RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — GIMPresszionista 5./Összefoglaló leírás

Mottó:
Nem vagyok GIMP-guru!

2009 január

A GIMPresszionista funkció a Szűrők között található, azon belül is a Művészi csoportban. Különböző ecseteket alkalmaz, amelyeket temérdek paraméter szerint változtathatunk, és átfesthetjük vele a már meglévő rétegünket, rengeteg kézimunkát takarítva meg ezzel. Első látásra tán ijesztően sokféle lehetőségből kell választanunk, de ha egyszer elszánjuk magunkat arra, hogy elmélyedjünk benne, akkor tapasztalhatjuk, hogy hamar ki tudunk igazodni rajta. (Ebben az is segít, hogy a GIMPresszionista ablakában ráállva a kurzorral egy kulcsszóra, rövid magyarázó szöveg bukkan fel, amelyből fogalmat alkothatunk magunknak az illető paraméter működéséről.) Az utolsó fejezetben az ecsetvonások felhelyezéséről, a színbeállításról és egyéb, általános kiegészítésekről lesz szó.
Az illusztrációk sorszámozása folyamatos a GIMPresszionistával foglalkozó oldalakon.


Elhelyezés

A következő paraméter az Elhelyezés. Ha a GIMPresszionista felbukkanó ablakában az Elhelyezés fülére kattintunk, akkor a 97. ábrát láthatjuk.

97. ábra

Elhelyezés fül alatti beállítási lehetőségek.

Az illusztráción nem látható többi beállítás, amelyet egyes eseteket kivéve nem változtattam meg (ahol igen, ott megemlítem), a következők voltak: Papír: defaultpaper.pgm, Méretezése 3,0 Kiemelkedése 0,0. Ecset: sphere.ppm, Gamma alapértelmezett, Méretarány 0,00 Kiemelkedés 12,0. Tájolás: Irányok 1, Kezdőszög 0, Szög-kiterjedés 0 Irány: Érték. Méret: Méretek 1, Minimális méret: 30, Maximális méret: 30, Méret Érték alapján. Szín: Ecset alatti átlag, Színzajosítás 0. Általános: Háttér: Eredeti megőrzése, Szélek megrajzolása bekapcsolva, Szélek sötétítése 0,10, Árnyék nincs. Az ismertetésben a 98. ábrán látható egyszerű, 200x200 képpontos alapképet dolgoztam fel.
A 97. ábrán, a GIMPresszionista ablakában balra felül látható az előnézeti ablakban az alapkép, az elhelyezésre pedig a Véletlenszerűen lett kiválasztva.

98. ábra

Kiindulási alapkép.

Ha az ecsetvonásokat véletlenszerűen helyeztetjük fel a "vásznunkra", és az ecsetvonások sűrűségét kicsire vesszük (Vonások sűrűsége = 3), hogy láthassuk is a véletlenszerűség érvényesülését, akkor a 99. ábrán látható eredményt kapjuk OKézás után.

99-100. ábra

Véletlenszerű elhelyezés. Ecsetvonások egyenletes eloszlása.

Összehasonlításképpen mellette áll a 100. ábra, amikor minden paraméternek ugyanaz maradt a beállítása, mint baloldali társáé, csak a véletlenszerű eloszlás helyett az Egyenletes eloszlást választottuk ki. A különbség magáért beszél.

Az "Elhelyezés" csoportban látható még egy négyzet is, mellette a "Középre" felirat. Ha a négyzetet kipipáljuk, akkor az elnevezés alapján annak kellene történnie, hogy az ecsetvonások középen csoportosulnak. Megmondom őszintén, nekem még nem sikerült működésre bírnom ezt a funkciót (2.4.2-es GIMP verzióm van, de meglehet, nem ez a baj). Erre tehát nem tudok példát mutatni.

101. ábra

20-as vonássűrűség.

A 101. ábra a GIMPresszionista ablakának kiragadott részlete. Azt mutatja, amikor a Vonássűrűséget megnöveltem 20-ra. Ennek eredményeképpen kapjuk a 102. ábrát, láthatóan jóval sűrűbben felhordott ecsetvonásokkal, mint a 3-as vonássűrűségű 99. kép volt.

102. ábra

20-as vonássűrűséggel előállított kép.

Szín

Ha tovább lapozunk a GIMPresszionista ablakában, akkor a Színhez jutunk (103. ábra).

103. ábra

Szín fül alatti beállítási lehetőségek.

Az ecsetvonások ennél a beállításnál véletlenszerűen lesznek elhelyezve, a vonássűrűséget megint visszavettem 3-ra, de az ecsetméretet megnöveltem 50-re az eddig alkalmazott 30 helyett. Ebben az ablakban mindjárt két lehetőség közül választhatunk: az ecsetünk színét vagy az ecset alatti színátlag határozza meg, vagy az ecset középpontjába eső képpont színe. Az első esetre a 104. ábra a példa, a másodikra pedig a 105. ábra.


104-105. ábra

Ecset középpontja. Ecset alatti átlaggal előállított kép.

A nagyobb méretnek köszönhetően jobban látszik, hogy a baloldali képen, ahol a vonások színének beállítására az ecset alatti átlagot választottuk ki, változatosabb lett a gömbök színeloszlása, míg jobboldalon egyenletesebb, ahol az ecset középpontjába eső szín érvényesült. Ez logikus, hiszen az ecset alatti átlagnál az ecset középpontja köré eső színek beleszólnak abba, milyen színű lesz a felhelyezett ecsetvonás, az átlagolás miatt egy ilyen jellegű alapkép esetében szélesedik a színspektrumunk. Az ecsetméret éppen azért lett megnövelve, hogy ez jobban kidomborodjék.

106. ábra

Színzajosítás beállítása.

A Szín fül alatt még van egy módosítási lehetőségünk: a Színzajosítás. Eddig 0-ra volt véve az értéke. Ha a példa kedvéért a maximális, 100-as értéket állítjuk be, akkor a 107. ábrához jutunk. Olyan színek jelennek meg a képünkön, amelyek eredetileg nem is szerepeltek rajta, csak a színzajjal kevertük őket bele.

107. ábra

Színzajosított kép.

Általános beállítások

A GIMPresszionista utolsó füle, az Általános, a máshová nem sorolható paraméterek gyűjteménye (108. ábra).

108. ábra

Általános fül alatti beállítási lehetőségek.

Ennek bemutatásához az előbbiekben maximálisra fokozott színzajosítást visszavettem 0-ra, az ecsetvonások véletlenszerűen lesznek elhelyezve, az ecsetméret továbbra is 50 marad, s a vonássűrűség 3-as. A színt az ecset alatti átlagra fogja beállítani a GIMP.

Első pontként mindjárt azt láthatjuk, hogy négyféle Háttér beállítás közül is választhatunk. Az első lehetőség az Eredeti megőrzése. Ekkor a program megtartja az eredeti képünket a háttérben, jelen esetben az alapképet, ami csak akkor látszik, ha az ecsetvonásaink eléggé ritkásak ahhoz, hogy körülöttük még maradjon szabad terület (109. ábra). Az alkalmazott 3-as vonássűrűségnél ez a helyzet.

109. ábra

Eredeti háttér megőrzése.

110. ábra

Háttér papírról.

111. ábra

Papírháttér beállításának következménye.

A következő fajta háttérbeállításkor valamelyik GIMPresszionista papírt állítjuk be háttérnek. Ennek bemutatásához a Papír fül alatt a defaultpaper.pgm minta Méretezését 30,0-ra növeltem az eddig beállított minimális, 3,0-as értékről,a Kiemelkedését, a kidomborodási mértékét pedig 12,0-re emeltem az eddigi 0-ról. Az eredmény a 111. ábrán látható.

A defaultpaper.pgm egy keresztben rostozott papírminta, szürke színben. Ahol a gömbecsetvonásaink nem töltik ki a képfelületet, ott ki is látszik a papírminta.

112. ábra

Egyenletes színű háttér.

113. ábra

Egyenletes fekete háttér.

A következő háttérlehetőség az, ha valamilyen Egyenletes színt választunk az ecsetvonásainkhoz (112. ábra). A példában meghagytam az alapértelmezett feketét, de ez nem szükségszerű. A színre kattintva felbukkanó ablakban bármely nekünk tetsző színt beállíthatunk. A művelet lefuttatása után a 113. ábrán látható eredményt kapjuk. A példához a Vonássűrűséget még tovább csökkentettem: 3-ról 2-re.

114. ábra

Átlátszó háttér, ecset alatti átlag.

115. ábra

Átlátszó háttér.

El is tüntethetünk mindent az ecsetvonásaink mögül, ha az Átlátszó hátteret választjuk, mint az a 115. ábrán látszik. Ez a módszer igen hasznos akkor, ha diszkrét mintát akarunk felrakni valamilyen képrétegünk elé. Elég egy új átlátszó réteget nyitni, ebben nekünk tetsző helyeken színes foltokat-pöttyöket elhelyezni, és a kiválasztott ecsettel lefuttatni a GIMPresszionistát.

116. ábra

Szélek megrajzolása kikapcsolva.

117. ábra

Szélek megrajzolása nélküli kép.

Ha áttérünk a GIMPresszionista Általános füle alatt található beállítási lehetőségek alsó blokkjára, akkor az első lehetőség a Szélek megrajzolásának kikapcsolása. Az eredmény a 117. ábrán látható: a kép széleire valóban nem helyezett el ecsetvonásokat a GIMP. Az illusztrációhoz Háttérként megint az Eredeti megőrzését jelöltem be.

118. ábra

Szélek sötétítése kikapcsolva.

A Szélek megrajzolásával egy sorban, attól jobbra látható a Szélek sötétítése funkció. Ne tévesszük össze egymással a hatásukat! A következő példában a Szélek megrajzolását visszakapcsoltam, majd az első esetben (119. ábra) 0,00-ra vettem a Szélek sötétítését, a második esetben pedig a maximumra, 1,00-ra (120. ábra).

119. ábra

Szélek nincsenek sötétítve.

120. ábra

Szélek sötétítése maximumon.

Láthatjuk, hogy a szélek sötétítése inkább maguknak az ecsetvonásoknak a szélére vonatkozik. Amikor 0-n volt a szélek sötétítése, akkor semmilyen kontúr sem látszik az ecsetvonásaink körül, 1-es sötétítésnél viszont egészen vastag fekete keretbe kerültek.

121. ábra

Vetett árnyék rajzolása.

Újabb lehetőség az, ha árnyékot is vetnek az ecsetvonásaink, azaz bekapcsoljuk a Vetett árnyékot. Ekkor 3-dimenziósnak tűnik a képünk, nemcsak magassága és szélessége van, hanem mélysége is. A példához a Szélek sötétítését visszavettem az alapértelmezett 0,10-re. Az Árnyékok sötétítését 40,00-re növeltem az alapértelmezett 20,00-ról, hogy erősen elüssenek a hátterüktől, s az Árnyék mélységét pedig 20-ra vettem az eredeti 10-ről, hogy a tárgy és az árnyéka között nagynak látsszék a távolság, azaz az ecsetvonások majd erősen kiemelkedni látsszanak a síkból. Az árnyék szélének elmosása maradt 4.

122. ábra

Ecsetvonások árnyékkal.

A 122. ábrán láthatjuk, milyen látványos eredménnyel is járt ez a beavatkozás. A gömbjeink nemcsak a meghagyott eredeti háttérre vetnek árnyékot, hanem egymásra is, egészen nagy mélységérzetet keltve.

123-124. ábra

Eltérési küszöb 0,10. Eltérési küszöb 1,00. Eltérési küszöb beállítása.

Az utolsó előtti pont az Eltérési küszöb. Ha az ecsetméretnél adaptív méretkiosztást választottunk, akkor lehet ezzel a paraméterrel operálni. A 123. ábrán 0,10-es volt az eltérési küszöb, a 124. ábrán pedig 1,00. A Méret fül alatt természetesen Adaptív méretkiosztást jelöltem be, a Minimális méretre 10, a Maximálisra 50-lett beállítva, és 10-féle méret lett engedélyezve. A különbség jól látható.


125. ábra

A 125. ábra azt mutatja, amikor az Eltérési küszöb értéke a maximális 1,00-es értékre lett állítva.

126. ábra

Csempézhetőség bekapcsolva.

Az utolsó, még ki nem próbált funkció a csempézhetőség. Ha ezt bekapcsoljuk, akkor a GIMPresszionista olyan képet fog előállítani az ecsetvonások felvitelekor, amely függőlegesen és vízszintesen is csempézhető, azaz a széleinél zökkenőmentesen illeszkedik a következő képkocka megfelelő oldalával. A kapott egykockás kép a 127. ábrán látható, kicsinyített, 3x3 kockás csempézett változata pedig a 128. ábrán.
A gömb alakú ecseteken látszik is, hogy folyamatosan illeszkednek a képkockák éleinél.

127. ábra

Csempézhető kép.

128. ábra

Csempézett kép.

GIMPresszionista funkciót alkalmazó tutorial:
Suba a gubához
Fotóból freskó
Szem festése
Villogó neonfény
Instant bokor

Példák GIMPresszionista képekre: GIMPressziók

További GIMPresszionista oldalak: 1 2 3 4 5


A képek előállításához GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon