RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

GIMP 2.8 ecsetdinamika 1. 3D oszlop

2013 január

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]

Ecsetdinamikai beállításokkal készített rajz: oszlopcsarnok képe.

Az új, 2.8-as GIMP sokkal gazdagabb ecsetkezelést tesz lehetővé, de többet is kíván a felhasználóitól, ha azok élni akarnak ezekkel a lehetőségekkel. A baloldali kép (rákattintva az 1000x1000 képpontos változata is látható) jóformán 90%-ban csak az ecsetdinamika kihasználásával készült, és sokkal egyszerűbb megrajzolni, mint ránézésre hinné az ember. Ez az első rész egy 3D egyenes oszlop rajzolását mutatja be, a 2. rész egy csavart tornyot, a 3. rész pedig egyszerű fantázialények rajzolását. Mindhárom esetben rövid tanulmány előzi meg a tényleges objektum-készítést.

A leírás elsősorban közepes-haladó fokozatban tartó GIMP-felhasználóknak szól, de helyenként annál részletesebb, hogy a kezdő-közepes GIMP-felhasználók is tájékozódhassanak belőle.

Ecset készítése
Méretarány paraméterek beállítása
Méret- és színparaméterek beállítása
Előbeállítás és ecset alkalmazása

Ecset készítése

Alaptorony.

A leírásban a gyorsbillentyűk megadásakor a "gyári beállításokra" hivatkozom. A beágyazott videók fölött külön szerepelnek a letölthető videófájlok, amelyeket ki-ki a saját videólejátszójában is megnézhet, s akkor egyszerre lehet látni a videót, és a hozzátartozó honlapszöveget is.

Nyissunk egy új képet (Ctrl+n) 100x1000 képpont méretben, és mentsük el tetszőleges néven, XCF-kiterjesztéssel. A példabeli kép az ecsetdinamika.xcf nevet kapta.

A 3-dimenziós rajzolásnál fontos, hogy jól találjuk ki az ecsetet. Ehhez sokszor több próbálkozás is kell, mindig változtatva valamit a "fejlesztés alatt álló" ecsetünkön, amíg eljutunk a kívánt végeredményig. Addig viszont elég vágólap-ecsetként kipróbálni a művünket, nem kell mindig elmenteni végleges ecsetként.

00:00-00:20 (l. 1. videó, lejjebb): A Rétegek ablakában nyissunk egy új réteget Körecset néven, képméretben, és legyen átlátszó. Az 'e' gyorsbillentyűvel, vagy az Eszköztárról kiválasztva kapcsoljunk Ellipszis-kijelölésre. Jelöljük be a Lágy széleket, és állítsunk be 2,0-es Sugarat, válasszuk a Kiterjesztést a középpontból, és a Rögzített Méretarányt, amely maradjon az alapértelmezett 1:1-hez, mert szabályos kört fogunk rajzolni.

00:21-00:40 Húzzunk egy kört, majd az 'l' (mint Lajos) billentyűnkkel, vagy az eszköztárról kapcsoljunk Színátmenetre. Az alapértelmezett beállításokból csak az Ismétlésen változtassunk, Háromszöghullámra véve, valamint még alul az Eszközbeállítások ablakában jelöljük be az Adaptív túlmintavételezést is, megmaradva az alapértelmezett beállításoknál, hogy szebb színátmenet-lefutást kapjunk.

A színátmenetünk feketéből fehérbe halad, majd visszafordul a háromszöghullám ismétlés miatt. Döntsük el, hogy milyen irányból legyenek megvilágítva a majdani oszlopaink, balról elölről, vagy jobbról elölről. Hátulról nincs értelme megvilágítást adni nekik. Most jobbról elölről, kb. 45 fokból fogják kapni a fényt. Húzzunk egy szakaszt, s a körív feléhez közel engedjük föl az egérgombot, hogy az ismétlés érvényesülhessen. Ha készen vagyunk, kapcsoljuk ki a kijelölést a Kijelölésszerkesztő ablakában (X).

1. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. korecset.mp4 (718 kB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:41-01:10 Állítsuk be az ecsetünk végső méretét. Először a Réteg menüjéből vágassuk automatikusan méretre a réteget, majd ugyancsak a Réteg menüjéből méretezzük át. Az átméretezés ablakában összekapcsolt lánc, azaz méretarányos átméretezés mellett állítsunk be 200-as szélességet.

Elvileg vágólap-ecsetként is használhatnánk a művünket, de ha előre láthatólag több képhez is fel akarnánk használni, akkor kényelmesebb, ha elmentjük szabályos ecsetként. Ehhez a Körecset rétegen állva nyomjunk Ctrl+c-t a számítógép-billentyűzeten, hogy vágólapra kerüljön az ecset, majd a Szerkesztés —> Beillesztés másként —> Új ecset utasítással nyissuk meg ennek a funkciónak az ablakát. Adjuk például a Toronyecset nevet az ecsetünknek, a hozzá tartozó fájlnév is lehet toronyecset, s a Térközt vegyük le 0,0-ra.

Az Ecsetek ablakában mindjárt látni is fogjuk az új ecsetünket.

Méretarány paraméterek beállítása

00:00-00:16 (2. videó, l. lejjebb): Mivel az ecsetünk kész van, nekiállhatunk játszani vele. Ehhez először nyissunk egy új rétegcsoportot a Rétegek ablakában, annak balról a második alsó gombjával. Duplán kattintva a nevére írjuk át Torony1-re, majd nyomjunk Enter-t. Nyissunk mindjárt beléje egy réteget is, s azt nevezzük el Torony1 ecsettel-nek, mert ennél nem fogunk még színátmenetet használni, hanem az elkészített ecsettel próbálkozunk.

00:17-00:47 Nyomjunk p-t a billentyűzetünkön, vagy az Eszköztáron válasszuk ki az Ecsetet. Az Eszközbeállítások ablakában láthatjuk is mindjárt a Toronyecsetünket. Az Ecsetdinamika ikonjára kattintsunk rá, és a legördülő menü legalsó sorában a jobb szélen látható ikonra kattintsunk. Erre felbukkan az Ecsetdinamikák ablaka.
Kis kitérő: a jobboldali kis nyílra felbukkanó menüből a Lapstílus alatt az Ikont választva eltüntethetjük a szöveges megjelölést. Megpróbálhatjuk egy másik csoportba kattintással és húzással áthelyezni a dinamikák ablakát, ha sikerül. Most ez nem jött össze: ilyenkor a másik dokkban válasszuk ki a Lap hozzáadása alatt a megfelelő ablakot, most az Ecsetdinamikát, és a szabadonfutó kis ablakot zárjuk be. Itt is eltüntethetjük a szöveges megjelenítést.

00:48-01:18 Az Ecsetdinamika ablakában alul balról a második gombbal nyissunk új dinamikát. Ezt Névtelenről, egyszer rákattintva a nevére, írjuk át Torony1-re, és nyomjunk Enter-t. Már megnyitáskor felbukkan az Ecsetdinamika-szerkesztő ablaka. Szeretnénk 3D tornyot rajzolni. Első szempont, hogy az aljára nagyobb szögben látunk rá, mint a tetejére. Például egy köralakú alaprajzzal rendelkező torony teteje egy függőlegesen jóval lapultabb ellipszis, mint az alja, azaz a szélesség:magasság méretarány alulról fölfelé növekszik. A Méretarány 7 változó szerint változtatható paraméter. A legutolsó a sorban a Halványulás, amely alatt most nem az átlátszóságot kell érteni, hanem bármilyen paraméter értékének folyamatos vátoztatását például lineáris, vagy attól eltérő függvény szerint.

A Méretarányt most Halványulás függvényében fogjuk változtatni, tehát azt jelöljük ki. Utána kattintsunk a kapcsolótáblára, és annak menüjéből válasszuk a Méretarányt. Először a Méretarány Nyomás (Pressure) szerinti változásának alapértelmezett függvényével jelentkezik be, amelynek piros a színkódja. Kattintsunk rá a legalsó, fekete színkódú Halványulásra (Fade). Alapértelmezésben ez is lineáris függvény, azaz a méretarány megszabott arányban változik az ecsetvonás mentén.

01:19-02:14 Térjünk vissza egy pillanatra az Ecsetdinamika ablakához, és nyomjuk le a frissítés gombot. Ekkor az Eszközbeállítások ablakában már az új, Torony1 dinamikánk fog megjelenni.

2. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. meretarany1.mp4 (2,1 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

A halványulás beállításai alatt a halványulás hosszát írjuk át 500 képpontra (+ Enter). Ismétlés ne legyen. Az ecsetméretet növeljük meg 200-ra (+ Enter). A Nézet menüjében kapcsoljuk be az Illesztést a rácshoz. Válasszuk ki az Útvonaleszközt. A képablak bal alsó sarkában figyeljük majd meg a kurzorunk x,y-koordinátáit. 180-900 x-y koordinátáknál pöttyentsünk egyet, majd még egyet 180-400-as x-y koordinátáknál, ha már egyszer 500-ra állítottuk be az ecsetdinamikánk halványulási hosszát, azaz azt a távolságot, amelyen minden beállításunknak az elejétől a végéig le kell futnia.

Váltsunk Útvonalak ablakra, majd annak a legalsó sorában válasszuk az Útvonal körberajzolását, amely jobbról a második a sorban. Annak az ablakában a vonalrajzolás helyett jelöljük be a Körberajzolást festőeszközzel, amely éppen az Ecsettel indul, és még alul jelöljük be az Ecsetdinamika emulálását. A Körberajzolás gomb lenyomásával a GIMP a magunk készítette ecsettel a függőleges útvonal mentén rajzolni fog egy hengert, mivel a Toronyecsetünk a minimálisan lehetséges 1,0-es Távolsággal fog működni, ahogy az Ecsetek ablakában látható.
Láthatjuk, hogy a henger talpa köralakú, a teteje pedig egy belapult ellipszis, ahogy szerettük volna. Tüntessük még el a zavaró ecsetünk látványát a Rétegek ablakában, a Körecset réteg láthatóságát jelző, szem alakú ikonra kattintva.

02:15-02:42 Az érthetőség kedvéért átmenetileg növeljük meg az Ecsetek ablakában a Toronyecsetünk Távolságát; legyen például 20,0 (+ Enter). Akkor majd jobban fog látszani az ellipszisek lapultsága egy függőleges vonal mentén.
Pöttyintsünk egyet az ecsetünkkel a vászon aljánál, majd a Shift+Ctrl billentyűnket lenyomva a vászon felső területénél, hogy egy függőleges egyenes mentén alkalmazzuk az ecsetbeállításunkat. Máris jobban látszik, hogy a lineáris méretarány függvényünk szerint fokozatosan egyre lapultabb lesz a tornyunk keresztmetszete, ahogy fölfelé haladunk. Ha a Méretarány függvényünk kezdőpontját följebb toljuk, akkor eleve belapult körrel, ellipszissel indul a tornyunk, már az aljánál. Minél följebb kezdődik a Méretarány-függvényünk, annál laposabb szögben látunk rá a tornyunkra, azaz annál távolabb látszik elhelyezkedni tőlünk.

02:42-02:42 Nézzük meg, mi változik, ha az Eszközbeállítások ablakában növeljük az Ecsetünk Méretarányát az alapértelmezett 0,0-ról például 15,0-re (+ Enter). Ekkor még belapultabb ellipszissel indul alul a torony. Ha vízszintesre vesszük az ecsetdinamika méretarány függvényének lefutását, akkor az történik, amire számítottunk: nem változik a méretarány. Ha visszavesszük az x=0 pontban az y-t 0,627-re, és az Eszközbeállítások ablakában 19-re állítjuk a Méretarányt (20-ra nem célszerű, mert kis méreteknél elfogyhat az ecset), akkor az oszlopunk tetején csaknem vízszinteseket kapunk. Egyelőre maradjunk tehát 18,00-as Méretaránynál az Eszközbeállításnál, és 0,259 y-értéknél a dinamikagörbe kezdőpontjánál. Vegyük vissza az ecsetünk Távolságát 1,0-re. Ezzel megint rajzoltassuk ki az előzőleg tisztára törölt lapunkon a függőleges útvonalunkat. Egy alul kevéssé, felül pedig nagyon lelapult ellipszis keresztmetszetű tornyot kapunk.

Méret- és színparaméterek beállítása

00:00-01:31 (3. videó, l. lejjebb): A következőekben izgalmasabbá tesszük a tornyunkat. Először a méretét fogjuk változtatni a függőleges útvonal mentén. Az Egcsetdinamika-szerkesztőben kétféleképpen is bekapcsolhatjuk a méret alapján történő változást; vagy a Kapcsolótáblából, vagy közvetlenül a paraméter legördülő menüjére kattintva, mint most tesszük. A menüből válasszuk ki a Méretet, kattintsunk a Halványításra, és kapcsoljuk be, kipipálva a hozzá tartozó négyzetet.

Húzzuk ki a dokkunkat, hogy minél jobban dolgozhassunk benne. Állítsunk be egy méretlefutást a görbére kattintva tologatással. Minél lejjebb kerül egy pont, annál kisebb lesz ott a méret. Ha túl közel vannak egymáshoz a pontjaink, akkor esetenként nem tudunk közéjük újat beiktatni, nem veszi be a GIMP gyomra (például ha közben videót is rögzítünk). Ilyenkor átmenetileg húzzuk egymástól távolabb a már meglévő pontokat, iktassuk be a kívántat, majd toljuk vissza a széthúzott pontokat.

Kattintsunk alul a képben, és Shift+Ctrl lenyomása mellett húzzunk fölfelé egy függőlegest. Mivel a dinamikánál nem állítottunk be ismétlést, és olyan alakzatot rajzoltunk, amelynek mérete a csúcsánál nullára csökken, ezért a GIMP 500 képpont után úgyis abbahagyja a rajzolást, tehát nem kell törődnünk a magassággal. Mindazonáltal kézi rajzolásnál azért bemozdulhat a kép, amint ahogy most történt a kezdőpontnál.
Ezért inkább visszavonás után alkalmazzuk megint az útvonal kirajzoltatását. Az Útvonalak ablakában duplázzuk meg a már meglévő útvonalunkat, az Eszköztárról válasszuk a Tükrözést, és az Eszközbeállítások ablakában válasszuk ki az Útvonal tükrözését. Tegyük láthatóvá az útvonalunk másolatát, majd kattintsunk rá a képablakban. Erre átkerül a kép túloldalára. Megint kapcsoljuk ki a láthatóságát. Rajzoltassuk ki az oszlopunkat. Majdnem jó, így önmagában is, de még nem eléggé. Már 3-dimenziós, de a Z-tengely irányában még kissé lapos, nem eléggé nagy a mélysége. És nem eléggé sima, csiszolt a felülete.

01:32-02:13 A Rétegek ablakában zároljuk az Alfa-csatornát, az átlátszó területeket, majd a Szűrők —> Elmosás —> Gauss-elmosással 10-10-es elmosási sugárral mossuk el a tornyot. Utána szüntessük meg a zárolást. Lépjünk vissza a Torony1 rétegcsoportra a Rétegek ablakában, és nyissunk egy új réteget Torony1 f-f (fekete-fehér) átmenettel. Ellenőrizzük, hogy az Előtérből háttérbe (RGB) színátmenet van-e beállítva. Az Ecsetdinamika-szerkesztő ablakában váltsunk Kapcsolótáblára, és ott a Színhez jelöljük be a Halványulást. Lépjünk is be a Színbe. Kattintsunk a már kijelölt Halványulásra, hogy annak a függvényét lássuk. Megint húzzuk ki az oldalsávot.

3. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. meret_szin1.mp4 (2,1 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

02:14-03:03 Nem találtam lehetőséget arra, hogy az egyik paraméter görbéjét átmásoljuk egy másik paraméterhez, ezért a következő legkönnyebb lépést választottam. Bár a műveletet a GIMP-pel is el lehet végezni, mégis inkább PrintScreen-nel lefotóztam a képernyőt és a méretgörbét kivágva elmentettem IrfanView szintúgy ingyenes képmegjelenítő programmal (görbesegéd.jpg), amelyben be lehet állítani az Always on Top (mindig legyen felül az ablaka) lehetőséget. Így a Méret-görbét a Színgörbe fölé lehet tolni, és így könnyebb a színváltozásokat beállítani. Ugyan még az x-koordinátáknál sem szükségszerű, hogy pontosan egybeessenek a méret- és a színfüggvénynél, de közel vannak egymáshoz. Első lépésben durván állítsuk be a színgörbét, figyelembe véve, hogy minél magasabban helyezkedik el egy pont, annál fehérebb lesz a színe. Közben el is képzelhetjük a tornyunkat a diagramból, mert a talpa a méretfüggvény bal széle, a teteje pedig a jobb széle. Mintha jobbra döntve lefektették volna a földre.

03:04-03:57 Megint rajzoltassuk ki az oszlopot az Útvonalak ablakából. A durva változaton, az első próbálkozáson még nem jók a fényviszonyok, a fekete-fehér színnel ugyanis ezt tudjuk beállítani. Most már viszont könnyebb dolgunk van a színgörbe lefutásának kiigazításakor, mert látjuk mellette a kirajzolt oszlopot is. 2-3 további lépésben, közben mindig újra kirajzoltatva persze, előállíthatjuk a megfelelő színlefutást. A végleges állapot 03:09 és 03:25 között látható, utána pedig a végleges oszlop színlefutás képe.

A színátmenetes oszlop — hogy úgy mondjam — függőlegesen hozza jól a 3-dimenziót, az eredeti fekete-fehér ecsetes pedig vízszintesen. Cseréljük fel a két réteget a Torony1 csoporton belül: az eredeti ecsetes kerüljön felülre. Ennek a rétegmódját állítsuk Szemcsés összefésülésbe, és csökkentsünk az átlátszatlanságán. Most 70% lett.
Így már vízszintesen és függőlegesen is megvan a három dimenzió.

03:58-05:16 Most nyissunk egy újabb réteget a Torony1 csoportba, s adjuk neki a Torony1 színes átmenettel nevet. Válasszunk ki egy színes átmenetet, pl. a Tropical colors trópusi színeket. Rajzoltassuk ki az útvonalunkat. A további beállításokhoz szürkére állítottam a hátteret, mert a fehér zavaró volt. Ezt a réteget Szín módba állítottam 76%-os átlátszatlansággal. De ha jobban tetszik, fából esztergált oszlopot is gyárthatunk a Wood (fa)2 átmenettel. Ez Szín helyett Szemcsés összefésülés módban mutat jól. Még lehet rajta kontrasztosítani, sötétíteni a Színek —> Fényerő és kontraszt funkcióval. Ugyanezt megtehetjük a fekete-fehér színátmenetes toronnyal is. Végül még kézi elmosóeszközzel finomíthatjuk eme utóbbi rétegben található oszlop körvonalát ott, ahol szükséges.

Előbeállítás és ecset alkalmazása

00:00-00:19 (4. videó, l. lejjebb): Ha van egy jónak tetsző összeállításunk ecsetre, annak méretére, ecsetdinamikára stb., akkor azt el is menthetjük, és később bármikor behívhatjuk újrahasznosításra. Az Eszközbeállítások ablakának alsó sorában a baloldali első ikonra kattintva felbukkan annak menüje. Legfelül kattintsunk az Új eszközbeállítás sorra. Erre megnyílik az előbeállítás-szerkesztő ablaka. Írjuk felül az Ecsetet, új nevet adva ennek az ecset előbeállításnak: legyen most ez is Torony1 (+ Enter). A fontosabb tényezők alaphelyzetben be vannak jelölve, és most ettől eltérni nem akarunk. Az ablak alján kattintsunk a Mentés ikonjára.

4. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. elobeallitas.mp4 (641 kB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:20-00:48 Ha be akarunk hívni egy előbeállítást, akkor az Eszközbeállítás ablakában, amely jelenleg az Ecseten áll (más eszközökre is készíthetők előbeállítások), az alsó sor balról második ikonjára kattintsunk. Erre felbukkan a választék. Most a példa kedvéért egy Tutorecset1 összeállítást hívtam be. Rákattintva mindjárt láthatjuk az ablakainkban, hogy ennek más beállításai vannak. Más az ecset, annak mérete, méretaránya, más dinamikát (Sajátdinamika) alkalmazunk, a halványulás hosszabb távú, arany (Golden) színátmenet van kiválasztva, és be van kapcsolva a Sima ecsetvonás is. A dinamika szín- és méretfüggvénye eltér a Torony1-étől, Dőlésszög változás itt sincs beállítva, hogy csak egy egyezést is mutassak, és a Méretarány-függvény lefutása hasonló, de nem egyezik meg az eddig használt dinamikáéval.

00:49-01:01 Ha most megint behívjuk az eredeti Torony1 összeállítást, akkor automatikusan visszakapjuk a mentett értékeket, változókat.

00:00-00:30 (5. videó, l. lejjebb): Még egy másik tornyot vagy oszlopot is kirajzolunk, némi változtatással. A kép balfelére tegyünk egy 400 képpont magas útvonalat. Ha nem akarjuk a Torony1 dinamikai beállításait elveszíteni, akkor ne annak a beállításait változtassuk, hanem egy másik dinamikával dolgozzunk. Készítsünk másolatot a Torony1 dinamikánkról az Ecsetdinamikák ablakában, és nevezzük át Torony2-re. Csak annyiban térjen el a Torony1-től, hogy a Méretarány függvényt magasabb y-értékről indítsuk. A Szín Halványulás szerinti változása legyen bekapcsolva, és a Színátmenetek közül a Feketéből fehérbe (RGB) átmeneten álljunk. A második torony távolabb áll, ezért laposabb szögben látunk rá az aljára, ezért belapultabb ellipszissel kell indulnunk az alaprajznál. Legyen keskenyebb, azaz az ecset Méretét vegyük le 150-re, és mivel a tetejére is kevésbé szeretnénk rálátni, ezért a Méretarányát írjuk át 19,5-re. A Halványulás hosszát csökkentsük 400-ra, összhangban az útvonalunk magasságával.

5. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. torony2cut.mp4 (1,5 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:31-01:06 A Rétegek ablakában nyissunk új rétegcsoportot. Ehhez érdemes először visszalépni a Körecset rétegre, mert ha a Torony1-en állva próbálnánk új rétegcsoportot nyitni, akkor a GIMP azt behelyezné a Torony1 csoportba, annak alcsoportjaként. (Ezt ugyan kattintással-húzással fel tudjuk vinni a rétegek tetejére, önálló rétegcsoportnak, de a videófelvevő programom valamiért blokkolja ezt a funkciót, ezért nem tudtam volna bemutatni.)
A rétegcsoportot nevezzük át Torony2-re, és nyissunk bele egy új réteget Torony2 f-f átmenettel néven. Az Útvonalak ablakában szüntessük meg az útvonalunk láthatóságát, ha egyáltalán látható volt, majd rajzoltassuk ki a fekete-fehér színátmenetes tornyunkat. Nyissunk egy új réteget a Torony2 rétegcsoportba Torony2 ecsettel néven. A Torony2 dinamika Szín komponensében kapcsoljuk ki a színátmenetes kifestést a Halványulás kikapcsolásáva; kattintsunk a kijelölőnégyzetébe.

01:07-01:06 Ezt is rajzoltassuk ki. Zároljuk a réteg Alfa-csatornáját, azaz az átlátszó területeit, és Gauss-elmosással, 10-10-es sugárral finomítsunk rajta. Állítsuk ezt a réteget Szemcsés összefésülés módba, és csökkentsük az átlátszatlanságát 52%-ra.
Nyissunk egy harmadik alréteget is a Torony2 csoportba Torony2 színes átmenettel néven. Léptessük legalulra ebben a csoportban. A Torony2 ecsettel nevű réteget fésüljük rá a fekete-fehér (f-f) színátmenetes rétegre a jobb egérgombbal felhívott rétegmenüből. Az eredményül kapott fekete-fehér réteg láthatóságát átmenetileg kapcsoljuk ki, és lépjünk a színes átmenetes toronyrétegre. Válasszunk ki egy átmenetet, pl. az Abstract 1-et, és az Ecsetdinamika színfüggvénye alatt kapcsoljuk vissza a Halványulás szerinti színváltozást. Ezzel a színátmenettel is rajzoltassuk ki a tornyunkat. Lépjünk vissza a fekete-fehér toronyra a Rétegek ablakában, és kapcsoljuk vissza a láthatóságát. Állítsuk Érték módba.

1. ábra

Oszlopkészítés fázisai.

A méretgörbe, méretaránygörbe, a színátmenetek és az ecset eszköz beállításainak módosításával rengeteg különféle tornyot rajzolhatunk ki, különféle látószögből nézve. Egyet talán érdemes külön megemlíteni: az oldal tetején látható kép jobb felében van egy függőlegesen csíkozott torony. Vízszintes csíkozást-sávozást a Szín-görbe alkalmazásának bekapcsolásával kaphatunk. A függőleges csíkozáshoz viszont sajátecsetet kell készítenünk, amely maga is függőlegesen csíkozott. Az a lényeg, hogy a pereme legyen jól kialakítva, egymástól színben jól elkülönülő szakaszok jelenjenek meg rajta. Az 1. ábrán balról jobbra haladva először a fekete-fehér színátmenetes oszlop látható, majd a saját készítésű fekete-fehér toronyecsetes oszlop, utána a kettő egyesítése, a negyedik a felül látható, csíkos sajátecsettel festett oszlop, végül az utolsó a csíkos, térhatású színes oszlop.

A bemutatott képen látható csavart oszlopok és fantázialények festéséről az alábbi oldalakon lehet olvasni:
GIMP 2.8 ecsetdinamika 2. Csavart torony
GIMP 2.8 ecsetdinamika 3. Fantázialények


A képek előállításához GIMP for Windows 2.8.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon