RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Felfújt hólyag/Tutorial

2009 július

Felfújódó és habzó hólyag rajza.

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]
A képre kattintva a nagyobb méretű változat (500x500) is látható (új lapon).

Az újabb tutorial középszinten tartó GIMP-felhasználóknak íródott, de eléggé részletes ahhoz, hogy a kezdők harci kedvét is felkelthesse. Absztrakt formákat könnyebb rajzolni, mint a természetben fellelhetőket, de fölöttébb látványosak tudnak lenni, ha nem sajnálunk elegendő munkát fektetni beléjük. A félreértések elkerülése végett: ebbe kellett. Én szóltam!

Néhány olyan funkciót is kell használni az elkészítéséhez, amelyről ezen a honlapon még nem esett szó: halványítás, fraktálkövetés, folytonossá tétel, érték terjesztése, lencsetorzítás, kis csempe.

A bemutatott kép a GIMP 2.4.2 verziójával készült, de a 2.6.x sorozattal természetesen éppúgy megrajzolható.


1. ábra

Új réteg nyitása.

A gyorsbillentyű kódok esetében a "gyári" beállításokat alkalmazom.
Nyissunk egy 500x500 képpontos képet a Fájl alatt az Új... utasítással, vagy a Ctrl+n billentyűkombinációval. Vagy mindjárt megnyitáskor állítsunk be fekete háttérszínt, vagy megnyitás után a Névtelen képünk ablakából a Szerkesztés --> Kitöltés feketével paranccsal fessük feketére az első, Háttér nevű rétegünket. Mentsük el pl. habzas.xcf néven, a GIMP saját képformátumában.

Nyissunk új réteget a Rétegek párbeszédablakából, annak bal alsó, szélső gombjával. A Réteg nevére írjunk Pöttyöket, hagyjuk meg a felkínált szélesség és magasság értékeket, amelyek megegyeznek a képmérettel, és ne változtassunk az átlátszó rétegkitöltésen sem.

2. ábra

Színbeállítás.

Három különböző színnel fogunk dolgozni, hogy a hólyagunk lyukacsainak határvonalait könnyen ki tudjuk jelöltetni. A színkiválasztáskor csak az a lényeg, hogy jól üssenek el egymástól. A Színek párbeszédablakában kattintsunk egy nekünk tetsző helyre a jobboldali függőleges szivárványsávba, majd a téglalapba egy színre (oda kerül a szálkereszt). Ez lesz az első színünk.

3. ábra

Ecset beállításai.

Az Eszközök közül alaphelyzetben az ecset van kiválasztva. Vagy az Ecsetek, vagy az Eszközbeállítások párbeszédablakában válasszuk ki a Circle (19) legnagyobb éles szélű ecsetet. A Méretezését az Eszközbeállítások ablakában vegyük pl. 1,7-re. A többi beállítás változatlan maradhat. Az átlátszó, Pöttyök nevű rétegbe tegyünk ide-oda pöttyöket úgy, hogy még maradjon is közöttük hely.

4. ábra

Pöttyök a képablakban.

Váltsunk egy másik színre, pl. kékre a Színek ablakában, az ecset méretezését pedig növeljük meg teszem azt 2,50-re, és ezzel tegyünk pöttyöket a zöld foltjaink mellé, illetve részben átfedéssel rájuk, de még mindig maradjon szabad hely a rétegben. Váltsunk egy harmadik színre, legyen pl. piros, az ecsetet méretezzük föl 4,50-re. Ezzel a zöld-kék párosokra, és melléjük pöttyözzünk. Ha túl sok szabad hely maradt még, akkor vegyünk megint színmintát a közepes méretű pöttyökről a színpipettával (kék), és töltsük ki a szabad területeket visszaméretezve az ecsetet megint nagyjából 2,50-re. Az eredménynek nagyjából úgy kell kinéznie, mint ahogy az a 4. ábrán látható.

5. ábra

I-görbítés.

Most szüntessük meg a szabályosságot a Szűrők --> Torzítás --> I-görbítés funkcióval. A Deformálási módra válasszuk a Megnövelést, a Deformálási sugár maradhat 30, és Deformálási mértéknek is megfelel az alapértelmezett 0,30. A többi értéket hagyjuk változatlanul. Először az átfedő pöttyök hármas csoportjainak kisebb méretű tagjaiba (zöld és kék) kattintsunk, és lenyomva tartva az egérgombot mozgassuk-rezegtessük a kurzort, hogy megnöveljük a pöttyeinket, majd végül a pirosakat is növeljük, torzítsuk ezzel a módszerrel. Ezután az egyedülálló pöttyeinket deformáljuk úgy, hogy lehetőleg minél kevesebb átlátszó terület maradjon a színes foltok között, de azért ne tűnjön el az sem. A végső állapot a fenti I-görbítés előnézeti ablakában látható.

6. ábra

Egyenletes zaj-felhő ablaka.

Nyissunk új réteget Felhő névvel képméretben, legyen átlátszó (l. 1 ábránál). A Szűrők --> Megjelenítés --> Felhők --> Egyenletes zaj úton a 6. ábrán látható ablakot kapjuk. Itt csak a Részletességen kell változtatnunk: növeljük meg 6-ra. A többi paraméterhez nem kell nyúlnunk.
Ehelyett OKézzunk.

Ezzel a zajjal fogjuk helyettesíteni a pöttyeink közötti átlátszó területet, de ha minél finomabb, pókhálószerű textúrát akarunk, akkor a Felhők rétegünk egyenletes zaját nem árt kissé lejjebb venni.
Ennek egyik módja a halványítás.

7. ábra

Halványítás ablaka.

A képablakban a Szerkesztés menüpont alatt sok esetben elérhető a legutoljára alkalmazott művelet hatóerejének csökkentése. Most Egyenletes zaj halványítása névvel fog bejelentkezni. Ha rákattintunk, akkor a 7. ábrán látható ablak bukkan fel. Ebben a Módnál maradjunk a Helyettesítés mellett, az Átlátszatlanságot ki-ki állítsa be ízlése szerint. Jelenleg 90%-ra vettem.

8. ábra

Eszközök párbeszédablaka.

Lépjünk vissza a Rétegek ablakában a Pöttyök nevezetű színes rétegre. Az Eszközök párbeszédablakában válasszuk a Kijelölést szín szerint (a Varázspálca-kijelölés és az Intelligens olló ikonja között), vagy nyomjunk Shift+o-t a billentyűzetünkön.

9. ábra

Szín szerinti kijelölés az Eszközbeállítások párbeszédablakában.

Az Eszközbeállítások ablakában erre föl megjelenő szín szerinti kijelölésnél legyen kipipálva az Átlátszó területek kijelölése, kapcsoljuk be a Lágy széleket és a sugárra állítsunk be 3,0-mat (9. ábra). Kattintsunk a Pöttyökben valahol az átlátszó részre, majd fordítsuk meg a kijelölést a Kijelölés-szerkesztő ablakában (ami a 10. ábrán látható), annak az alsó gombsorban látható, balról harmadik gombjával.

[Egy másik lehetőség a kijelölésre, ha a Pöttyök rétegére jobb egérgombbal rákattintunk a Rétegek ablakában, s a legördülő rétegmenüben kiválasztjuk az Alfa-csatorna kijelöléssé alakítását, majd a képablakban a Kijelölés --> Lágy szél funkciót behívjuk, és a felbukkanó ablakban az alapértelmezett 5,0 helyett 3,0-at állítunk be a lágyítás sugarára.]

10. ábra

Kijelölés-szerkesztő párbeszédablaka.

Lépjünk vissza a Rétegek ablakában a Felhő rétegre és Ctrl+x billentyű-kombinációval vágjuk ki a felhős rétegből a színes pöttyöknek megfelelő részeket.

Kattintsunk megint vissza a Pöttyök rétegre a Rétegek ablakában, és készítsünk róla másolatot balról a negyedik gombbal. Ez a Pöttyök másolata nevet fogja automatikusan kapni a GIMP-től.

11. ábra

Réteg tulajdonságainak szerkesztő ablaka. Új név adása.

Léptessük legfelülre a második gombbal, majd kattintsunk jobboldali egérgombbal a rétegére, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk ki a Réteg tulajdonságainak szerkesztését. Nevezzük át a réteget Körvonalakra.



12. ábra

Rétegek ablaka 1.

Nézzük meg egy kicsit a Rétegek ablakát, hogy hol állunk. Legalul látható a fekete színű induló Háttér réteg, fölötte a színes, deformált pöttyös réteg, afölött a zajos Felhő, és legfölül a Pöttyök másolata, amelyet közben átneveztünk Körvonalakra, mert ebben a rétegben fogjuk megkerestetni a pöttyeink határolóvonalait. Ehhez majd az élkeresést fogjuk használni, de az akkor működik a legszebben, ha nem átlátszó hátterű struktúrákra alkalmazzuk, ezért először fessük be az átlátszó területeket egy egyszerű módszerrel.

13. ábra

Rétegmenü.

Ha nem fehér volna a háttérszínünk, akkor nyomjunk d-t a billentyűzetünkön, mire visszaállnak az alapértelmezett színek, fekete előtér és fehér háttérszínnel. A Körvonalak rétegre kattintsunk jobb egérgombbal, s a legördülő rétegmenüből válasszuk az Alfa-csatorna eltávolítását, hogy az átlátszó területek helyett fehéret kapjunk, azaz a beállított háttérszínt.

14. ábra

Élkeresés Sobel-algoritmussal.

Most hívjuk meg a Szűrők --> Élkeresés --> Szélek funkciót a képablakból. Itt megmaradhatunk a Sobel-algoritmus mellett, de a mértékét vegyük le 1,0-esre, hogy vékonyabb, de egyenletes körvonalakat kapjunk. Az Elkenés megmaradhat a szélek viselkedésének beállítására.

A 14. ábra betekintő ablakában látszik, hogy még színes maradt a rétegünk, pedig most fehér körvonalakra lesz szükségünk.


Ezen könnyen segíthetünk például a Színek alatt található Telítetlenné tétel funkcióval.

15. ábra

Telítetlenné tétel.

A szürke-árnyalat kijelölésének alapjára válasszuk az Átlagot, mert még az adja a célunkhoz a legjobb eredményt. (Ezt próbálkozással és visszavonással állapíthatjuk meg a 2.4.x GIMP-pel, vagy mindjárt láthatjuk a képünkön a 2.6.x-szel.) Ebből fogjuk majd elvenni a feketét, de utoljára a rétegünk elvesztette az Alfa-csatornáját, ami abból is látszik, hogy a Rétegek ablakában félkövér betűvel, vastagon szedetten jelenik meg a neve, vagyis először vissza kell állítanunk az Alfa-csatornáját. Kattintsunk jobboldali egérgombbal a Körvonalak rétegre, és a legördülő rétegmenüből válasszuk ki az Alfa-csatorna hozzáadását.

16. ábra

Színből alfa funkció ablaka.

Most a képablakban a Réteg menüjéből az Átlátszóságnál válasszuk ki a Színből alfát. Ennek felbukkanó ablakában (16. ábra) az "Innen" felirattól jobbra eső fehér téglalapba kattintsunk bele, és az erre felbukkanó színbeállító ablakban állítsuk be a tiszta feketét (HTML-kódja 000000, azaz 6 darab 0). Az előnézeti ablakban már láthatóan OKézás után csak a fehér körvonalaink fognak megmaradni.

17. ábra

Rétegek ablaka 2.

A Rétegek ablakában duplázzuk meg a Körvonalak rétegünket, hogy legyen belőle egy tartalék. Ez a Körvonal másolata nevet fogja kapni. Léptessük ezt is, és a Pöttyök réteget is a fekete Háttér réteg alá, mint segédrétegeket, amelyekre később még szükség lehet, hogy könnyebben áttekinthessük a munkánkat. (Mindenki úgy boldogul, ahogy tud. Én egyelőre ezzel a módszerrel iktatom ki a munkaterületről a képben nem szerepeltetett rétegeket, a Háttér nevű réteget tekintve a földfelszínnek. Ami alá van temetve, az csak tartalék, vagy segédinformáció.)

18. ábra

Gauss-elmosás ablaka.

Térjünk vissza a legfelső, Körvonalak réteghez a Rétegek ablakában. Készítsünk róla egy másolatot, és nevezzük át Körvonalak elmosottra, mint azt korábban tettük (11. ábra). Léptessük a lefelé mutató nyilat ábrázoló gombbal a Körvonalak réteg alá. Ezután a képablakban a Szűrők --> Elmosás --> Gauss-elmosás funkcióval mosassuk el 14-14-es elmosási sugárral.

19. ábra

Kép a képablakban az 1-19. művelet után.

Lépjünk vissza a Körvonalakra a Rétegek ablakában, és állítsuk ennek a rétegnek a Módját Szemcsés összefésülésre, az Átlátszatlanságát pedig 50%-ra. Az eddigi munkánk eredménye a 19. ábrán látható.

A Rétegek ablakában kattintsunk a Háttér, a Pöttyök és a Körvonalak másolata rétegek szemet ábrázoló ikonjára, hogy kikapcsoljuk a láthatóságukat, majd kattintsunk jobb egérgombbal a még mindig aktív legfelső, Körvonalak rétegre, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk a Látható rétegek összefésülését, hogy a Felhő, a Körvonalak elmosott és a Körvonalak egyesüljenek egymással. A felbukkanó ablakban meghagyhatjuk a "Szükség szerint bővítve" opciót, hiszen egyforma méretűek a rétegeink. Az így kapott új réteget nevezzük át 1. hártyára a Réteg tulajdonságainak szerkesztésével a rétegmenüből.

Kapcsoljuk vissza a fekete háttér láthatóságát a szemet ábrázoló ikonjának helyére kattintva. Az 1. hártyát duplázzuk meg, és a másolatot nevezzük át 2. hártyának, majd léptessük az 1. hártya alá.

20. ábra

Kis csempe alkalmazása.

Ha már ennyit dolgoztunk eddig, akkor a továbbiakat igyekszünk az eddigi eredményeink módosításával előállítani. A 2. hártyát az 1. hártya átalakításával készítjük el. A terv az, hogy legalább 2-3 hártyarétegünk legyen egymás alatt, egyelőre csak síkban, de legyen térhatásuk is. Ezért a legfelső, 1. hártya struktúraméretei lesznek a legnagyobbak, az alatta fekvő 2. hártya réteg kisebb lyukú, és egy 3. hártya látszik majd legtávolabbra esni a szemlélőtől, a legkisebb lyukmérettel, mintha a távolság miatt kisebbnek látszana.

A kicsinyítést csempézéssel is elintézhetjük, de előtte csempézhetővé kell tennünk a 2. hártya réteget, hogy az illesztéseknél folytonos legyen az átmenet. A képablakban a Szűrők --> Leképezés --> Folytonossá tétel választásával tegyük csempézhetővé a rétegünket.

21. ábra

Kép a képablakban csempézés után.

Megint haladjunk a Szűrők --> Leképezés úton, de most a Kis csempét válasszuk a lehetőségek közül (20. ábra). Jelöljük be a Megadott csempét, 2-2 sorral és oszloppal, majd OKézzunk.
Eddig összesen öt rétegünk van. A 2. hártyáról készítsünk egy másolatot a Rétegek ablakában, s azt nevezzük át 2. hártya elmosottra, és léptessük a 2. hártya alá.

A képablakban most nagyjából hasonló ábrát kell látnunk, mint amit a 21. ábra mutat.

A 2. hártya elmosott rétegen állva a Szűrők --> Elmosás --> Gauss-elmosás úton hívjuk meg az elmosási funkciót, de most az elmosási sugarakra 20-20-at állítsunk be. Erről az elmosott rétegről is készítsünk másolatot, és fésüljük össze a két réteget egymással: kattintsunk jobb egérgombbal a felső rétegre, és a rétegmenüből válasszuk ki az Összefésülést lefelé.

Most azon fogunk ügyködni egy kicsit, hogy a hártyánkból a legfelsőt egy kissé pókhálószerűvé tegyük.
Kattintsunk az 1. hártyára a Rétegek ablakában, és duplázzuk meg. Ez az 1. hártya másolata nevet fogja kapni, de nevezzük át 1. hártya GIMPresszionistára. Ezután a Szűrők --> Művészi --> GIMPresszionista funkciót válasszuk ki, amely a Profil füllel fog bejelentkezni. (Részletek: GIMPresszionista Profilok.)

22. ábra

GIMPresszionista funkció Profil ablaka.

A Profil fül alatt a gördítősávos belső ablakban válasszuk ki a Furry (szőrös, bundás) profilt, és kattintsunk az Alkalmaz feliratú gombra, de még ne futtassuk le a GIMPresszionistát, mert módosítani fogunk a beállításokon. Ha már egyszer valaki jól kitalált egy ecsetkezelési módot, akkor annak átalakításával könnyebben boldogulunk, mintha a nulláról indulnánk. A Furry eredetileg egyenes vonalú ecsetet használ. Ezt módosítsuk hullámosra: kattintsunk az Ecset fülre. (Részletek: GIMPresszionista Ecset.)

23. ábra

GIMPresszionista funkció Ecset ablaka.

Az Ecset alatti gördítősávos ablakban válasszuk ki a wavy.pgm ecsetet. A többi értéket hagyjuk változatlanul. Lépjünk tovább a Tájolás fülre. (Részletek: GIMPresszionista Tájolás.)

24. ábra

GIMPresszionista funkció Tájolás ablaka.

Itt a Szög-kiterjedést vigyük fel a maximális 360 fokra, és az Iránynál a Folyamatos helyett jelöljük be az Adaptívot. Lépjünk tovább az Elhelyezés fülre. (Részletek: GIMPresszionista Elhelyezés.)

Az Elhelyezésnél megmaradhat a Véletlenszerűen, de a Vonások sűrűségét vigyük le 14-re, vagy még kisebbre az eredeti 28-ról, amely a Furry profilhoz tartozik (25. ábra).

25. ábra

GIMPresszionista funkció Elhelyezés ablaka.

Már csak az Általános paramétereket kell beállítanunk (26. ábra). A Háttérnél az eredeti Fekete helyett jelöljük ki az Átlátszót, a többi értéket pedig hagyjuk változatlanul. (Részletek: GIMPresszionista Általános.)

A Papír, a Méret (14) és a Szín fülekkel nem kell törődnünk, mert az azokon található Furry profil beállítások megfelelnek.

26. ábra

GIMPresszionista funkció Általános ablaka.

OKézzunk a GIMPresszionista ablakában.

27. ábra

Színezett kép a képablakban.

Nyissunk új réteget Szín néven, Átlátszó rétegkitöltéssel, 500x500 képpontos, azaz képméretben, és adjuk neki a Szín nevet. A Színek ablakában állítsunk be nekünk tetsző színt (az enyém HTML-kódja 18779b volt), majd a képablakban a Szerkesztés --> Kitöltés az előtér vagy a háttér színével, attól függően, hogy melyikre választottuk ki az új színt. Állítsuk ennek a rétegnek a módját Színre. Akkor most a 27. ábrához hasonló képet fogunk látni.

Nyissunk egy új réteget a Rétegek ablakában Árnyékolás néven, az eddig megszokott beállításokkal, és tegyük az 1. hártya nevű réteg alá. Kattintsunk a Háttér alá bespájzolt Pöttyök rétegre jobb egérgombbal, és a rétegmenüből válasszuk ki az Alfa-csatorna kijelöléssé alakítását. Lépjünk vissza az Árnyékolás rétegre a Rétegek ablakban.

28. ábra

Forgatás az Eszközbeállítások párbeszédablakában.

Az Eszközök párbeszédablakában válasszuk ki a Forgatást (egymásra elfordítva ráfektetett két kék téglalap az ikonja), az Eszközbeállítások ablakában pedig az elforgatható objektumok közül válasszuk a kijelölés ikonját (28. ábra).

29. ábra

Kijelölés forgatása 90 fokkal.

Kattintsunk a képablakba, mire felbukkan a Forgatás ablaka. Szögre írjunk be 90,00-et, és nyomjuk le a Forgatás gombot, mire derékszögben elfordul a kijelölésünk.

A Kijelölés-szerkesztő párbeszédablakában válasszuk az invertálást, a kijelölés megfordítását. Utána nyomjunk d-t a billentyűzeten, ha nem fekete volna az egyik színünk, majd Szerkesztés --> Kitöltés előtér színével utasítással töltsük ki feketével a kijelölt területeket. Ezután szüntessük meg a kijelölést a Kijelölés-szerkesztő bal alsó második gombjával.

Még mindig az Árnyékolás rétegben állva Szűrők --> Elmosás --> Gauss-elmosás paranccsal mosassuk el az árnyékainkat 50-50-es elmosási sugárral.

Ha akarunk hagyni magunknak lehetőséget arra, hogy több variációt is kipróbáljunk, akkor most készítsünk a képünkről másolatot a Kép --> Kétszerezés utasítással, és az új képet mentsük el pl. habzas1.xcf néven, és ebben dolgozzunk tovább. Az eredeti habzas.xcf-et pedig csukjuk be.

Akkor reszelgessük még egy kicsit a művünkön. Először is mossuk el az "1. hártya GIMPresszionista" nevű rétegünket, hogy ne legyen olyan durva. A Szűrők --> Elmosás --> Elmosás utat válasszuk ezúttal, mert a nagyobb léptékű Gauss-elmosás most túlzás lenne.

30. ábra

Árnyékolt, finomított kép a képablakban.

A 30. ábrán a 100%-os nagyítású kép egy részlete látszik az eddigi műveletek után.

31. ábra

Rétegek ablaka 3.

Vessünk egy pillantást a rétegeinkre: most a 31. ábrán látható módon állunk.

Hogy plasztikusabb legyen az árnyék, kétszerezzük meg az Árnyékolás réteget a Rétegek ablakában, majd a másolatára kattintsunk jobb egérgombbal, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk az Összefésülést lefelé.
Állítsuk az 1. hártya nevű réteg Módját Kivetítésre: ettől jobban kiemelkednek a legfelső hártyaréteg finomrészletei.

32. ábra

Érték terjesztése.

Most már látjuk, hogy szükségünk lesz a félretett Körvonalak másolata rétegre, hogy a buborékaink körvonalait visszakapjuk. Kattintsunk a Körvonalak másolata legalsó rétegre, és léptessük a kép tetejére (képablakban Réteg --> Verem --> Réteg legfelülre helyezése). Kapcsoljuk be a láthatóságát, ha ki volna kapcsolva.

A fehér körvonalak túl vastagok, finomítani kell rajtuk, de úgy, hogy a belső, köztes válaszfalaik közben ne tűnjenek el. Ehhez lépjünk vissza a legalsó, Pöttyök nevű rétegre jobboldali egérgombbal rákattintva, s a legördülő rétegmenüből válasszuk az Alfa-csatorna kijelöléssé alakítását, majd a Kijelölés-szerkesztőben fordítsuk meg a kijelölést (invertálás). Lépjünk vissza a legfelső, Körvonalak másolata rétegre. Most a buborékjaink közötti átlátszó területek vannak kijelölve az invertálás miatt, s a következő művelet a buborékok belsejét nem fogja érinteni. A képablakban a Szűrők --> Torzítás --> Érték terjesztése funkciót hívjuk meg. A Módok közül válasszuk az Átlátszóbbat. OKézzunk, majd a Kijelölés-szerkesztőben szüntessük meg a kijelölést.

33. ábra

Körvonalazás a képablakban.

Az átalakított Körvonalak másolata réteget állítsuk Szemcsés összefésülésre módba, az Átlátszatlanságát pedig vegyük le 50%-ra. Az eredmény jobbra látható.

34. ábra

Fraktálkövetés.

A 2. hártya és a 2. hártya elmosott rétegeket duplázzuk meg, léptessük egymás mellé, és a kettő közül a felsőre kattintsunk jobb egérgombbal, majd a rétegmenüből válasszuk az Összefésülést lefelé. Az így kapott réteget nevezzük át 3. hártyának és léptessük a két "2. hártyás" réteg alá.

A korábban (l. 20. ábránál) megismert módon ezt a 3. hártya réteget is tegyük folytonossá (Szűrők --> Leképezés --> Folytonossá tétel), majd a Szűrők --> Leképezés --> Kis csempe funkcióval kicsinyítsük. Készítsünk róla másolatot, és adjuk neki a "3. hártya fraktál" nevet. Utána válasszuk a Szűrők --> Leképezés --> Fraktálkövetés funkciót (34. ábra). Minden paramétert változatlanul hagyhatunk, csak a mélységet csökkentsük 2-re, és OKézzunk.

Most a 3. hártya nevű rétegünket léptessük fölfelé a Szín nevű réteg alá. Alkalmazzuk rajta még egyszer a GIMPresszionistát (Szűrők --> Művészi alatt). Ha nem léptünk ki a programból, akkor elég OKézással lefuttatni, mert megőrzi a legutolsó beállításokat. Ha kiléptünk, akkor ismételjük meg a 22-26. ábránál elmondottakat. Állítsuk az eredményt Rávetítés módba, 100% Átlátszatlansággal.

Végső simítások

Hogy még rafináltabb legyen a kép, némi módosítással csatoljuk vissza önmagába. Ha GIMP 2.6.x-szel dolgozunk, akkor kattintsunk jobb egérgombbal például a 3. hártya nevű rétegen, s a rétegmenüből válasszuk az Új a láthatók alapján funkciót, mire kapunk egy újabb, Látható nevű réteget, amely az eddigi képünket egyesíti önmagában. Ezt léptessük legfelülre.

Ha GIMP 2.4.x-szel dolgozunk, akkor szimulálhatjuk a 2.6.x "Új a láthatók alapján" funkcióját. A Kép menüjéből válasszuk a Kétszerezést. Az új, Névtelen kép képablakában a Kép menüjéből jelöljük ki az Egy réteggé lapítást. Ezután a Ctrl+x billentyűkombinációval vágjuk ki a kapott réteget a Névtelen képből, majd azt csukjuk be mentés nélkül. A Ctrl+v paranccsal illesszük be az új réteget a habzas1.xcf képünkbe. Ez Beillesztett réteg néven legfelül fog megjelenni a Rétegek ablakában. Kattintsunk rá jobb egérgombbal, és a rétegmenüből válasszuk ki az Új réteget.

Bármelyik GIMP-pel is kaptuk az eredményt, futtassuk le rajta megint 2-es mélységgel a Fraktálkövetést (34. ábra, Szűrők --> Leképezés --> Fraktálkövetés). Állítsuk Rávetítés módba.

Kattintsunk az Árnyékolás rétegre, és nyissunk új réteget Árnyékolás 2 néven. Állítsuk be a feketét előtérszínnek és a Szerkesztés alól töltsük ki ezt a réteget feketével. Csökkentsük az Átlátszatlanságát ízlés szerint, most 45%-ra vettem.

35. ábra

Szabadkézi kijelölés.

Hogy izgalmasabb legyen a kép, kattintsunk a "3. hártya fraktál" rétegre. Az f gyorsbillentyűvel kapcsoljuk be a szabadkézi kijelölést. Kapcsoljuk be rá a Lágy széleket az Eszközbeállítások ablakában, és állítsunk be rá 20-at. Jelöljük körül a kép bal alsó részét tetszőleges körvonallal. A Ctrl+c billentyű-kombinációval másoljuk vágólapra, majd a Ctrl+v-vel másoljuk vissza a képbe. Legfelül, a Rétegek ablakában Lebegő kijelölésként jelenik meg. Erre kattintsunk rá jobb egérgombbal, és a rétegmenüből válasszuk az Új réteget. Utána nyomjunk m-et a klaviatúránkon, kattintsunk az új, beillesztett rétegre, és toljuk be a kép közepére oda, ahol csak nagy méretű struktúráink lennének. Kattintsunk a rétegére jobb egérgombbal, és a rétegmenüből válasszuk a Réteg kép-méretűvé alakítását. Léptessük az Árnyékolás réteg alá, és állítsuk Összegzés módba.

36. ábra

Kép a képablakban a legutolsó módosítások után.

Az "1. hártya GIMPresszionista" rétegre kattintsunk rá, duplázzuk meg, és a felső, másolati réteget állítsuk Szorzás Módba 50%-os Átlátszatlanság mellett. A "3. hártya fraktál" réteg átlátszatlanságát vegyük le 70%-ra. Ekkor látjuk a 36. ábrán látható képet.

37. ábra

Rétegek ablaka 4.

Balra tekinthető meg, hogy hogyan is állunk ennél a pontnál a rétegeinkkel. Minden nem részletezett réteg Normál módban van, 100%-os Átlátszatlansággal, kivéve az alábbiakat:
3. hártya fraktál Normál, 70%
Beillesztett réteg#1 (szabadkézzel kijelölt és visszamásolt képdarab) Összegzés, 100%
Árnyékolás 2 Normál, 45%
1. hártya Kivetítés, 100%
1. hártya GIMPressionista másolata (az ábrán látható kettő közül a felsö) Szorzás, 50%
3. hártya Rávetítés 100%
Szín Szín, 100%
Körvonalak másolata Szemcsés összefésülés, 50%
Beillesztett réteg (teljes visszacsatolt képből készült, legfelső réteg) Rávetítés, 100%.

38. ábra

Lencsetorzítás ablaka.

Akkor most a Kép menüjéből az Egy réteggé lapítás utasítással egyesítsük a rétegeinket. (Mivel a Pöttyök volt a legalsó rétegünk, ezért az új és egyetlen rétegnek ezt a nevet adja a GIMP). Utána a Háttérszínt állítsuk feketére (pl. x billentyű lenyomásával, ha előtér színe a fekete, vagy d és utána x gombbal, ha egészen más színeink vannak), majd a Szűrők --> Torzítás --> Lencsetorzítás funkciót hívjuk be. Csak a Fő és Szél paramétereket kell elállítani a maximális 100-100 értékre a csúszkák ütközésig történő jobbratolásával. A fekete háttérszínt azért kellett előzőleg beállítani, hogy a beszűkült ábránk körüli területet ezzel töltse ki a GIMP.

39. ábra

Színátmenet beállításai.

Nyissunk új réteget Keret névvel. Legyen átlátszó, és képméretű, azaz 500x500 képpontos. A klaviatúránkon nyomjuk le az l (L, mint Lajos) billentyűt, hogy kiválasszuk a Színátmenetet. Ezek közül is jelöljük ki a feladatra az Előtérből átlátszóba átmenetet. Előtérszínre állítsunk be feketét. Pipáljuk ki a megfordítást, az Eltolást vegyük 70-re, a Forma pedig legyen Sugaras. Álljunk a képablakban a kurzorunkkal a 250-250-es koordinátára (a kép felezőpontja; a koordináták az alsó képkeret bal sarkában látszanak). Húzzunk a hajlított kék képünk közepétől az ívelt négyzet csúcsa és oldalfelezőpontja közötti távolság feléig egy szakaszt.

Kattintsunk a Pöttyök nevű rétegre. Duplázzuk meg, majd Gauss-elmosással (Szűrők --> Elmosás alatt) mossuk el 5-5-ös sugárral a másolatot, majd forgasuk el 10 fokkal (l. 28. és 29. ábránál, de az Eszközbeállításoknál az Átalakításnál a réteget válasszuk ki az utoljára ottmaradt kijelölés helyett, a Forgatás ablakában pedig 10 fokot állítsunk be.). Állítsuk ezt a réteget Normál Módba, 30%-os Átlátszatlansággal.

40. ábra

Kézi élesítés az Eszközbeállítások párbeszédablakában.

Fokozza a pikantériát, ha helyenként élesítünk a finomrészleteken. Kattintsunk az alsó Pöttyök rétegre, az Eszközök közül pedig válasszuk ki az Elmosás vagy Élesítést (Shift+u). Az Eszközbeállítások ablakában jelöljük be az Élesítést, és válasszuk ki a Circle Fuzzy (19)-es ecsetet, a Méretezést, akár váltogatva is, vegyük 1-2-esre. A többi paraméterre megfelel az alapértelmezett beállítás. A Pöttyök nevű rétegben a nagyobb nyílások belsejében, és ahol még tetszik, húzogassuk az élesítő ecsetet föl-alá, hogy élezzük a helyzetet.

41. ábra

Rétegek ablaka 5.

Kattintsunk át a Rétegek ablakában a Pöttyök másolata rétegre. A képablakban a Réteg --> Átlátszóság menüjéből a Színből alfa utasítással szedjük ki belőle a fekete színt (l. 16. ábra). Ezután állítsuk a réteg Átlátszatlanságát 60%-ra, Normál Módban.

A billentyűzetünkön nyomjunk Shift+e-t, hogy bekapcsoljuk a Radírt. Maradjunk a Circle Fuzzy (19) ecsetnél, vegyük 2,4-re a méretezését, állítsuk 45%-ra az átlátszatlanságát, és szedjük ki radírral a kép zavaró részleteit, legfőképpen ott, ahol az elmosott részt zavarónak érezzük. Csak egy-egy kattintással vegyünk el a képből, ne folyamatosan húzott radírral. Ezután p billentyűvel kapcsoljuk be az Ecsetet, állítsunk be fekete előtérszínt, az ecset módját vegyük Szemcsés összefésülésre, vigyük le 20%-ra az átlátszatlanságát, és kb. 1,8-as Méretezésű Circle Fuzzy (19) ecsettel mindkét Pöttyös rétegben sötétítsünk tetszés szerint az üregekben.

42. ábra

Rétegek ablaka 6.

Mindkét Pöttyös rétegről készítsünk másolatot, ezeket léptessük egymás mellé, és a felsőből jobb egérgombbal a réteg sorára kattintva, a felbukkanó rétegmenüből válasszuk ki az Összefésülést lefelé. Az így kapott rétegnek adjuk az új, Egyesített nevet.

43. ábra

Rétegek ablaka 7.

Az Egyesített rétegen állva a Szűrők --> Torzítás --> Lencse-torzítás funkciót válasszuk ki megint (l. 38. ábra), de most a Fö és Szél skálákat a túlsó végre állítsuk, 0-0-ra. Léptessük a Lencsetorzítás lefuttatása után az Egyesített nevű réteget legfelülre (a Keret alája kerüljön). Állítsuk Normál módba, és vegyük 50%-ra az Átlátszatlanságát.

Az alsó két réteget fésüljük össze a Pöttyök másolata rétegből kiindulva, majd Shift+e billentyűkombinációval kapcsoljuk be a Radírt, vegyük 40%-ra az Átlátszatlanságát, maradjunk a Circle Fuzzy (19) ecset mellett, és 3-as Méretezéssel radírozzuk ki az újonnan kapott egyetlen Pöttyök rétegben a kék képünk éles peremeit. Ettől helyenként átlátszó lesz a réteg, ezért állítsunk be fekete háttérszínt, majd kattintsunk jobb egérgombbal a Pöttyök réteg sorára és a rétegmenüből válasszuk ki az Alfa-csatorna eltávolítását.

44. ábra

Radír az Eszközbeállítások ablakában.

Az Egyesített réteg közepét is radírozzuk ki 10-es Méretezéssel, 41%-os átlátszatlanságú radírral. Ezután a képablakban a Kép --> Egy réteggé lapítással egyesítsük a rétegeinket. (Ez mellesleg eltünteti az elforgatás miatt korábban kapott nagyobb réteghatárt is.) Mentsük el a képet tetszőleges formátumban. Ha akarjuk, még élesíthetjük is, mint én tettem az 500x500-as méretű változattal a Szűrők --> Maszk életlenítése (Életlen maszk a GIMP 2.6.x-ben).


A képek előállításához GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon