RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Fém- vagy üvegbetű

2008 június

Fémes hatású szöveg és továbbfejlesztése üveggé

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]



Kétféle Sans-betűs felirat.

Az alábbiakban egy egyszerű módszerrel ismerkedhetünk meg, amellyel fémes hatású feliratokat tudunk készíteni, teljesen a GIMP funkcióira támaszkodva. Ha ugyanebben a képben még egy kicsit tovább dolgozunk, akkor színes szövegekhez is juthatunk, amelyeket egyesek üvegnek, mások színesfémnek látnak: ki-ki döntse el az ízlése szerint.

Háromféle Georgia-betűs felirat.

A bemutatott példa nagy méretben készült, hogy az elv jobban kirajzolódjék, de ha a gyakorlatban akarjuk használni a módszert, akkor a képünket lehetőleg abban a méretben (és megfelelően kiválasztott betűtípussal) készítsük, amelyben meg szeretnénk jeleníteni a honlapunkon, mert a kicsinyítéssel romlani fog a betűminőségünk.

Kétféle Sans-betűs felirat. 60x60-as méret.

A technika lényege a domborításos torzítás, majd az azt követő színgörbe manipuláció alkalmazása. Az összes többi lépés csak ezek érvényesüléséhez szükséges.

1. ábra

Új kép készítése.

Indulásképpen nyissunk egy új képet: a GIMP főablakában a Fájl alatt az Új... sorra kattintva az 1. ábrán látható ablak fog felbukkanni. Adjunk be tetszőleges méretet. A példabeli kép 300x150 képpontos méretben készült. Az alapértelmezésben fehér hátterű képet mentsük el .xcf formátumban, a GIMP saját kiterjesztésében. Ez lesz az ún. képablakunk.

2. ábra

Dokkolás: Rétegek, Eszközbeállítások, Színek.

Megkönnyítendő a dolgunkat állítsunk össze egy saját munkaablakot, most egy másik módszerrel, mint ahogy a korábbi tutorialokban tettük. A képablakban a Párbeszédablakok legördülő menüjében kattintsunk a Rétegek sorra. Ennek felbukkanó ablakában jobboldalt felül, közvetlenül a címsor alatt látszik egy kis balra mutató nyíl.
Ha erre kattintunk, akkor a 2. ábrán látható módon választhatjuk azt, hogy új lapot adunk ehhez a munkaablakhoz. Ezzel a módszerrel vegyük még ide az Eszközbeállításokat, és a Színeket.
Ezzel már elő is készültünk a munkára.

3. ábra

Színátmenet beállításai.

A későbbiekben könnyebb dolgunk lesz, ha a szemkápráztató fehér háttér helyett más színt állítunk be a szövegünk mögé, ezért most fessük át a Háttér nevű rétegünket, például színátmenetesre, föntről lefelé fehérből feketébe átmenőbe.

A képablakunkban az Eszközök legördülő menüjéből a Festőeszközök közül válasszuk ki a Színátmenetet, majd a munkaablakunkban kattintsunk ennek a fülére. A 3. ábrán láthatóan eleve az Előtérszínből a háttérszínbe RGB színátmenettel kínál meg bennünket a program, csak meg kell fordítanunk a lefutását: a Színátmenet sorban pipáljuk ki a kis kék nyilak melletti négyszöget. A Lineáris forma is jó, viszont bejelölhetjük az Adaptív túlmintavételezést, ha egyenletesebb kifestést szeretnénk.

4. ábra

Színátmenettel kifestett háttér a képablakban.

A képablakunkban álljunk a kurzorral a kép felső peremére, és a Ctrl gombot lenyomva tartva kattintással és húzással húzzunk egy függőleges szakaszt a kép alsó határáig. A Ctrl gomb használata abban segít, hogy a szakaszunk valóban függőleges legyen, mert a program ebben a pozícióban fogja tartani. Végül fölengedve az egérgombot el is készül a színátmenetünk.

Működésünk eredménye a 4. ábrán látható.

5. ábra

Szöveg beállításai.

Most következhet írói munkásságunk. Ha a képablakunkban az Eszközök címszó alatt a Szöveget választjuk, és a munkaablakunkban ennek a fülére kattintunk, akkor beállíthatjuk a szövegparamétereinket. A példában ZapfEllipt BT Bold Italic (Félkövér Dőlt) betűtípus lett kiválasztva (a Betűkészlet felirat melletti négyszögbe kattintva felbukkanó listából), 100-as nagysággal. Színnek válasszuk ki a fehéret a Szín sorban található téglalapba kattintva, az ekkor felbukkanó színbeállító ablakban.

Ezután a képablakunkban kattintsunk a kurzorral valahová a bal felső sarok közelébe, mire felbukkan a 6. ábra ablaka, a GIMP saját kis szövegszerkesztője.

6. ábra

GIMP szövegszerkesztőjének ablaka.

Ebbe begépelhetjük a szövegünket, jelen esetben a Zapf-ot. Nem fontos, hogy a felirat jó helyre kerüljön, mert a GIMP úgyis új, átlátszó rétegbe teszi, amit még könnyen tologathatunk. Ha túl kicsinek, vagy nagynak találjuk a betűt, akkor a munkaablakban egyszerűen írjuk át a nagyságát, és a Szövegszerkesztő ablakba kattintva frissülni fog a látvány az új méretre (ez a többi paraméter esetében is így működik).

Ha készen vagyunk, kattintsunk a kis ablak Bezárás feliratú gombjára. Ezután a billentyűzetünk kurzornyilaival helyére pozicionálhatjuk a szövegünket. (Megjegyzés: ha utólag mégis változtatni akarunk valamelyik betű-beállításunkon, akkor a képablakban a szövegrétegbe kattintva megint előkerül a Szövegszerkesztő, s ekkor az előzőek szerint módosíthatunk az adatainkon.)

7. ábra

Szövegréteg látványa a képablakban.

Akkor most ezt látjuk a képablakunkban. A szövegünk körül jelentkező szaggatott vonal az újonnan keletkezett szövegrétegünk határvonala. Ez a réteg átlátszó alapon csak a betűinket tartalmazza. NE fésüljük rá az alatta levő Háttér rétegre, hanem a képablakban a Réteg címszó alatt kattintsunk a Réteg kép-méretűvé alakítása sorra, mire a szaggatott keret eltűnik, viszont önálló réteggé is alakítottuk a szövegünket.

8. ábra

Szín szerinti kijelölés beállításai.

A későbbiekben alkalmazott domborításhoz akkor most elő kell készíteni a betűinket. Ehhez először is jelöljük ki őket. A képablakban a Kijelölés alatt válasszuk a Szín szerinti kijelölést, a munkaablakunkban pedig kattintsunk ennek a fülére. A 8. ábrán láthatóan az alapértelmezett beállítások mellett még megkértem a kijelölés széleinek lágyítását is, amelynek alapértelmezésben 10 az értéke. Ezután kattintsunk a képablakban a betűkön kívül eső, valójában átlátszó felületre.

9. ábra

Új réteg készítésének ablaka.

A következő lépésben sötétíteni fogunk a betűink szélén, de egy új rétegben, hogy az eddigi eredményeinket semmiképpen se rontsuk el.

A Rétegek munkaablakunk alsó sorában látható hat gomb közül kattintsunk a bal szélsőre, mire a 9. ábrán látható ablakot dobja fel a program. Az új rétegünknek nevet is adhatunk: itt és most ez az Árnyékolás lett. Az eleve felkínált átlátszóság, és a képpel megegyező rétegméret meg is felel, ezért mindjárt OKézhatunk is.

Az árnyékoláshoz fekete színre lesz szükségünk, de tapasztalhatjuk, hogy ez elállítódott, amikor a Szövegünkhöz fehér színt választottunk. Ezért a képablakban kattintsunk az Eszközök alatt található Alapértelmezett színek sorra, mire visszaáll az eredeti állapot: az előtérszínünk megint fekete lesz.

10. ábra

Árnyékolt szöveg a képablakban.

Ha emlékszünk még, a szövegünket körülvevő átlátszó területet jelöltük ki, és a kijelölésünknek 10-es lágy szélt állítottunk be. Ha most az Árnyékolás rétegünkben állva a képablakunkban a Szerkesztés címszó alatt a Kitöltés az előtér színével sorra kattintunk, akkor a lágy szél miatt fekete, fokozatosan elmosódó perem fog rávetülni a fehér betűinkre. Ha jobban látszó eredményt akarunk, akkor ismételjük meg még kétszert ezt a lépést, és akkor a 10. ábrán látható eredményhez jutunk.

A fekete háttérre nem lesz szükségünk, sőt, zavaró is volna, ezért vágjuk ki a képből: nyomjunk Ctrl+X-et (kivágás), mire a betűink körül eltűnik a fekete, de a peremárnyékolás megmarad!

11. ábra

Rétegek munkaablaka 3 réteggel.

Most már ideje számbavennünk a rétegeinket.

Legalul terül el a Háttér nevű, színátmenetes rétegünk. Fölötte van az átlátszó alapú fehér szövegünk, melynek automatikusan a Zapf nevet adta a GIMP, és legfölül az ugyancsak átlátszóvá tett alapú peremárnyékolásunk, amelynek az Árnyékolás nevet adtuk.
Ha még erősebb peremet akarunk a betűinknek, akkor az Árnyékolás réteget meg is duplázhatjuk a Rétegek munkaablak alsó sorában balról a negyedik gombra kattintva, és a két réteget egyesíthetjük a képablakunkban a Réteg menüjében található Összefésülés lefelé funkcióval, de ügyeljünk arra, hogy mielőtt ezt elvégeznénk, a felső árnyékos rétegünk legyen az aktív réteg: ennek a rétegsora legyen színes hátterű a Rétegek ablakban. Ha nem ez volna a helyzet, akkor kattintsunk rá ennek a sorára.

12. ábra

Kétrétegű kép a képablakban.

A megmaradó három rétegből a felső kettőt (Árnyékolás és Zapf) most már egyesíthetjük is. Az Árnyékolás rétegben állva menjünk a képablakunkhoz, és a Réteg címszó alatt hívjuk meg az Összefésülés lefelé funkciót, amivel kettőre lecsökkenthetjük a rétegszámunkat. Az eredmény a 12. ábrán látható.

Ezt még célszerű elmosatnunk, mielőtt tovább lépnénk a domborításra.

A képablakunk Szűrők címszavának legördülő menüjéből válasszuk az Elmosás alatt a Gauss-elmosást. Ennek felbukkanó ablaka a 13. ábrán látható.

13. ábra

Gauss-elmosás ablaka.

Az elmosás sugarára éppen csak a minimálisan szükséges értéket állítsuk be, hogy ne legyen túl szétfolyó a képünk. A példában ez 3-3 volt vízszintesen és függőlegesen is.

Ezzel végre elő is készítettünk mindent, hogy végre alkalmazhassuk a technika lényegét: első lépésben a domborítást, majd utána a domborművünk módosítását a színgörbe-lefutás megváltoztatásával.

14. ábra

Domborítás beállításának ablaka.

Most a képablakunkban a Szűrők menüjéből a Torzítások közül válasszuk ki a Domborítást. Felbukkanó ablaka jobbra látható.

A példában meghagytam az alapértelmezésben beállított értékeket, csak a Mélységet vettem le 10-re, de természetesen a betűtípusunktól, annak nagyságától és az alkalmazott árnyékolástól függ, hogy milyen irányszöggel, felemeléssel és mélységgel érdemes dolgoznunk. Addig kísérletezzünk, amíg az előnézeti ablakban látható képpel meg nem leszünk elégedve, s akkor OKézzunk, és a képablakunkban erre a következő látvánnyal fogunk találkozni:.

15. ábra

Domborított szöveg a képablakban.

Az eredményt most is érdemes elmosatnunk Gauss-elmosással (l. 13. ábránál), megint a legkisebb, még szükséges mértékben (ez megint csak 3-3 volt elmosási sugarakra nézve). A látvány már erősen emlékeztet a fémre, de még tompa fényű, és nem olyan csillogó, mint amilyenhez a tükör felszínű fémeknél szokva vagyunk. Ezért még egy lépésben ezt a hatást kíséreljük meg imitálni. Ehhez duplázzuk meg a rétegünket: a Rétegek munkaablakunk alsó sorában balról a negyedik gombra kattintva. A program az új rétegnek a Zapf#1 nevet fogja adni. A következőekben ezen a rétegen fogunk ügyködni.

16. ábra

Színgörbék ablaka.

A képablakunkban a Színek címszó alatt kattintsunk a Görbékre, melynek ablaka balra látható. Mindjárt az Érték csatornával fog felbukkanni, ahogy az balra fönt, nem sokkal a címsor alatt látható. A többi, eleve megadott beállítás is megfelel nekünk, beleértve azt is, hogy balra alul az Előnézethez tartozó kis négyzet ki van pipálva, mert ebben az esetben láthatjuk a képablakunkban, hogyan változik a látvány a beavatkozásunkra.

A kurzorunkkal a vonalra kattintással és húzással ide-oda tologathatjuk a görbénk lefutását, több-kevesebb hullámot rakva bele, kisebb vagy nagyobb amplitudóval. A 17. ábrán látható eredményt a 16. ábra görbelefutásával kapjuk.

17. ábra

Görbézett szöveg a képablakban.

18. ábra

Színg szerinti kijelölés beállításai.

Ez már-már jónak mondható, de a betűink és a színátmenetes háttér között még nem elég erős a kontraszt. Ezen például egy kis vetett árnyék alkalmazásval segíthetünk.

A Rétegek munkaablakban kattintsunk a Zapf#1 nevű rétegünkre, hogy ez legyen az aktív réteg. Ezen megint jelöljük ki szín szerint a betűink körvonalát, csak most változtatnunk kell a kijelölőeszközünk egyes értékein. A képablakunkban kattintsunk a Kijelölés menüjében a Szín szerint sorra, a munkaablakunkban pedig váltsunk át az Eszközbeállításokra. A 18. ábrán láthatóan ismét lágy széleket alkalmazunk, most 3-as értékkel, de a Küszöbszintet felemeltem 100-ra, hogy a kijelölés pontosan a betűink széléhez illeszkedjen (az eredeti 15-ös küszöbnél széles "holdudvar" maradna a betűink körül).
Most a képablakunkban kattintsunk valamelyik sarok közelébe, hogy ne betűt, hanem az átlátszó rétegalapot jelöljük ki, majd ugyancsak a képablakban a Kijelölés alatt válasszuk az Invertálást, hogy megfordítsuk a helyzetet, és immár a betűink testére vonatkozzon a kijelölés.

19. ábra

Vetett árnyék ablaka.

Akkor jöhet az árnyék: a képablakunkban a Szűrők menüjéből a Fény és árnyék alatt találjuk a Vetett árnyék funkciót. Ablaka jobbra látható. Ha X-értékre negatív számot adunk be, akkor az árnyékunk balra fog vetülni, ha Y-ra pedig pozitív számot, akkor lefelé fog esni az árnyék a kijelölt objektumtól. Eléggé kis értéket állítottam be, mivel nem annyira árnyékolásról lesz most szó, hanem kontúrozásról, s az elmosás sugara is csak 7, hogy azért fokozatosan halványuló árnyékperemet kapjunk. A fekete szín és a 80%-os átlátszatlanság meg is felel, ezért most már OKézhatunk.

Ezzel megvan az egyik oldali kontúrunk, de még kell a fordítottja is. Ismét hívjuk meg ezt a funkciót, de most fordítsuk meg a számaink előjelét: az X-eltolás legyen 4, az Y-eltolás pedig -2. Az elmosási sugár maradjon 7, és nyomjunk OK-t.

Meg is szüntethetjük a kijelölést: a képablakban a Kijelölés menüjéből válasszuk a Semmit.

20. ábra

Rétegek ablaka 5 réteggel.

Ha belenézünk a Rétegek munkaablakunkba, akkor láthatjuk, hogy a GIMP külön új rétegekbe rakta le az árnyékainkat, amelyeknek a Drop Shadow (vetett árnyék) nevet adta. Ezek vannak legfölül, alattuk a Zapf#1-es színgörbe-manipulált rétegünk, alatta a Zapf nevű domborított rétegünk és legalul a színátmenetes hátterünk.

Ha nem akarunk továbbmenni, és üveg hatású változatot is készíteni, akkor egyesíthetjük is a rétegeinket a képablak Kép címszava alatt elérhető Egy réteggé lapítás funkcióval és a képet végleges néven és kiterjesztéssel (pl. .jpg) elmenthetjük a Fájl alatt a Mentés másként funkcióval. Ekkor az eredmény a következő lesz:

Csillogó fém hatású szöveg.

Üvegezés

21. ábra

Színek ablaka.

Ha üveges változatot (is) akarunk készíteni, akkor az eddigi képünkről készítsünk egy másolatot. A képablakban a Kép menüjéből válasszuk a Kétszerezést, és a felbukkanó, Névtelen névvel ellátott képünket mentsük el valamilyen más néven, ha a fémes variánst is meg akarjuk külön őrizni.

Az új képünkhöz adjunk egy újabb, átlátszó alapú réteget a feljebb már ismertetett módon. Ezt a réteget (Új réteg nevet kapta) a Rétegek munkaablakunk alsó sorában látható nyilak segítségével helyezzük a Zapf domborított réteg és a Zapf#1 színgörbe-módosított réteg közé. Ebbe zöld színnel elkészítjük a Zapf feliratot. Ehhez lépjünk át a Zapf#1 rétegre, a képablakunkban pedig megint alkalmazzuk a szín szerinti kijelölést, ahogy azt utoljára tettük. Ezután lépjünk vissza az Új rétegre, a munkaablakunkban pedig kattintsunk a Színek fülére (l. 21. ábra). Itt a keskeny függőleges szivárványos sávban kattintsunk valamely nekünk tetsző színre (amiről el tudjuk képzelni, hogy üveges hatást tud majd eredményezni), majd a nagyobb négyzetes színablakban kattintással és húzással vigyük a szálkeresztet a nekünk tetsző árnyalatra, amely a négyzet alatti téglalapban meg is fog jelenni. Most egy sötétzöldet választottam ki.

Most már csak a képablakban a Szerkesztés alatt ki kell választanunk a Kitöltést az előtér színével funkciót, és az Új rétegben kész is a zöld szövegünk. Szüntessük meg a kijelölést (képablakban Kijelölés alatt Semmit).

22. ábra

Rétegek ablaka 6 réteggel.

Most már mindenünk megvan az üveghatás kialakításához, csak el kell játszadoznunk a Rétegek munkaablakában a rétegmódokkal. A végleges megoldás a következő lett: a jobboldali réteglistából háromnak a beállításán kellett változtatni: a Zapf#1 réteg Szemcsés kivonásra lett állítva, a zöld szöveges Új réteg Összegzésre, a Zapf domborított réteg pedig Szorzásra (a Mód legördülő menüjéből). Mindegyik réteg átlátszatlansága megmaradt 100%-on.

Végül és utolsó sorban változtathatunk a Háttér rétegünk színén, hogy a szövegünk jobban kiugorjon. Először kattintsunk ennek a rétegére a Rétegek ablakban, majd a munkaablakunkban a Színek füle alatt beállíthatunk például egy szürke színt, és a képablakunkban a Szerkesztés alatt ezzel a színnel már ismert módon (l. 21. ábránál) átfesthetjük a rétegünket.

Ha elégedettek vagyunk a látvánnyal, akkor a képablakban a Kép címszó alatt az Egy réteggé lapítás funkcióval egyesíthetjük a rétegeinket, és a Fájl alatt a Mentés másként funkcióval valamely más formátumban is elmenthetjük a képünket, akár új néven is.

Bookman-betűs felirat.

A kép előállításához GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon