RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

GIMP 2.8 ecsetdinamika 3.Fantázialények

2013 január

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]

Ecsetdinamikai beállításokkal készített rajz: oszlopcsarnok képe.

Az első rész, az GIMP 2.8 ecsetdinamika 1. egy 3D egyenes oszlop rajzolását mutatta be, a 2. rész pedig csavart torony rajzolásáról szólt. Mindhárom esetben rövid tanulmány előzi meg a tényleges objektum-készítést.

A leírás elsősorban közepes-haladó fokozatban tartó GIMP-felhasználóknak szól, de helyenként annál részletesebb, hogy a kezdő-közepes GIMP-felhasználók is tájékozódhassanak belőle.

Most csak nagyon egyszerű fantázialényt készítünk, amelynek — jobb ötlet híján — a sárkány-csikóhal nevet adtam, mert leginkább egy képzeletbeli sárkány és egy csikóhal képzeletbeli kereszteződésére hasonlít.

Ecset készítése
Tanulmány
Sárkány-csikóhal rajzolása

Ecset készítése

A leírásban a gyorsbillentyűk megadásakor a "gyári beállításokra" hivatkozom. A beágyazott videók fölött külön szerepelnek a letölthető videófájlok, amelyeket ki-ki a saját videólejátszójában is megnézhet, s akkor egyszerre lehet látni a videót, és a hozzátartozó honlapszöveget is.

00:00-01:14 (1. videó, l. lejjebb): Dolgozhatunk a csavardinamika.xcf segédképünkben is. Nyissunk benne új réteget Sárkányhal-ecset néven képméretben, átlátszó háttérrel. Kapcsoljuk be az Útvonaleszközt, és rajzoljunk tetszőleges zárt alakzatot, azaz az utolsó pontnál álljunk a kezdőpont fölé, és Ctrl billentyű lenyomása mellett kattintsunk rá.. Ez most egy lekerekített csúcsú tengericsillag-forma lett. Igazítsuk végleges alakúra. Ha azt akarjuk, hogy a két forgatókar együtt forduljon el, akkor nyomjunk Shift gombot a forgatás közben.

01:15-01:36 Az Útvonalak ablakában válasszuk a kijelöléssé alakítást. A Színátmenetek közül egy olyat válasszunk ki, amelyben a színek közötti átmenet elmosódott, és nem éles. A példában ez a Full saturation spectrum CCW lett. Kapcsoljuk be a Színátmenet-festő eszközt, s az Eszközbeállítások ablakában lefutási Formára válasszuk ki a Kúpos (szimmetrikus)-t. A többi paraméteren nem kell változtatni. Húzzunk egy szakaszt a tengericsillagunk középpontjából valamelyik ágvégig.

1. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. sarkanyecset.mp4 1,4 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

01:37-01:59 Fordítsuk meg a kijelölést, a Kijelölés —> Lágy szél menüpontnál állítsunk be rá 60 képpontos mértéket (vagy ésszerűen, a rajzolt ecsetünk nagyságától függően kisebb-nagyobbat). Legyen fekete az előtér-színünk (ha nem az, nyomjunk d-t a billentyűzetünkön), és Ctrl+, (vessző) kombinációval fessük feketére a csillagunk hátterét, majd töröljük a kijelölést. Újra kapcsoljuk be a lágy szél nélküli, eredeti kijelölést az Útvonalak ablakából, fordítsuk meg a kijelölést, majd a billentyűzetünk Del(ete) gombjával töröljük ki a fekete hátteret. Szüntessük meg a kijelölést.

02:00-02:16 A Réteg —> Réteg automatikus vágásával szedjük le a fölösleges körítést az ecsetről, majd a Réteg —> Réteg átméretezésével állítsuk be 200 képpontra a Szélességét, és méretarányosan (bekapcsolt lánc mellett) kicsinyítsük. Ctrl+c paranccsal helyezzük vágólapra az ecsetet, mire az meg is jelenik az Ecsetek ablakában Vágólap-ecset néven az első helyen. Kattintsunk rá, hogy ez legyen kiválasztva.

Tanulmány

00:00-01:03 (2. videó, l. lejjebb): Maradhatunk egyelőre továbbra is a csavardinamika.xcf képünkben az új ecsetünk kipróbálásához. Nyissunk benne új réteget a Rétegek ablakában Sárkány-csikóhal néven. Léptessük legfelülre. Készítsünk egy új dinamikát az Ecsetdinamikák ablakában, s adjuk neki a Sárkányhal nevet. Az Ecsetdinamika-szerkesztő automatikusan felbukkanó ablakában állítsuk be azt, hogy a Méret és a Dőlésszög egyaránt Halványulás szerint változzon.

A Méret az ecsetvonás közepén tetőzzön, és ne érje el a nullát egyik végénél sem, hanem indulásképpen alulról a harmadik skálaosztás magasságában álljon. A Dőlésszögre megmaradhat az alapértelmezett beállítás.
Kapcsoljuk be az ecsetet. Az Eszközbeállítások ablakában a Méretére állítsunk be 200-at, a Méretarány és a Dőlésszög maradjon 0, az Ecsetdinamika az új Sárkányhal legyen, a halványulás hosszára pedig egyelőre állítsunk be 900-at. Ismétlés nincs, és nem fordított a lefutás.

01:04-01:58 Próbáljunk meg egy — jobb ötlet híján —> sárkány-csikóhal formájúnak nevezhető görbét kirajzolni. Az első kísérlet nem jó; az ecset nem a megfelelő irányba tekeredik. Vonjuk vissza (Ctrl+z), és fordítsuk meg a Halványulás irányát. Mindjárt más. Ez jónak látszik. Az orr-résznél még túl nagy az ecset, ezért csökkentsünk a méretén a dinamika-szerkesztőben. Az újabb kísérletnél látszik, hogy a beavatkozásunktól nem az orr, hanem a farok-rész lett kisebb. Ennek az az oka, hogy az előbb megfordítottuk a hatásérvényesülés irányát, tehát most jobbról balra haladva kell leolvasni a diagramot, hogy mi fog történni egy ecsetvonás hosszirányában. Tehát a Méretgörbe jobboldali végpontját vigyük lejjebb a baloldalinál. Az utóbbit állítsuk vissza 3 osztás magasságba. Ezután kitörölhetjük a művünket. Viszonyításképpen rajzoljuk újra a kép baloldalára az utolsó ecsetbeállításunkkal készíthető sárkányhalat.

2. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. sarkanyhal.mp4 (2,3 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

01:59-02:32 Most az ecsetmódra állítsuk be a Mögött-et. Eddig ugyanis minden újabb ecsetet az előzőre festett rá a GIMP, azaz távolról a szemlélő felé közeledni látszik az ecsetsorozat. A legutolsó ecset mindig fedi az előtte levőt, ha az ecsetméretnél kisebb az ecsettávolság, és most kisebb (20,0). A mögöttes festést választva megfordu a helyzet; az újabb ecsetpöttyök a már meglévők alá kerülnek. Ez különösen a farokrésznél látszik jól. Vonjuk vissza ezt a verziót, és vegyük ki a Halványulás megfordítását. Fordítsuk meg az induló és a befejező méret nagyságát is. Meg nem fordított állásban akkor kapunk tetszetős látványt, ha jobbra néző csikóhalszerűséget rajzolunk ki.

02:33-03:23 Kísérletezhetünk még azzal, hogy a vágólap-ecsetünk rétegét függőlegesen vagy vízszintesen tükrözzük, elmentjük vágólapra, és így is kipróbáljuk a látványt. Most erre nem volt szükség. Lépjünk a legfelső rétegre és nyissunk föléje új réteget a régi néven, ami a Sárkány-csikóhal#1 nevet fogja kapni a GIMP-től. Megint kapcsoljuk be a Halványulás megfordítását, és igazítsuk hozzá az Ecsetdinamika Méretgörbéjének kezdő- és végpontját. Ezt láthatóan még Mögöttes ecsetmódban rajzoltuk, de most álljunk át Normál ecsetmódra. Jól mutatnak a piros tüskék ebben a lefutási módban. Érdemes lesz erre alapozni a következőekben.

Sárkány-csikóhal rajzolása

00:00-00:39 (3. videó, l. lejjebb): Nyissunk meg a csavardinamika.xcf képünk mellé az ecsetdinamika.xcf képünket, amelyet eddire már jól telerajzoltunk különféle oszlopokkal, tornyokkal. Megfelelő rétegmélységben, vagy tetszőleges helyre nyissunk egy új réteget a Rétegek ablakában Sárkány-csikóhal néven. Alkalmazzuk a kövekező ecsetbeállításokat: az Ecset legyen Normál módban, teljesen átlátszatlan, dolgozzunk az előbbiekben használt Vágólap-ecsettel, a Mérete legyen 250,00 képpont, a Méretarány és a Dőlésszög maradjon nulla, használjuk a Sárkányhal dinamikát, a Halványulás hosszára állítsunk be 1100-at, ne legyen Ismétlés, és Fordított lefutással próbálkozzunk.

Az Ecsetdinamika-szerkesztőben a Méretgörbe mindkét végét vegyük egyformán kicsi, de nem nulla értékre. A Dőlésszög-függvény maradjon lineáris, és alkalmazzunk még egy új trükköt: Halványulás szerint változtassunk az Ecsettávolságon is. Mivel fordított lefutást alkalmazunk, ezért a görbe bal szélén növeljük a távolságot, mert ez kerül az ecsetvonás végéhez, jelen esetben a halfarokhoz, amely jobban mutat, ha az ecsetpöttyök ritkábban következnek egymás után. Ezt pedig az ecset Távolságának növelésével tudjuk elérni.

3. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. sarkanycsikohal.mp4 (2,7 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:40-01:08 Ha szép, egyenletesen elforduló ecsetsorozatot akarunk kapni, akkor érdemes kirajzolni annak útvonalát. A legegyszerűbb az, ha először kézzel kirajzolunk egy megfelelő görbét a bekapcsolt ecsettel, és ahhoz igazítjuk durván az útvonalunkat, melyet aztán kirajzolással-visszavonássa s átalakítással finomítunk, amíg igazán jól nem méz ki az eredmény. Eléggé nagy lehet most az útvonalunk. Arra vigyázzunk, hogy felül és alul maradjon még hely az ecsetek kirajzolásához. Az Útvonalak ablakából rajzoltassuk ki a "dinamizált" ecsetünkkel az útvonalgörbét. Rajzoljunk tetszőleges szemet, vágjuk méretre a rétegét, és kicsinyítsük 500 képpont alá a méretét, mert ennél nagyobb ecsettel nem tud dolgozni a GIMP. Mentsük vágólapra Ctrl+c paranccsal. Próbálkozással megállapíthatjuk, hogy nagyjából mekkorára kell méretezni. Ne felejtsük el, hogy nem szükséges kikapcsolni a dinamikát, csak tekintetbe kell venni, hogy kisebb lesz a szem-ecsetünk kezdőmérete a még bekapsolt Sárkányhal dinamika miatt. Most 350-re kellett állítanom az ecsetméretet, hogy megfelelő nagyságú szemet festhessek vele.

01:09-01:08 Kicsinyítsük le a réteget a Réteg —> Réteg átméretezésével, például 500x500 képpontosra. Tükrözzük vízszintesen a Tükröző eszközzel egyszer a rétegbe kattintva, s ha nem vagyunk megelégedve a méretével, akkor kicsinyítsük még tovább, pl. 300x300-ra. Az Áthelyezéssel toljuk nekünk tetsző helyre, szükség esetén léptessük följebb vagy lejjebb a rétegsorrendben a Rétegek ablakában.
Az árnyékolást a csavarodás, dőlésszög-változás miatt nekünk kell kézzel elvégezni. Először is zároljuk a réteg Alfa-csatornáját, hogy az átlátszó részbe ne tudjunk belefesteni. Utána kapcsoljuk be a Festékszórót, kapcsoljuk ki minden dinamikát, azaz válasszuk a Dynamics off-ot az Ecsetdinamikák közül, és használjuk a 2. Hardness 050 ecsetet nagyjából félig átlátszóan. Még jobb, ha a festékszórót szemcsés összefésülés módba állítjuk. Fekete-fehér színeket váltogassunk előtérszínnek. A feketével sötétítsünk, a fehérrel világosítsunk ott, ahol kell, figyelembe véve a beállított megvilágítási irányokat. Értelemszerűen változtassuk az ecsetméretet a vászon fölött látható kurzornagyságból kiindulva.

Tetszés szerint illesszünk be sárkányhalakat a képünkbe, változtassunk a színükön Színek —> Árnyalat-telítettséggel, vagy Érték invertálásával. Alkalmazhatjuk még a Színek —> Leképezés —> Színátmenet-leképezést, ahogy én tettem a hátsó két lény esetében a Golden, azaz arany színátmenetet alkalmazva.

A végső képet szükség esetén rendezzük át, hogy a perspektíva többé-kevésbé helyes legyen. Adjunk még hozzá árnyékokat is. Ezen a képen a diszoszlop mögött és a képtől jobbra van az a két képzeletbeli fényforrás, amellyel az oszlopaink és a lényeink meg vannak világítva. Mivel eléggé összetett a kép, ezért az árnyékokat csak az eredeti színes objektum másolásával, feketére festésével, elforgatásával, rövidítésével és fokozatos elhalványításával készítettem.

A bemutatott képen látható egyenes és csavart oszlopok festéséről az alábbi oldalakon lehet olvasni:
GIMP 2.8 ecsetdinamika 1. 3D oszlop
GIMP 2.8 ecsetdinamika 2. Csavart torony


A képek előállításához GIMP for Windows 2.8.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon