RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Poliéder fotó

2010 december

Az itt leírt módszerrel nem mindegyik fénykép dolgozható fel látványos képpé, mert a módszerben csalást és ámítást alkalmazunk.

Ha egy sík fotót térbeli látvánnyá akarunk alakítani, például sokszög alakzatokkal határolt mértani testté, akkor a fotó darabolt részeit, egy kivételével, rövidülésben látjuk. Nagyon nehéz lenne egyesével átalakítanunk a fotó darabkáit, ezért csaláshoz folyamodunk: voltaképpen gömbbé alakítjuk a képet a Lencsetorzítás segítségével. Ezért fontos, hogy milyen vonalakat tartalmaz a feldolgozandó fényképünk, mert ha egyenesek vannak rajta (például épületek), akkor azok határvonalát ívesen hajlítja el a feldolgozás, és az rontja az illúziót (bár némi türelemmel és az I-görbítéssel segíthetünk ezen a problémán is).

Ezen felül csak a szabályos hatszögekkel határolt poliéder készíthető el így, mert a hatszögek oldalai nem görbülnek el a feldolgozás közben.

A leírás középfokozatban tartó GIMP-felhasználóknak szól, ezért nem terjeszkedik ki a funkciók alapvető kezelési részleteire.


Poliéder előállítása

1. ábra Creative Commons by-sa Worldizen

A feldolgozásra szánt eredeti fotó kicsinyített példánya.

A módszernek az a lényege, hogy készítünk egy síkhálót a Mozaik funkcióval, és egy hatszögekből álló méhsejtes hálót is, de mindkettőt eleve a tervezett fény-árnyék viszonyoknak megfelelő fekete-fehér színekben. A méhsejtes struktúrával a fotónkat fogjuk árnyalni, a hatszögháló pedig a fotódarabok keretét fogja kiadni. Ezeket a fotóval együtt meggörbítjük a Lencsetorzítással, s a kiinduló árnyaló színezés miatt mindjárt 3D jelleget fog kapni a fotónk.

A leírásban a gyorsbillentyűk megadásakor a "gyári beállításokra" hivatkozom. A baloldali kép az eredeti fotó kicsinyített változata (az eredeti 816x1024 képpontos): ez volt a kiindulási kép. Látható, hogy íves vonalakat tartalmaz, mint általában az emberi arc.

2. ábra

Új réteg nyitása a Rétegek ablakában.

Nyissuk meg a képünket. Mentsük el más néven a GIMP saját képformátumában, például poliéder_fotó.xcf néven. Nyissunk új réteget a Rétegek ablakában képméretben, Előtérszínnel (induláskor ez fekete, ha nem ezen állunk, akkor nyomjunk d-t a számítógép-billentyűzetünkön, és visszaáll a fekete előtérszín és fehér háttérszín) töltsük ki, és a rétegnek adjuk a Mozaik nevet.

Első lépésként megrajzoljuk a majdani árnyalást egy fekete-fehér sugaras színátmenettel.

Az Eszköztáron kapcsoljuk be a Színátmenetet, és az átmenetek közül válasszuk ki az Előtérből háttérbe (RGB), jelenleg fekete-fehér átmenetet (3. ábra).

3. ábra

Színátmenet kiválasztása.

Az Eszközbeállítások ablakában (4. ábra) pipáljuk ki az átmenetet megfordító váltónyíl melletti kis négyzetet, hogy fehérből feketébe haladjunk, és a Forma legördülő menüjéből válasszuk ki a Sugarast.


4. ábra

Színátmenet beállításai.

A képünk nagyjából közepére húzzunk egy kb. 300 képpont sugarú kört: kattintsunk középre, olvassuk le a képablak bal alsó sarkában a pontunk x,y-koordinátáját. Nekem 404,504 volt. Nyomjuk le a Ctrl gombot a számítógép-billentyűzetünkön, és függőlegesen lefelé vigyük el az y-koordinátát 300-zal magasabb értékig (nálam 804), majd engedjük fel az egérgombot. Az 5. ábrán látható eredményt kapjuk.

5. ábra

Színátmenetes gömb rajzolása.

A Mozaik szűrő legfeljebb 100-as méretű csempéket tud kialakítani. A legegyszerűbb feldolgozási mód az, ha a mértani testet a lehető legkevesebb oldallapból rakjuk össze. Ez most egy hatszöget, és az azt körülvevő további hat darab hatszöget jelenti. Ha ennek gömbhatást akarunk adni az árnyalással, akkor kb. 300 képpontos sugárral érdemes dolgoznunk, ha felső megvilágítást akarunk, mint jelen esetben.

6. ábra

Rétegek ablaka az eddigi műveletek után.

Készítsünk másolatot a Mozaik rétegünkről a Rétegek ablakában. A Mozaik másolata nevű réteg láthatóságát kapcsoljuk ki a szemet ábrázoló ikonjára kattintva, majd lépjünk az alatta lévő, Mozaik nevű rétegre. Hívjuk meg a Szűrők —> Torzítás —> Mozaik funkciót.

A csempézési alakzatok legördülő menüjéből válasszuk ki a Hatszögeket, a csempeméretet vegyük a maximális 100,0-asra, a Csempemagasság legyen minimális, 1,0; a csempetávolságot 1,0-re, minimumra állítsuk be, hogy a hatszögek között a lehető legkisebb rés legyen. Fontos, hogy a csempeszabályosságot vegyük maximálisra, hogy pontosan hatszög-alakzatokat kapjunk, a Fény iránya valójában nem túl lényeges, de nem baj, ha nagyjából egybe esik azzal, hogy a fekete-fehér színátmenetet milyen irányban húztuk, s ne engedjünk meg színváltozatosságot (0,00) (7. ábra).

Lépjünk vissza a Mozaik másolata rétegünkre, és kapcsoljuk vissza a láthatóságát. A Szűrők alatt válasszuk a Mozaik újramegjelenítését, és most 8,0-ra vegyük a csempetávolságot. A többi érték maradjon változatlan.

7. ábra

Mozaik szűrő ablaka.

8. ábra

Érték terjesztése szűrő ablaka.

Megint kapcsoljuk ki a Mozaik másolata nevű rétegünk láthatóságát, hogy lássuk, mit is csinálunk, és lépjünk vissza a Mozaik rétegre. A Szűrők —> Torzítás alatt most válasszuk az Érték terjesztését. A Módok közül az Átlátszatlanabb kijelölésével csökkenthetjük a hatszögek közötti átlátszó hézagok méretét. A többi beállítást hagyjuk az alapértelmezett értékeken.

A Szűrők alatt az Érték terjesztése ismétlése paranccsal ismételjük meg a műveletet. Utána a Szűrők —> Kiemelés —> Élsimítással egyenesítsük ki a hatszögek határvonalait.

Lépjünk vissza a Mozaik másolata rétegre, az Eszköztáron válasszuk ki a Szín szerinti kijelölést, és hagyjuk meg az alapértelmezett beállításokon, majd a kurzorunkkal kattintsunk valamelyik hatszög határvonalra.

Lépjünk vissza a Mozaik rétegre, és a Kijelölés-szerkesztő ablakában fordítsuk meg a kijelölést (9. ábra). Utána a Del(ete) számítógép-billentyűnkkel töröljük ki a fölösleget a rétegből. Szüntessük meg a kijelölést a Kijelölés-szerkesztő ablakában (X).

9. ábra

Kijelölés-szerkesztő ablaka.

10. ábra

Kijelölés növeléséhez tartozó ablak.

Megint válasszuk a Kijelölést szín szerint az Eszköztárról, és kattintsunk vele a Mozaik réteg valamelyik átlátszó részébe. Utána a képablak Kijelölés menüjéből válasszuk a Kijelölés növelését, majd annak ablakában állítsunk be 1-et, és OKézzunk.

11. ábra

Funkció halványításának ablaka.

A Szűrők —> Elmosás menüjéből az egyszerű Elmosást alkalmazzuk, majd a képablak Szerkesztés menüjéből a Halványítással finomítsunk az eredményen. A képablak bal alsó sarkának legördülő menüjéből álljunk 200%-os képnagyításra, hogy jól lássuk, mennyit is kell visszavenni az elmosásból. Most 70%-ra vettem vissza. Végül szüntessük meg a kijelölést a Kijelölés-szerkesztő ablakában (X).

12. ábra

Méretezés ablaka és látványa a képablakban.

Lépjünk a fotónkra, amely a háttér rétegben van, és kicsinyítsük le úgy, hogy a feldolgozandó képrészlet nagyjából egy hatszögbe, és az azt körülvevő hat darab további hatszögbe férjen bele.

Az Eszköztárról válasszuk az Átméretező eszközt. Kattintsunk egy fotórészletre a képablakban, és a Méretezés felbukkanó ablakában a Szélesség és Magasság melleti láncot kapcsoljuk be, hogy méretarányos legyen az átméretezés. Ragadjuk meg a fotót az egyik sarkánál és nyomjuk össze, majd az ellentétes sarkától kicsinyítsük tovább, amíg a kiválasztott képrészlet nagysága körülbelül akkora lesz, mint egy 7 darabból álló hatszögcsoport. Most csak az arcot fogjuk ál-sokszögesíteni, ezért ezt igazítsuk a hatszöghálóhoz.

Váltsunk át Áthelyezés eszközre az Eszköztáron, kattintsunk a fotóra, és toljuk a mozaikháló nekünk tetsző részlete alá. Természetesen olyan részletet válasszunk ki, ahol a hatszöghálónk megvilágítása halványszürkéből sötétszürkébe változik. Ügyeljünk arra, hogy a feldolgozott terület valamelyik jellemző részlete, most például az egyik szem, teljesen a középső hatszögbe essen a hét közül.

13. ábra

Szín eltüntetése átlátszóságig.

A Rétegek ablakában lépjünk vissza a Mozaik másolata nevű rétegre, és kapcsoljuk be a láthatóságát a szemet ábrázoló ikonjának helyére kattintva. Utána a Szűrők —> Torzítás —> Érték terjesztése funkcióval megint növeljük az átlátszatlan területek nagyságát, összesen kétszer futtatva le ezt a rutint. Léptessük a Mozaik másolata réteget a Mozaik réteg alá a Rétegek ablakában. Állítsuk a rétegmódját Szemcsés összefésülésbe. Ezzel gömbszerűen árnyékoljuk a fotónk hatszöglapjait. Készítsünk erről a rétegről egy másodpéldányt a Rétegek ablakában, amelyik a "Mozaik másolata másolata" nevet fogja kapni.

Ezt állítsuk Szorzás módba a Rétegek ablakában, majd az Eszköztárról a Szín szerinti kijelöléssel kattintgassunk egyesével azokba a hatszögekbe, ahol túl sötétnek találjuk a képet, a kijelölés után pedig Del(ete)-tel töröljük a színt a hatszögekből. Hagyjuk meg ott a feketeséget, ahol a poliéderünk lapjai árnyékba fognak esni. Ez jelenleg az alsó hatszögeket jelenti, mivel a fotót olyan mozaikcsempe-csoport alá toltam, ahol felülről lesz megvilágítva a fotótestünk, és alul árnyékba borul. A megvilágítás vízszintesen éppen középen lesz, nem oldalról fog jönni. A végén szüntessük meg a kijelölést a Kijelölés-szerkesztő ablakában (X).

Majd a Réteg —> Átlátszóság —> Színből alfa utasítással vegyük ki belőle a fehér színt. Utána állítsuk be az átlátszóságát tetszés szerint. Most pl. 75%-ra vettem.

14. ábra

Rétegek ablaka 2.

15. ábra

Az eddig előállított kép a képablakban.

A rétegeink most a 14. ábrán látható módon tűnnek fel a Rétegek ablakában.

A 15. ábra mutatja a rétegeknek megfelelő képet a képablakban a munka jelenlegi állásánál.

16. ábra

Útvonal a képablakban.

Kapcsoljuk be az Útvonaleszközt, és rajzoljuk körül a sokszögünket, egy-egy pontot kattintva a vászonra. A körbejelölésen belül maradó hatszögek csúcsaihoz tegyük az útvonal pontjait, azaz a hatszögek egymással találkozó éle mentén jelöljük ki a sokszöget. Az utolsó pont felhelyezése után álljunk a kurzorral az első pontra, nyomjuk le a Ctrl billentyűt a számítógépünkön, s amikor a képernyőn meglátjuk a kettős kört a kurzor mellett, akkor kattintással zárjuk be az útvonalat. Dolgozzunk nagy nagyításon, hogy jól lássunk.

17. ábra

Útvonalak körüljelölés után.

Kattintsunk a Mozaik nevű, legfelső rétegünkre. A Színek —> Fényerő-kontraszt funkcióval karakteresebbé tehetjük a hatszögeink keretét. Jelen esetben a Fényerőt változatlanul hagytam, de a Kontrasztot 17-re állítottam. Utána még mindig a Színek menüjéből a Színezéssel adjunk nekünk tetsző színt a hatszögek kereteinek, ha akarunk.

18. ábra

Színezés ablaka.

Most sárgás árnyalatot adtam a majdani fotórészlet kereteknek, de természetesen a feldolgozandó fotó színei, illetve az alkotó által megkívánt hatás dönti el, hogy kinek milyen színnel érdemes dolgoznia.

Az Árnyalatot 34-re, a Telítettséget 73-ra, a Fényerőt pedig -8-ra vettem.

Ha gondoljuk, ennél a pontnál még tovább kicsinyíthetünk a fotónkon, ha esetleg túl kevés részlet kerülne be a poliéder-testünkbe. Most ezt tettem: a végső fotóméret 292x365 képpont lett. Természetesen ezután megint toljuk a helyére a fotót úgy, hogy csak a fotó, és a Mozaik réteg, a hatszögháló láthatósága legyen bekapcsolva. Utána kapcsoljuk vissza az összes réteg láthatóságát.

19. ábra

Rétegmenu a Rétegek ablakából indítva.

A Mozaik másolata másolata réteg átlátszatlanságát 40%-ra vettem, majd jobb egérgombbal a legfelső rétegre kattintva a felbukkanó rétegmenüből az Új a láthatók alapján utasítást kiválasztva egy rétegben egyesítve kapjuk meg az eddigi művünket. A többi réteg láthatóságát kikapcsolhatjuk.

20. ábra

Útvonal kijelöléssé alakítása.

Az Útvonalak ablakában alakítsuk kijelöléssé az útvonalunkat. A Látható rétegben állva fordítsuk meg a kijelölést (Invertálás), majd a Del(ete) számítógép-billentyűnkkel töröljük ki a képből a fölösleget. Szüntessük meg a kijelölést. A képablak Réteg menüjéből válasszuk a Réteg automatikus vágását, majd az Eszköztárról az igazítást kapcsoljuk be.

21. ábra

Igazítás ablaka.

Kattintsunk a képre, és az Eszközbeállítások ablakában állítsuk vízszintesen és függőlegesen a kép közepére a Látható rétegünket.

22. ábra

Lencsetorzítás.

Fontos, hogy a rétegünk méretre legyen vágva, és négyzet alakú legyen, mert a további műveletek akkor működnek jól. A Szűrők —> Torzítás —> Lencsetorzítással adjunk mélységet a művünknek: 2x futtassuk le a Lencsetorzítást 100-100-as Fő- és Szél-torzítással.

Még élesítsünk a képen, ha szükséges, vagy egyéb módon javítsuk fel a színeit.

23. ábra

Térérzet javítása.

Javítja még a térérzetet, ha a Látható réteget zároljuk a Rétegek ablakában, Színátmenetre kapcsolunk (L), Kiválasztjuk az előtérből átlátszóba átmenetet, előtér színre a feketét állítjuk be, és a Színátmenetnél töröljük a pipát a kis négyzetből, ha még megmaradt az előző munkából. A Ctrl billentyűnk lenyomása mellett a sokszög aljától a két oldalsó alsó fotólap tetejéig húzzunk egy szakaszt.

Háttér

24. ábra

Gauss-elmosás.

Nyissunk új réteget Új háttér néven, fekete előtérszín mellett Előtérszínre beállítva a rétegkitöltést. Helyezzük legalulra a Rétegek ablakában. Váltsunk Színátmenet eszközre az Eszköztáron, és válasszuk ki pl. a Cold Steel (hidegacél) átmenetet. A Ctrl billentyűt lenyomva a kép tetejétől lefelé kb. a kép 3/4-éig húzzunk egy függőleges szakaszt. Ha valaki a saját képét dolgozza fel, akkor arra figyeljen, hogy a poliédert milyen magasra akarja tenni az alsó, világosabb sík fölé, és eszerint húzza a színátmenetes szakaszt. A Színek —> Fényerő-kontraszttal sötétítsünk az új háttéren: a Fényerőt -73-ra vettem, a Kontrasztot +41-re. Ezáltal fog jól kiugrani a fotóból készített mértani testünk.

Nyissunk egy új réteget képméretben, Árnyék néven, átlátszó rétegalappal az Új háttér réteg fölé. e-vel kapcsoljunk ellipszis-kijelölésre és húzzunk egy vízszintesen fekvő ellipszist, amelynek nagyobbik átmérője kb. a sokszögünk átmérőjének 2/3-a., majd a képablak Szerkesztés menüjéből válasszuk a Kitöltést az Előtér színével (fekete). Szüntessük meg a kijelölést.

A Szűrők —> Elmosás —> Gauss-elmosással 60,0-as vízszintes és függőleges elmosási sugárral mossuk el az ellipszist, majd Áthelyezés eszközzel rákattintva toljuk a helyére.

25. ábra

Végső kép rétegei.

Utána jobb egérgombbal kattintsunk az Árnyék nevű rétegre a Rétegek ablakában, és a rétegmenüből válasszuk a Réteg kép-méretűvé alakítását. Kattintsunk vissza az Új háttér rétegre legalul a Rétegek ablakában, kapcsoljuk be az Átméretező eszközt az Eszköztáron, kapcsoljuk szét a láncot, hogy ne legyen méretarányos az átméretezés. Kattintsunk a képablakban a kék háttérre és függőlegesen alulról fölfelé és fölülről lefelé toljuk össze a hátteret.

Kétszerezéssel a Kép menüjéből duplázzuk meg a képet, az új képben (Névtelen) szintén a Kép menüjéből válasszuk az Egy réteggé lapítást, majd mentsük el a képet pl. fotosokszog.jpg néven. Az r számítógép-billentyűnkkel kapcsoljuk be a Téglalap-kijelölést, és vágjuk tetszőleges méretre a képet. Ha van megvilágításra utaló jel, mint ennél a képnél a hidegacél színátmenet felső fehérebb része, ahonnan kapja a fotótestünk a felső megvilágítást, akkor azt vágáskor hagyjuk bent a képben.

A végső kép a Színek —> Automatikus —> Fehéregyensúllyal javítva lett.
Az XCF-kép rétegei a 25. ábrán láthatók a rétegmódokkal és az átlátszatlansági értékekkel.


A képek előállításához GIMP for Windows 2.6.4 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon