RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Egyszerű mozgóképek

2008 március

A kurzorral a képekre állva beindul a "minifilm", akinek a böngészője pedig ezt nem engedi meg, az kattintson rá a képre.
Mozgó nagyítólencsés kép.

Mozgókép mérete: 91,8 kB Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]

Most kisebb terjedelmű GIF mozgóképek előállításáról lesz szó, amelyekhez nem is kell használnunk a GIMP GAP csomagját.

Pár képkocka erejéig bármelyikünknek lehet annyi türelme, hogy egyenként rakjuk össze a mozgóképszínházunkat, különösen akkor, ha mint a mostani példáknál, lényegében csak egyfajta lépést kell, némileg megváltoztatott paraméterekkel ismételgetnünk ehhez.


Feltekercselődő kárpit.
Mozgókép mérete: 13,0 kB
Labirintusban mozgó örvény.
Mozgókép mérete: 56,8 kB

1. ábra

Kiindulási alapkép.

Töltsük be a feldolgozandó alapképünket. Mivel a jelenlegi példában a GIMP nagyítólencse funkcióját fogjuk használni, ezért nem mindjárt a kicsinyített példányon dolgozunk (hanem a 600x600-as nagy példányon), hogy még a nagyításunk is szép legyen. A képünknek adjunk valamilyen nevet, és a GIMP saját képformátumában, .xcf kiterjesztéssel mentsük el.

Az egyszerű, magunk készítette mozgókép előállításában központi szerepet játszik a képablakunk Párbeszédablakok címszavának legördülő menüjéből meghívható Rétegek funkció. Kattintsunk rá ennek a sorára, és akkor a 2. ábrán látható ablak fog felbukkanni.

2. ábra

Rétegek ablaka több képkockával.

Először persze csak egyetlen rétegünk látszik. Ennek adjunk mindjárt nevet is, hogy később könnyebben ki tudjunk igazodni a saját munkánkon. Ehhez kattintsunk duplán a bal egérgombbal a rétegre, amikor is a program vagy átvált adatbevitelre, vagy fel fog bukkanni egy ablak (nekem hol így viselkedik, hol úgy). Mindkét esetben vigyünk be egy nevet a billentyűzeten, például a képkocka sorszámát, az 1-est.
Ha más lejátszási sebességgel akarunk próbálkozni, mint amelyet a GIMP automatikusan alkalmaz (ez 100 ms), akkor azt is írjuk a rétegcím mellé zárójelben. A példához 200 ms-os időt állítottam be, de ez a későbbiekben túl lassúnak bizonyult, ezért a végleges változatban, az oldal tetején látható mozgóképben 100-100ms a késleltetési idő. Ha készen vagyunk az adatbevitellel, nyomjunk Enter-t.

Az első, és megnevezett rétegünkről mindjárt több másolatot is készíthetünk, attól függően, hogy nagyjából hány képkockásra szántuk a minifilmünket. Ha nem akarjuk, hogy a mozgókép szemlélője éles képváltásokat lásson, akkor célszerű az utolsó képkockánkat a 2. réteggel megegyező állapotba hozni, azaz jelen esetben oda-vissza mozgást alkalmazni, ami annyit tesz, hogy a munkánk lényegi részében körülbelül fele annyi kockát készítünk az alaprétegünkről, mint amennyi a végleges rétegszámunk lesz.
A másolatok készítéséhez kattintsunk a Rétegek ablak alsó sorában balról a negyedik gombra, majd sorban a rétegeinkre duplán rákattintva az előbb már ismertetett módszerrel írjuk át a rétegneveinket 2, 3, 4 stb.-re.

3. ábra

Ellipszis-kijelölés főbb paraméterei.

4. ábra

Ellipszis-kijelölés képe a képablakban.

A Rétegek ablakban kattintsunk az 1. számú rétegre, hogy ez legyen az aktív rétegünk. Ha ennek a szemet ábrázoló ikonjára úgy kattintunk rá, hogy közben a billentyűzetünkön lenyomva tartjuk a Shift gombot, akkor egyedül ez a réteg lesz látható, a fölötte levők pedig nem látszanak. Mindig ügyeljünk arra, hogy a munkarétegünk legyen az aktív réteg, és a fölötte lévő rétegek láthatósága pedig legyen kikapcsolva, ha nem akarunk sokat téveszteni.
Ha nagyítólencsét akarunk utánozni, akkor azt célszerű köralakúra készíteni. Ehhez alkalmazzuk az Eszközök legördülő menüjéből a Kijelölőeszközök közül az Ellipszis-kijelölést. Mivel mindig ugyanazt a köralakú kijelölést szeretnénk mozgatni a képünkön újabb és újabb pontokra, ezért rögzített mérettel dolgozzunk. A GIMP főablakában láthatók az ellipszis-kijelölés fontosabb paraméterei, amelyek leglényegesebb csoportja a 3. ábrán látható.

A méret rögzítéséhez pipáljuk ki a "Rögzített" felirattól balra látható kis négyzetet, bele kattintva, és a rögzítési szempontra válasszuk ki a legördülő menüből a Méretet. Az alatta levő sorba kattintva akár kézzel is bebillentyűzhetjük a nekünk tetsző méretet: ez most 200x200 képpont volt.

Ezután a képablakunkba tetszőleges helyre kattintva mindjárt meg is jelenik a kijelölésünk. Ha a közepébe visszük a kurzort, akkor megjelenik benne egy, a szélrózsa mind a négy irányába mutató nyílcsoport. Ezután belekattintva és húzással tetszőleges helyre állíthatjuk a kijelölésünket, mint ahogy az a 4. ábrán látható.

5. ábra

Lencse alkalmazása nagyításhoz.

Akkor most a képablakunk felső sorában a Szűrők legördülő menüjéből a Fény és árnyék alatt kattintsunk a Lencse alkalmazására. Erre felbukkan az 5. ábrán látható ablak. Az Eredeti környezet megtartása most meg is felel nekünk, viszont a lencse törésmutatóján állítgathatunk, kipróbálva, hogy melyik nagyítás lesz a legkedvezőbb, sem túl nagy, sem túl kicsi. A példabeli képre ez 1,4-es értéket jelentett. Ha készen vagyunk a beállítással, nyomjuk le az OK gombot. (Ha, mint az illusztráció előnézeti ablakocskájában látszik, nem is látszik a teljes lencsekép, azért ne aggódjunk: a valóságos képünkön meg fog jelenni.)

Hogy jobban kiugorjon a lencsénk a háttérből, mindjárt be is fogjuk keretezni. Erre kiváló a képablakunk eszközsorában a Szerkesztés legördülő menüjében található Kijelölés körülrajzolása funkció.

6. ábra

Kijelölés körberajzolásának ablaka.

Most a Vonalrajzolást fogjuk alkalmazni. Ennek vonalszélességét tetszés szerint beállíthatjuk a fölfelé vagy lefelé mutató kis nyilakkal. A 6. ábrán képpontban (px, pixel) van megadva a 6,0-os szélesség, mert ez bizonyult megfelelőnek. Ha nem tetszik az eredmény, akkor a balul elsült próbálkozásunkat a Szerkesztés alatt a Visszavonásra kattintva eltüntethetjük.

7. ábra

Minta kiválasztásának ablaka.

Az érdekesség kedvéért viszont nem az Egyenletes színt választjuk ki a körvonalhoz, hanem egy mintát. Ha a Párbeszédablakok menüjében rákattintunk a Minták című sorra, akkor a 7. ábrán látható ablak bukkan föl. A mintafélékből most a recessed nevű, mintásan bemélyített (poncolt?) fémet utánzót választottam ki rákattintással.

Ezután már csak rá kell kattintanunk a Körberajzolás feliratú gombra a Kijelölés körberajzolásának ablakában, s ezzel el is készül a lencsénk foglalata.

Ekészült az első képkockánk. Mentsük el a képünket (Fájl alatt Mentés). Most már csak ismételgetnünk kell ezeket a lépéseket, csak mindig arrébb mozdítva egy kicsit a kijelölésünket, amely még megvan.
A Rétegek ablakában kattintsunk a 2. rétegre, de még ne tegyük láthatóvá. Kattintsunk a köralakú kijelölésünk közepébe, vagy ha ez nem működik (nem jelenik meg körülötte a négyzet), akkor az Eszközök alatt legörülő menüből a Kijelölőeszközök alatt megint kattintsunk az Ellipszis kijelölésre, s ezután a körünk közepébe kattintva már biztosan megjelenik a befoglaló négyzet, s ekkor annak közepében kattintással és húzással új helyre vihetjük a kijelölésünket, különösen hogy még látjuk az 1. réteget, amely viszonyítási alapként szolgál. Ha nem akarjuk, hogy a mozink túl "darabos" mozgású legyen, akkor az első lencsepozíciótól csak kissé mozdítsuk el (legfeljebb a körünk átmérőjének egyhatodával) a kijelölésünket, abba az irányba, amerre a nagyítónkat szeretnénk mozgatni a képen.

8. ábra

Utolsó lencsepozíció képe.

Ha már jó helyen állunk, akkor a Rétegek ablakában kattintsunk rá a 2. rétegünk szemikonjának a helyére, mire a szem képe megjelenik, és ez a rétegünk lesz látható a képablakban.

Innentől kezdve szerencsére már könnyű dolgunk van. Ha a Szűrőkre kattintunk, akkor annak legördülő menüjéből az első sorra kattintva mindig a legutolsó szűrőművelet ismételhető meg, annak a beállításaival, jelen esetben az 1,4-es törésmutatójú lencsenagyítás. Kattintsunk erre a sorra, s a nagyított területet megint keretezzük be az előbbiekben már ismertetett módon.

A hátralévő képkockáinknál ugyanaz a teendőnk, mint a 2. kockánál volt, amíg el nem érkezünk az utolsó, itt és most 10. képkockáig, amely a legszélső pozíciót jelenti majd a nagyítónk mozgásában. A képe a 8. ábrán látható.

Minél kisebb távolsággal toljuk arrébb a kijelölésünket két kocka között, annál folyamatosabb "filmet" kapunk, és minél több ilyen kockát készítünk, annál hosszabb lesz a mozink. Ne felejtsük el azonban, hogy a terjedelmesebb mozgókép betöltése több időbe kerül, és fogyasztja a kapacitást is, azaz nem feltétlenül leszünk népszerűek, ha sok ilyet rakunk föl a honlapunkra.

9. ábra

Mozgókép lejátszásának ablaka.

A nagyítónk tehát már egy kiindulási pontból egy végső kitérésig elmozdul, de még nem tér vissza a kiinduló helyzethez, hogy egy végtelenített mozgóképben zökkenőmentes átmenetet adjon. Ennél a pontnál azonban érdemes megnéznünk az eddigi munkánk eredményét. Megint mentsünk egyet (Fájl alatt a Mentés), majd a Szűrők menüjéből az Animáció alatt kattintsunk a Lejátszásra.

A 9. ábrán az illusztráció érdekében 300x300-asra kicsinyített, és már 18 kockát is tartalmazó XCF mozgókép lejátszásának felbukkanó ablaka látható. A Lejátszás gombra kattintva lepereg a filmünk, amelynek sebességét baloldalt alul a legördülő menüből választhatjuk ki. Alaphelyzetben (100%) ez az általunk beállított, képkockánkénti 200 ms-os késleltetési időhöz tartozik. Ha például a 200%-ot választjuk helyette, akkor dupla olyan gyorsan pereg a film. Itt már kaphatunk fogalmat arról, hogy helyes késleltetési időt választottunk-e.

Természetesen bármikor megnézhetjük a művünket, nem kell a 10. vagy 18. kockáig várnunk. Ez különösen akkor célszerű, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy az eredmény tényleg az elképzelésünk szerint fog kinézni, mert így fölösleges fáradságot takaríthatunk meg magunknak.

10. ábra

Képkockasorozat megfordítása Rétegek ablakában.

Ha elégedettek vagyunk, akkor nekiállhatunk a még hátralévő képkockáink legyártásának. Ez már igen könnyű: csak tükröznünk kell a kockáinkat a 10. rétegre, mint szimmetria-tengelyre. Kattintsunk a Rétegek ablakban a 9. rétegünkre, majd duplázzuk meg (alsó sorban balról a negyedik gombra kattintva). Erre a 9 (200ms) másolata feliratú réteget kapjuk. A Rétegek ablak alsó sorában balról a második, fölfelé mutató nyílra egyszer kattintva egy réteggel följebb helyezhetjük az aktív rétegünket, ami így most a 10. réteg fölé fog kerülni.

Ismételjük meg a másolás és fölfelé léptetés műveletét a 8., 7., stb. réteggel, egészen a 2.-ig bezárólag. Gyorsíthatunk is a másolatok helyrerakásán: ha a Rétegek ablakát az alsó pereménél fogva kattintással és húzással átméretezzük, akkor egyszerre több réteget is láthatunk. A Shift gomb lenyomása mellett kattintsunk az áthelyezendő rétegre és húzással mozgassuk fölfelé, a végleges helyére. Az 1. réteget nem kell duplázni, abból elég egy, hogy folyamatos, végtelenített "szalagként" peregjenek majd a képkockáink.
Így kapunk végül összesen 18 képkockát a teljes mozgóképünkre.

Az eredményt megint megnézhetjük a Lejátszással (l. 9. ábra), és ha jó, akkor nekiállhatunk csökkenteni a képünk terjedelmét. (Ha akarjuk, ezt egy másolati példányon végezhetjük el: a Kép címszó menüjében kattintsunk a Kétszerezésre, és az új képet mentsük el valamilyen más néven.)

11. ábra

Kép kicsinyítése.

Első lépésben kicsinyíthetünk a képünkön. Ehhez a Kép címszó legördülő menüjében kattintsunk a Kép átméretezése sorra. A 11. ábrán látható ablak fog felbukkanni, amelyben megadhatjuk a képünk Szélesség vagy Hosszúság értékét. Elég az egyiket a kettő közül, mert a program automatikusan kiszámolja a másik értéket, hacsak nem akarunk változtatni a képünk arányain, de most fölöttébb nem akarunk. Kattintsunk az Átméretezés gombra, s elő fog állni az új, kisebb képünk. Az ábrán láthatóan először 300x300-as aránnyal próbálkoztam, de végül a 200x200-as méretre kicsinyítettem a példabeli képet. Még eme utóbbiból is célszerű levágni a fölösleges részeket: Téglalap-kijelöléssel rajzoljuk körül a megtartani kívánt képrészt, majd a Kép címszó alatt kattintsunk a Vágás a kijelölésre sorra.

A végső, és már megfelelőnek talált képméret 144x177 képpont lett. Nem kell aggódnunk amiatt, hogy sok rétegünk van. A GIMP az összesre pontosan elvégzi az átméretezést, kijelölést és vágást.

12. ábra

Fájl exportálása ablak.

Az utolsó simítások következnek: a GIF képpé alakítás. Először optimalizáljuk GIF-hez a képünket: a Szűrők menüjéből az Animáció alatt kattintsunk az Optimalizálás (GIF-hez) sorra. Amikor ezzel végez a program, akkor feldob egy Névtelen megjelölésű ablakot. Ennek a Fájl címszavából hívjuk meg a Mentést, adjunk nevet a fájlunknak .gif kiterjesztéssel, amire felbukkan a Fájl exportálásának ablaka. Ebben kattintsunk a Mentés animációként sor mellett balra található kis körbe, nehogy a GIMP egy rétegbe összefésülje a képkockáinkat. Ezután nyomjuk le az Exportálás gombot, mire egy újabb ablak bukkan fel: Mentés GIF formátumba. Ennek beállításait elfogadhatjuk úgy, ahogy a program felkínálja.

Ha nem adtunk volna meg semmilyen késleltetési adatot, akkor itt állítja be a GIMP a 100ms-os értéket. Az eleve bejelölt Végtelen ismétlés éppen jó nekünk, ezért lenyomhatjuk a Mentés gombot.

13. ábra

Fájl mentése GIF formátumba.

Az optimalizálás során kisebb lesz a képünk mérete, ami nem lebecsülendő szempont. Az utolsó, 14. ábrán látszik is egy rész a GIF mozgóképünk rétegeiből. Az első kép, a háttér, láthatóan telikép, de a fölötte levő rétegek javarészt átlátszóak. Csak ott tartalmaznak információt, ahol valamilyen változás történt az előző képkockához viszonyítva, csökkentve ezzel a kép terjedelmét. Az oldal tetején megjelenített végső képváltozatban végül is a 100ms-os késleltetés lett beállítva.






14. ábra

GIF kép rétegei. END felirat hullámzó csíkokkal.

Ez az utolsó képecske fordítva működik, mint az eddigiek: ha ráállunk a kurzorral, akkor merevedik ki, a kurzort lehúzva róla pedig megint elkezd mozogni.


A kép készítéséhez GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon