér és háttér színének beállítása.

Hogy jobban lássuk, mit is csináltunk eddig, ideje változtatni a Háttér rétegünk fekete színén. (Aki nem fekete háttérrel dolgozott eddig, arra ez persze nem vonatkozik.) Kattintsunk a Rétegek (Layers) párbeszédablakában a Háttér rétegre, majd nyissuk meg a Színek (Colors) párbeszédablakát. Ebben felül, a Wilber-fejes gombbal kezdődő sorban balról az ötödik gombbal a palettát kapcsoljuk be. Kattintsunk rá, majd a választékból jelöljünk ki kétféle szürkét, egy világosabbat és egy sötétebbet az előtér és a háttér színére. A példában a világosabb szürke szín kódja e5e5e5, a sötétebb pedig 7f7f7f.

12. ábra

Színátmenet beállításai.

Ezután nyomjuk le a billentyűzetünkön az l (L, mint Lajos) gombot, vagy a képablakban az Eszközök (Tools) menüjéből a Festőeszközök (Paint Tools) közül válasszuk ki a Színátmenetet. Az alapértelmezett Lineáris lefutási formán nem kell változtatnunk, és az összes többi alapértelmezett beállítás is megfelel, kivéve egyet: ha egyenletesebb színátmenetet szeretnénk kapni, akkor pipáljuk ki az Adaptív túlmintavételezést is.

Háttér átfestése.

Ezután a képablakban álljunk a kurzorunkkal valahová a szövegünk fölé, és a Ctrl gombot lenyomva tartva kattintás után húzzunk lefelé egy rövidke, kb. 10-20 képpontnyi hosszúságú szakaszt, majd engedjük fel a bal egérgombot és a Ctrl billentyűt (ez utóbbi lenyomásával automatikusan függőleges irányban tudunk húzni, hacsak több, mint 15 fokban el nem térünk a függőlegestől). Így egy olyan hátteret kapunk, amely távolba vesző, elmosódott horizontot eredményez, mert a színátmenet csak a húzott szakaszon érvényesül, annak két oldalán viszont vagy tisztán az egyik, vagy csak a másik szín festi be a vásznunkat.

13. ábra

Rétegmaszk nyitása.

A szövegünk tükörképét még ki kell halványítanunk, mert a valóságban a tükröző felület azért csak a rávetülő fény egy részét veri vissza, a többit elnyeli, s a valóságos tükörképek (leszámítva a mi érzékelési tartományunkban már szinte tökéletesnek tűnő valódi tükröket) halványabbak az eredeti tárgynál. Első lépésben lefelé fokozódó halványodást állítunk be, mert minél távolabb esik a tárgy a tükröző felülettől, annál elmosódottabb a tükörképe, lévén hogy onnan kevesebb fénysugár ér el a részlegesen tükröző felülethez.

Kattintsunk vissza a Rétegek (Layers) párbeszédablakában a Szöveg nevű rétegünkre, hogy aktiváljuk azt. Ezután a képablakban a Réteg (Layer) legördülő menüjéből a Maszk (Mask) almenüből válasszuk ki a Maszk hozzáadását (Add Layer Mask). Felbukkanó ablakában (13. ábra) alapértelmezésben a Fehér (teljesen átlátszatlan) (White (full opacity)) van bejelölve. Ilyenkor a képrétegünk egyáltalán nem áttetsző, s ez most jó is nekünk, úgyhogy lenyomhatjuk a Hozzáadás gombot. A billentyűzetünkön nyomjuk le ezután a d gombot, vagy a képablakban az Eszközök (Tools) közül válasszuk az Alapértelmezett színeket (Default Colors), majd nyomjunk x-et, vagy a képablakban ugyancsak az Eszközök menüjéből válasszuk a Színek felcserélését (Swap Colors), hogy a fehér legyen az előtérszínünk, és a fekete a háttérszín.

14. ábra

Színátmenet húzási szakasza.

Az Eszközbeállítások (Tool Options) párbeszédablakában még mindig a Színátmenet látszik, hacsak valaki át nem állította. Utóbbi esetben L lenyomásával kapcsoljunk vissza színátmenetre, amely még őrzi a legutolsó beállításunkat, amely most is meg fog felelni nekünk (l. 12. ábra). Az egyetlen különbség a két szélső szín értékében lesz csak. A képablakban álljunk a kurzorral a tükörszövegünk felső határa fölé egy kicsivel úgy, hogy még ne kerüljünk be a felső felirat alsó határába, majd kattintással és húzással húzzunk egy szakaszt a fehér-fekete beállítású színátmenettel a tükörszöveg nagyjából alsó határáig, ahogy az a 14. ábrán látható (az y-koordinátákat tekintve ez most kb. a 250-300. képpont közötti szakasz). Erre láthatóan fokozatosan halványodó tükörképet kaptunk, amelynek a felső része azonban még túl élénk színű. A következőekben az egészen halványítani fogunk egy kicsit, hogy valósághűbb képet kapjunk.

15. ábra

Rétegek párbeszédablaka.

A 15. ábrán a Rétegek (Layers) párbeszédablaka látszik, felül a Szöveg réteggel és annak a rétegmaszkjával. Ahol fekete a rétegmaszk, ott teljesen átlátszóvá válik a hozzá tartozó képréteg, ahol meg fehér, ott teljesen átlátszatlan a képréteg, vagyis teljes egészében látjuk, hogy mi van rajta. A szürke átmeneti tartomány a fehér arányával arányos mértékben teszi láthatóvá számunkra a képréteget. Kattintsunk a Szöveg réteg színes képének előnézeti képecskéjére, mert különben a további lépéseink a maszkra vonatkoznának. Ha a színes képünket tartalmazó kis négyszögre kattintunk, aktiválva azt, akkor akörül megjelenik meg egy keret, amely az illusztráción történetesen fehér színű, de ez kinek-kinek a GIMP beállításától függ.

16. ábra

Téglalap-kijelölés a képablakban.

Nyomjuk le a billentyűzetünkön az r (rectangular, azaz négyszögletes) gyorsbillentyűt, vagy a képablakban az Eszközök (Tools) legördülő menüjéből a Kijelölőeszközök (Selection Tools) közül hívjuk meg a Téglalap-kijelölést, amelynek alapértelmezett beálításai most megfelelnek nekünk, ezért minden további nélkül rajzoljunk egy téglalapot a tükörfeliratunk köré úgy, hogy a felső, egyenes állású szövegbe már ne lógjon bele a kijelölés széle (l. 16. ábra).

17. ábra

Szintek ablaka.

Ezután a képablakban a Színek (Colors) menüjéből válasszuk ki a Szinteket. Ablakában (17. ábra) balra fent a Csatorna menüjéből válasszuk ki az Alfát (Alpha), amellyel a kijelölt területünk átlátszóságát változtathatjuk. Ha a kimeneti szintekhez tartozó skála jobboldal csúszkáját balra húzzuk, akkor átlátszóbbá válik a kijelölt területünk. Az eredeti 255-ös értékről 100-ra állítottam a jobboldali csúszkát, hogy halványítsam a tükörképet. OKézás után megszüntethetjük a téglalap-kijelölést: a képablakban a Kijelölés (Select) menüjéből válasszuk a Semmit (None).

18. ábra

Szín szerinti kijelölés beállításai.

Már majdnem hihető a képünk, de még hiányzik róla valami: a valóságban a 3D szövegünk árnyékot is vetne arra a felületre, amelyen áll. Most tehát még árnyékot fogunk készíteni neki.
Az árnyékoláshoz ki kell jelölnünk a felső Reflex szövegünket. Először ezt is éppúgy jelöljük ki Téglalap-kijelöléssel, ahogy az imént a tükörképével tettük, majd vonjuk ki a kijelölésből a fölösleget. Utóbbihoz nyomjunk Shift+o-t, vagy a képablakban az Eszközök (Tools) legördülő menüjében a Kijelölőeszközök (Selection Tools) almenüjéből válasszuk ki a Szín szerinti kijelölést. Az Eszközbeállítások (Tool Options) párbeszédablakában (18. ábra) állítsunk be rá 3-as (Radius 3,0) lágy szélt, hogy a kijelölésünk pereme ne legyen recés. Ezután még ugyanebben az ablakban nyomjuk le a Mód felirattól jobbra eső négy gomb közül balról a harmadikat, a Kivonás a kijelölésből (Substract from the current selection) utasítást beállítva.

19. ábra

Szín szerinti kijelölés kivonása a téglalap-kijelölésből.

Ha ezek után a képablakban a téglalap-kijelölésünkön belül, de a színes betűk körüli átlátszó területre kattintunk, akkor kizárólag a betűtesteink lesznek kijelölve, hogy pontosan arról készíthessünk árnyékot.

20. ábra

Perspektivikus árnyék készítése.

A képablakban a Szűrők (Filters) menüjében a Fény és árnyék (Light and Shadow) almenüjében található a Perspektivikus árnyék funkció. Rákattintva felbukkan a 20. ábrán látható ablaka.
Emlékezzünk vissza arra, hogy a térecsetünk készítésekor milyen irányból vetettünk fényt a betűinkre. A jelenlegi példában ez 45 fok volt, tehát a szövegünk árnyékának 135 fok irányába kellene esnie. Itt viszont 150 fokot állítottam be, mert az én szubjektív meglátásom szerint az eredmény ekkor emlékeztetett engem jobban a valóságra. Az árnyék vetülési szögének beállításakor mindazonáltal ne kövessünk el olyan égbekiáltó hibákat, hogy a betűink jobbról vannak megvilágítva, és az árnyék is jobb kéz felé esik, mert az erősen szemet szúr. Az elmosás sugarára 25-öt állítottam be, a többi értéket meghagytam az alapértelmezett beállításon.

Okézás után egy új rétegünk keletkezik Perspective shadow (perspektivikus, azaz távlati árnyék) néven. Megszüntethetjük a kijelölést (képablakban a Kijelölés (Select) menüjéből válasszuk a Semmit (None)), majd a Rétegek (Layers) párbeszédablakában kattintsunk a Perspective shadow rétegre. Hogy zavaró réteghatár nélkül láthassuk az összképet, a képablakban a Réteg (Layer) menüjéből válasszuk ki a Réteg kép-méretűvé alakítása (Layer to Image Size) funkciót. Most már jobban látjuk, hogy az árnyék még túl erős a 80%-ra beállított átlátszatlanságával. A végső képben 40%-ra csökkentettem ezt az értéket.
El is készült az alapkép. Ha meg akarjuk őrizni a későbbi esetleges feldolgozás számára, akkor 2.4 vagy 2.6 GIMP verzióban a képablakban a Kép menüjéből válasszuk a Kétszerezést, majd a feldobott Névtelen nevű képünk menüjéből válasszuk az Egy réteggé lapítást, s az eredményt mentsük el tetszőleges néven és kiterjesztéssel (pl. .jpg vagy .png) a Fájl menüjéből a Mentés utasítással.

GIMP 2.8-nál a File (Fájl) menüjéből válasszuk az Export (Exportálás) utasítást. Annak felbukkanó ablakában a képünk a beállított nevén, de .png vagy .jpg kiterjesztéssel fog megjelenni. Ha akarjuk, írjuk át, vagy hagyjuk változatlanul, és nyomjuk le az Export gombot az Export Image (Kép exportálása) ablak jobb alsó sarkában. Ha pl. JPG fájlba akarunk menteni, akkor még felbukkan az Export Image as JPEG ablak, amelyben megadhatjuk a Minőséget, stb. Ebben is nyomjuk le az Exportálás gombot.

Tippek bonyolultabb tükröződések készítéséhez

Ha az egyenes állású szöveg alá becsúszó tükörképet akarunk készíteni, mint az az oldal tetején jobbra elhelyezett Ice Poor feliratú képen látható, akkor már ecsetkészítés előtt érdemes a fejjel lefelé tükrözött szöveget kihalványítani rétegmaszkkal, akár a másik szövegréteggel történő egyesítés előtt, amikor még önállóan, külön rétegben helyezkedik el. Ha a maszkoláskor a betűk fölött magasabbról indítjuk a színátmenet húzási szakaszát, akkor még az utólagos, Szintek funkcióval történő általános halványítást is megtakaríthatjuk magunknak. Ezzel a módszerrel akkor éljünk, ha már van pár tapasztalatunk arra, hogy milyen mértékű halványítás fog jól mutatni a képünkön. Csak a tükörkép halványítása után egyesítsük egymással a két szövegréteget.
Ezután a "térecsettel" hosszabb szakaszt húzzunk úgy, hogy az egyenes állású szöveg eltakarja a tükörkép felső részét (vagyis föntről lefelé húzzuk az ecsetvonást).
Utolsó lépésként árnyékot is készíthetünk a szövegünkhöz a 18-20. ábránál leírtak szerint.


A kép előállításához GIMP for Windows 2.4.2 és 2.8.0 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon