RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — GIF mozgókép/Sarki fény.

2009 január

Mozgóképek egyesítése

Sarki fény (aurora borealis) mozgókép 10 kockából

Mozgókép mérete: 67,4 kB Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]

Ezen az oldalon egy kisebb, 10-képkockás GIF-mozgókép előállításáról lesz szó, amelyhez a GIMP 2.4.2-es verzióját, és az abba beépülő GIMP Animation Package (GAP) 2.2.2-es változatát használtam fel, JamesH jóvoltából, aki összeállította a működőképes változatot. További információ.

Ha van GIMP-ünk, és telepítettük hozzá a GAP beépülő modult (Plug-in), akkor a kellemes meleg szobában, hátradőlve a székünkben is elnézegethetjük a Föld sarkköreinél olykor-olykor tapasztalható sarki fényt, az aurora borealist az Északi-sarkkörnél, vagy az aurora australist a Délinél. Csak rajzoljuk meg magunknak és élvezzük a látványt.

A sarki fény sokféle alakban és színben tud megjelenni, de ha nem .xcf mozgóképet készítünk, hanem GIF-fé akarjuk a képünket alakítani, akkor figyelembe kell vennünk, hogy a folyamatos színátmenetek lépcsőkre szakadoznak a GIF-ben, ezért inkább redős, drapéria-szerű ábrázolással érdemes kezdenünk, amilyet régebbi könyvekben láttunk rajzolt illusztrációként, mert ott nem jelentkezik torzulás a kész GIF-képünkben.

Ennek a tutorialnak az az érdekessége, hogy a GAP-ba már eleve három 10-kockás mozgóképet rakunk bele, amelyet a GIMP 2.4.x alapprogramban a Szűrők alatt az Animációban található utasítással készítettünk, s ezzel kitágulnak a mozgókép készítési lehetőségeink, mert a módszer az I-görbítéses miozgóképekre is használható. Egyszersmind a GAP egy új funkciójával is megismerkedhetünk, amelyet még nem tárgyaltam ezen a honlapon.

Szokásomhoz híven nem "steril" tutorialt adok, hanem olyat, amely megmutatja, hogyan módosíthatunk egy mozgóképen, ha elsőre nem az előre elképzelt eredményt hozza. Akit tehát nem az érdekel, hogy a GAP lehetőségeivel megismerkedjen, hanem célirányosan egy hasonló képet akar csinálni, az inkább olvassa át először a tutorialt, mert abból kiderül, hogy melyik lépéseket takaríthatja meg magának. A leírás viszonylag eléggé részletes, hogy a GAP-ban járatlanok is ki tudjanak igazodni rajta.


Forrásképek:

A sarki fény háttere: csillagos égbolt késő alkonyi láthatárral. A három fényredő maszkunk 10-kockás mozgóképeinek első kockái. Színes fény a mozgóképhez.

A bemutatott mozgóképhez összesen 5 kiindulási alapkép kell: ebből kettő egyrétegű .xcf kiterjesztésű kép, a baloldalt alul elhelyezett pasztellszínű, a fényt adó 300x150 képpontos kép (feny.xcf), amelyet mozgatni fogunk a 150x150-es háttérképet adó csillagos égboltunk előtt, ami jobbra látható (egbolt.xcf). A végső mozgóképünk 150x150 képpontos lesz, hogy ne legyen túl nagy terjedelmű. Balra felül még látszik három, fekete alapon elhelyezett "fényredő" is. Ezek annak a három, egyenként 10-kockás, 150x150 képpontos, .xcf kiterjesztésű mozgóképnek (maszkalso.xcf, maszkkozep.xcf és maszkfelso.xcf) az első kockái, amelyeket maszkként fogunk alkalmazni, s amelyeket a GAP segítségével töltünk be a végleges mozgóképünkbe. Az alapképek előállítását a Sarki fény alapképei című oldalon ismertetem azok számára, akik éppen ezzel a fajta képpel szeretnének kísérletezni. A 10-kockás mozgóképekről itt most csak annyit említek meg, hogy az Animáció funckió Hullámzást utánzó menüpontjával készültek.
Az összes képünket egy mappában tároljuk, amelyet külön erre a célra nyitottunk. Jelenleg a Sarki fény nevet adtam a mappának.

Forráskép-rétegek betöltése a készülő GAP-mozgóképbe

1. ábra

Mozgókép kockákra bontása (Split Image into Frames).

A 150x150-es 10-kockás mozgóképeink közül a legalsónak a maszkalso.xcf nevet adtam, mert a három, maszkként alkalmazott mozgókép közül ez kerül a majdani GIF-képünkben alulra. A GAP viszont csak speciális fájlnevű képkockákból tud dolgozni, amelyeknek mind .xcf kiterjesztésűnek kell lennie, és speciális ...000001.xcf .... ....000nnn.xcf végűnek kell lennie.

A képablakunkban a menüsorból a Video (GAP modul) legördülő menüjében találjuk a Split image into Frames (Többrétegű kép képkockákra bontása) utasítást. Ez ad megfelelő fájlnevet a mozgóképünk, a maszkalso.xcf képkockáinak. Az 1. ábrán látható ablakában szereplő beviteli mezőben már láthatjuk is, hogy kiterjesztésként (Extension) az .xcf-et ajánlja fel, fölötte pedig mindjárt megmutatja a leendő első kockánk fájlnevét maszkalso000001.xcf néven,amelyet a GAP által feldolgozható 6-jegyű számkiegészítéssel lát el (Digits 6). Okézás után lefut ez a program, s a mappánkban 000001-től 000010-ig meg is nézhetjük a fájljainkat. Az utolsót, a 10.-et földobja a képernyőnkre. Azt mentsük el, majd zárjuk be, és helyette nyissuk meg a maszkalso000001.xcf-et, mert innentől kezdve ebben kell dolgoznunk. (Előfordulhat, hogy ennél a lépésnél hibaüzenetet kapunk. Ekkor a képünket kétszerezzük, majd az új képet mentsük el valamilyen más néven, de a nevében ne szerepeljen semmilyen számjegy. Az új képet már fel fogja dolgozni a GIMP.)

A maszkalso.xcf képünket most már be is zárhatjuk, helyette nyissuk meg a maszkkozep.xcf 10-kockás, második fényredőt tartalmazó mozgóképünket, mert most annak a beillesztése következik, és csak megnyitott képekkel tud dolgozni a GAP.

2. ábra

Mozgókép beillesztése GAP-képbe (Move Path 1).

A maszkalso000001.xcf Video menüpontjából indítva hívjuk meg a Move Path funkciót, amellyel képeket tudunk rétegként beilleszteni a GAP-képünkbe. Felül a Source Select (Forrás kiválasztása) fül aktív megnyitáskor. Alatta a Source Image/Layer (Forráskép/réteg) legördülő menüjében ott láthatjuk a maszkkozep.xcf képünk legfelső, 10. rétegét. Válasszuk ki helyette az 1-est, mint ahogy az illusztráción látható. Az alatta levő Stepmode (Léptetési mód) menüjéből válasszuk a Once-t (Egyszer). Ennél a pontnál állíthatjuk be, hogy a következő képkockához hogyan válassza ki a GAP a forrásréteget. Most a kiinduló 10-kockás mozgóképünk minden egyes kockáját csak egyszer akarjuk beilleszteni a Gap-képünkbe, rendre egymás után mind a tizet. A Preview (Előnézet) ablaka alatt Látható az Instant Apply felirat, és a hozzá tartozó kis négyzet. Ezt pipáljuk ki, mire a maszkkozep.xcf képünk 1. kockája meg is jelenik az ablakban.

Most nézzünk a Move Path ablak jobb felső sarkába: Mode-ra (Mód) Normal van megadva, s ezen nem is kell változtatnunk egy fekete-fehér maszk esetében, a kezelési módra (Handle) pedig Left Top (bal felső igazítás), amit szintén változatlanul hagyhatunk.

A jobb alsó sarokban From Frame 1-től To Frame 10-ig adatokkal kínál meg bennünket a program, azaz a beillesztést az elsőtől a 10. képkockáig végzi majd el, s az új réteget a GAP-képünk képkockáinak legfelső rétegébe fogja helyezni, amely a Veremben (rétegsorrend, Layerstack) a 0. sorszámmal szerepel. Minden további, alapértelmezett beállítás meg is felel nekünk kiinduló értéknek, ezért nyomjuk le az Add Point-gombot (Vezérlőpont kijelölése), amely az első a vezérlést szabályozó gombok sorában, az Edit Controlpoints (Vezérlőpontok szerkesztése) felirat alatt. Ezzel kijelöltük a kiinduló állapotot. A végső állapot jelen esetben ugyanez lesz, mert most nem akarunk semmilyen paramétert változtatni. A végső pont beállításához NE NYOMJUK le mégegyszer az Add Point-ot, mert azt az OK lenyomásával kell jeleznünk a GAP-nak. Mielőtt azonban OKéznánk, nézzük meg, hogy tényleg azt fogja-e csinálni a program, amit szeretnénk: alul, az OK gombtól balra látjuk az Anim Preview (mozgókép előnézete) gombot. Nyomjuk le, mire felbukkan a 3. ábrán látható ablak.

3. ábra

Mozgókép előnézete (Anim Preview).

Háromféle előnézeti módból is választhatunk, de mivel általában az a legcélszerűbb, ha az új beillesztésünket a már beépített rétegekkel nézzük össze, ezért az Exact object on frames lehetőséget válasszuk ki (jelen esetben ugyan ennek nincs jelentősége, csak a szokás hatalma kedvéért tegyük ezt). A többi értéket hagyhatjuk változatlanul, és OKézzunk. Erre a GIMP összerakja a mozgóképünket, beleépítve az újonnan jött rétegeket is, amelyet Névtelen címmel feldob a képernyőre a Lejátszás ablakával együtt.

4. ábra

Mozgókép első kockájának rétegei.

A Lejátszással ellenőrizzük a beállításainkat, s ha az eredmény szemmel láthatóan jó, akkor csukjuk be a Lejátszást és a Névtelen képet (utóbbinál ne kérjünk mentést), és a Move Path ablakban OKézzunk. Erre a GAP beilleszti a maszkkozep.xcf képünk 10 kockáját a készülőfélben lévő GAP-képünkbe. Ezt láthatjuk is, ha a megnyitjuk a Párbeszédablakok közül a Rétegeket, ami igencsak ajánlott, hogy később ne zavarodjunk bele a rétegsorrendekbe. Ha nem tetszene az eredmény, akkor a Move Path ablakban a Mégsem gombot nyomjuk le, s akkor újra kezdhetjük ezt a műveletet, kijavítva a korábbi hibánkat.

Most már becsukhatjuk a maszkkozep.xcf forrásképünket, s helyette nyissuk meg a maszkfelso.xcf, szintén 10-képkockás harmadik forrásképünket. Még mindig a maszkalso000001.xcf képünk Video menüjéből megint hívjuk be a Move-Path-t, amelyben forrásképre és rétegre (Source Image/Layer) most a maszkfelso.xcf-1-est válasszuk ki a program által felkínált 10. helyett. A többi beállítás és művelet legyen ugyanaz, mint amelyet az előbb alkalmaztunk a maszkkozep-nél, beleértve a 0. rétegsorszámot is, hogy a maszkfelso.xcf rétegei valóban legfelülre kerüljenek.

A 4. ábrán már az az állapot látható, amikor mind a három, egyenként 10-képkockás mozgóképünket beillesztettük a készülő GAP-képünkbe. Becsukhatjuk a maszkfelso.xcf képünket is.

5. ábra

Egyrétegű állókép beillesztése (Move Path 2).

Nyissuk meg az egbolt.xcf háttérképünket. A maszkalso000001.xcf képünk menüsorából a Video alatt megint hívjuk meg a Move Path funkciót. Forrásképként (Source Image) eleve az egbolt.xcf jelentkezik be, de ha nem, mert több képet is megnyitva hagytunk, akkor most közülük válasszuk ki az egbolt.xcf-et. A mód (Mode) most is legyen Normal, a kezelés bal felső (Handle: Left Top), de a léptetési módhoz (Stepmode) most a None-t (nincs) válasszuk ki a legördülő menüből a bejelentkező Loop (hurok) helyett. Megint pipáljuk ki az előnézeti ablak alatt az Instant Apply-t (azonnali alkalmazás), mire látni fogjuk az égboltunkat. Ha viszont takarékoskodni akarunk a munkával, akkor mindjárt tüntessük is el a szemünk elől úgy, hogy a Move Path ablakában jobboldalt alul látható Veremnél (Layerstack) állítsunk be 3-as értéket, mert ennek a képnek kell legalulra kerülnie, s a rétegszámozás föntről lefelé halad a 0-tól kezdve. Három réteget már betöltöttünk a maszkképeinkkel, vagyis a 0., 1. és 2. réteg már foglalt. Legalulra, a 3. sorszámú rétegbe kell tennünk tehát az égboltunkat.
A baloldali illusztráción már ez az állapot látszik, tehát a legfelső réteg fényredőjét látjuk, de az átlátszatlanság miatt a legalsó réteget nem.

Megint az 1-től 10. képkockáig fogjuk beilleszteni a képünket (From Frame 0 To Frame 10), de most mindig ugyanazt az egy képet, ezért nincs léptetési mód (Stepmode = None). Ha ezt mind beállítottuk, akkor lenyomhatjuk az Add Point-ot (Vezérlőpont kijelölése). Most nincs értelme előre megnézni Anim Preview-val, mit kapunk majd eredményként, mert úgyis csak a legfelső réteget látnánk, ezért az Add Point egyszeri lenyomása után mindjárt nyomjunk OK-t. A maszkalso000001.xcf képünk címsorára kattintva aktiváljuk ezt a képünket, majd ellenőrizzük a Rétegek ablakában, hogy ott van-e a csillagos háttérképünk a legalsó rétegben. Ott van, tehát az egbolt.xcf forrásképünket is becsukhatjuk. Már csak egy képet kell beilleszteni az eredeti 5 forrásképből.

6. ábra

Egyrétegű állókép beillesztése (Move Path 3).

Nyissuk meg a feny.xcf képünket, a maszkfelso000001.xcf képünk ablakából pedig még egyszer, a forrásképek betöltésénél immáron utoljára, hívjuk meg a Video alól a Move Path-t. Forrásképnek (Source Image) ott láthatjuk a feny-xcf-et, vagy válasszuk ezt ki, ha több kép is meg van nyitva. A léptetési módra (Stepmode) megint jelöljük ki a None-t (Nincs), kapcsoljuk be az Instant Apply-t (Azonnali alkalmazás). A betekintő ablakban látjuk is a képünk bal szélét, mert a 300x150 képpontos kép jobb fele kilóg a látótérből. Jobboldalt felül a Mode-ra (Mód) most válasszuk ki például a Screen-t (Kivetítés). A kezelés (Handle) maradhat továbbra is Left Top (bal felső igazítás).

A réteg átlátszatlanságát (Opacity) vigyük egy kissé a 100% alá: állítsuk pl. 90-re, vagy ennél kisebbre, ahogy az előnézeti ablak látványából ötletet kapunk. A funkció és a beállító szervei az előnézeti ablak felső határa fölött helyezkednek el, a Move Path ablak jobboldalán. A beillesztést megint az 1-10 képkocka között végezze el a program (From Frame 1 To Frame 10), és egyelőre rakjuk legfelülre, a 0. sorszámú rétegbe a fényünket, vagyis a Layerstack (Rétegsorszám a Veremben) legyen 0.

Most azt szeretnénk, hogy a fényünk folyamatos, végtelenített szalagként mozogjon jobbról balra az 1-10. képkocka között, majd zökkenőmentesen kezdje elölről a mozgását megint az egyes kockától. Az első képkockára ekkor már meg is felel az x=0 és y=0 koordináta, ami az alapértelmezett érték, amikor a Move Path ablaka felbukkan. Hogy ezt a pontot rögzítsük, nyomjukle az Add Point-ot (Vezérlőpont kijelölése), majd az x-koordinátához tartozó beviteli mezőbe írjunk be -135-öt. Hogyan jött ki ez az érték?

7. ábra

Lejátszás ablaka.

A feny.xcf képünk 300 képpont széles: kétszer olyan széles, mint a képünk, és úgy kellett elkészítenünk, hogy a két 150x150-es blokkja csempézhető legyen vízszintesen, vagyis a kép két szélén, ha körbeforgatjuk, zökkenőmentes legyen az átmenet, és a kép közepén se látsszék, hogy két darabból lett összeillesztve. Na már most, ha 10 képkockányi távolságon 150 képpontnyit kell léptetnünk a képünket, akkor egy kockára 15 képpontnyi távolság jut. Igen ám, de ha -150-es értéket állítanánk be, akkor egyszeri lefutás után a mozgóképünk utolsó kockája ugyanazt mutatná, mint a második lefutás első kockája, azaz lenne egy zökkenő, egy elakadás a képünkben. Ha viszont 15 képpontnyival korábban fejezzük be a képünk vízszintes csúsztatását, -135-ös x-koordinátánál, akkor folyamatosan futó, végtelenített szalagként tud peregni körbe-körbe a képünk, s mivel dupla olyan széles a fény rétegünk, mint maga a kép, ezért mindig teljesen fedni fogja a képfelületet, nem lesznek üres szakaszok.

8. ábra

Rétegek ablaka 5 réteggel.

Ha beállítottuk a -135-ös értéket (ez látszik az illusztráción), akkor Anim Preview-val megnézhetjük az eredményt (3. ábra): a Move Path ablakában kattintsunk az Anim Preview-ra, válasszuk ki az Exact object on Frames lehetőséget annak ablakában, OKézzunk, várjuk meg, amíg a program elkészíti a Névtelen próbaképet, majd a feldobott Lejátszás ablakban (7. ábra) nézzük meg az eredményt, hogy tényleg zökkenőmentes mozgást látunk-e, nem rontottunk-e el valamit (segítségképpen kitakarhatjuk a kezünkkel a látóterünkből a lejátszás ablakában alul futó csíkot, hogy az ne zavarja meg az ítéletünket).
Ha hibáztunk, akkor a próbakép mozgásából rájöhetünk, mit rontottunk el. Ehhez csökkenthetjük a lejátszási sebességet az alaphelyzetben 100%-ot mutató bal alsó sarokban kisebb értéket kiválasztva a legördülő menüből, vagy felül a Léptetés gombbal egyesével is végigmehetünk a képkockáinkon.
Ha viszont jó az eredmény, akkor csukjuk be a Lejátszás ablakát, és a Névtelen képet is (ne kérjünk mentést), és OKézzunk a Move Path ablakban.

Még egyszer röviden összefoglalva a lényeget x=y=0 koordináták beállítása után nyomjunk Add Point-ot, majd állítsunk be -135-öt az x-koordinátára, és nyomjuk le az OK-t, amivel az utolsó, 10. képkocka állását rögzítjük. Az egyenletes kiosztást az 1-10 kocka között már elvégzi helyettünk a GIMP. A 8. ábrán láthatóan mind az öt rétegünk bekerült a GAP-mozgóképünk képkockájába, s még az is látszik, hogy a legfelső fény rétegünknek valóban Kivetítés lett a rétegmódja, ahogy azt beállítottuk, és az átlátszatlansága is kb. 90%. A képablakunkban pedig még a 300x150-es rétegünk képből kinyúló réteghatára is látszik, de ez most ne zavarjon bennünket.

Maszkolás

9-10. ábra

Képkocka módosítása 1. Munkaréteg beállítása (Frames Modify 1/Layer Pattern.) Képkocka módosítása 2. Réteg kétszerezése (Frames Modify 2/Duplicate Layer.)

A 3 db, egyenként 10 képkockából álló mozgó maszkkal három különböző mozgássorozatot akarunk megjeleníteni, és a színes fényrétegünket akarjuk velük maszkolni. Először tehát készítsünk még 2 másolatot a fény nevű rétegünkből. A maszkalso000001.xcf képünk Video menüjéből most a Frames Modify (Képkockák módosítása) funckiót válasszuk ki.

Az ablakának alsó felében látunk egy beviteli mezőt, amely a Layer Pattern, azaz Munkaréteg felirathoz tartozik, és alapértelmezésben 0-val bukkan fel. A fényrétegünk most éppen a 0. sorszámú, legfelső rétegben van, tehát ezen nem kell változtatnunk. Emellett be van még jelölve alapértelmezésben a Pattern is a list of layerstack numbers, azaz a munkaértelmezés most rétegsorszámban gondolkodik. Emellett maradjunk is meg. Ha ezután a Function feliratra kattintunk, mint az jobbra fenn, a 10. ábrán látható, akkor a legördülő menüben látjuk a Duplicate layer(s), azaz Réteg(ek) megduplázása menüpontot. Kattintsunk rá, majd a Frames Modify ablak jobb alsó sarkában OKézzunk.

11. ábra

Rétegek ablaka 7 réteggel.

Ezt az egész műveletsorozatot ismételjük meg mégegyszer, megint a 0-t hagyva munkarétegnek (Layer Pattern), és akkor meg is van mind a három szükséges fényrétegünk.

Balra, a Rétegek ablakában látszik, hogy akkor most hogyan is állunk. Legalul ott van a csillagos égboltunk, fölötte a három fényredő maszkunk és legfölül immár 3 színes fényréteg. Most a Háttér#1 fényréteghez hozzá fogjuk rendelni az alatta lévő, Frame1#2 maszkot. A feldolgozandó színes fényrétegünk sorszámát tekintve a 2. rétegben áll.

12. ábra

Képkocka módosítása 3. Réteg bemásolása maszknak alulról (Copy layermask from layer below.)

Megint hívjuk be a Video menüjéből a Frames Modify-t (Rétegek módosítása), de most Munkarétegre (Layer Pattern) 2-t írjunk be, mert ehhez a réteghez fogunk maszkot rendelni. A műveletet megint terjesszük ki az összes képkockára: From Frame 1 to Frame 10 (1-10. képkockáig). Utána kattintsunk a Function-ra, majd annak menüjéből a Layer Mask-ra (Rétegmaszk), majd annak almenüjéből a Copy layermask from layer below utasításra. (Rétegmaszknak történő bemásolás a kiválasztott sorszámú rétegbe az az alatti rétegből). Okézzunk. Utána már kiejthetjük a Frame1#2 réteget, mert már nem kell: a Video menüjéből most válasszuk ki a Frames Layer Delete utasítást (Egy réteg kiejtése a képkockákból).

13. ábra

Adott sorszámú réteg kitörlése.

14. ábra

Rétegek ablaka maszk bemásolása után.

Mind a 10 képkockából ki kell törölnünk a Frame1#2 nevű réteget, ezért fogadjuk el a felkínált 1-10 beállítást, viszont a rétegsorszámot az alapértelmezett 0-ról írjuk át 3-ra, mert a törlendő rétegnek ez a sorszáma a Veremben (Layerstack), miképpen azt a Rétegek ablakában láthatjuk (14. ábra). Utána OKézzunk.

A 14. ábrán még azt is láthatjuk, hogy a maszkunk valóban hozzá lett rendelve a kijelölt fényréteghez.

15. ábra

Réteg lejjebb helyezése (Frames Modify/Lower layer(s).

Miután kitöröltük a Frame1#2 rétegünket, a másik két fényréteghez is be kell helyeznünk maszkként a fekete-fehér rétegeinket. Először léptessük eggyel lejjebb a Háttér#2 nevű rétegünket, hogy a Frame1#1 maszkréteg fölé kerüljön. A maszkalso000001.xcf képünk Video menüpontjából megint válasszuk ki a Frames Modify (Képkockák módosítása) utasítást, ahol a Layer Pattern-re (Munkaréteg) most 1-est vigyünk be, mert a Háttér#2 rétegünknek ez a sorszáma a Veremben. Utána a Function menüjéből a Layer Stackposition (Réteg elhelyezkedése a Veremben) almenüjéből válasszuk a Lower layer(s) utasítást (Réteg(ek) lejjebb helyezése), hogy 1-től 10-ig (From Frame 1 To Frame 10) mindegyik képkockában lejjebb léptessük eggyel a kijelölt fényréteget, majd OKézzunk.

16. ábra

Rétegek ablaka réteg lejjebb léptetése után.

A 16. ábrán látható, hogy a program végrehajtotta az utasítást. Ezután ehhez is rendeljük hozzá rétegmaszkként az alatta fekvő Frame1#1 fekete-fehér rétegünket a már ismert módon (l. 12. ábránál): Video>Frames Modify>Layer Pattern=2>Function>Layer Mask>Copy layermask from layer below>OK.

Most már kitörölhetjük a Frame1#1 réteget, ahogy a 13. ábránál láttuk: Video>Frames Layer Delete>From Frame 1 To Frame 10, Layerstack = 3>OK

17. ábra

Háttér#3 réteg a Rétegek ablakában.

Most a harmadik fényréteget is maszkoljuk: a legfelső, 0. rétegben fekvő Háttér#3 nevű fényrétegünket léptessük kétszer is egymás után lefelé a már ismert módon: Video>Frames Modify>Layer Pattern=0>Function>Layer Stackposition>Lower layer(s)>OK. Ezt ismételjük meg mégegyszer, de most a Layer Stackposition-re 1-et adjunk be, mert előzőleg már eggyel lejjebb léptettük a rétegünket, úgyhogy az az 1. sorszámú rétegbe került.

18. ábra

Maszkolt rétegek a Rétegek ablakában.

Ha nem gépiesen, hanem értelemszerűen ügyködtünk (a gépiességet hagyjuk meg a számítógépnek), akkor a 17. ábrán látható eredményhez jutottunk. Most már csak az utolsó maszkot kell beraknunk az egyelőre még nem maszkolt rétegünkbe és a fölöslegessé vált képkockaréteget kitörölni, ahogy eddig is tettük: Video>Frames Modify>Layer Pattern=2>Function>Layer Mask>Copy layermask from layer below>OK. Utána Frame1 réteg kiejtése (amely a 3. sorszámú rétegben fekszik): Video>Frames Layer Delete>From Frame 1 To Frame 10, Layerstack = 3>OK. Az eredmény a 18. ábrán látható.


19. ábra

Képkockák képpé alakítása (Frames to Image).

No, akkor itt az első alkalom, hogy megnézzük a GAP-mozgóképünket, de ahhoz a különálló rétegeket egybe kell fűzni. A Video alatt most a Frames to Image (Képkockák képpé alakítása) utasítást válasszuk. A felbukkanó ablakban eleve azzal kínál meg bennünket a program, hogy mind a 10 képkockánkat össze akarja fűzni egy képpé: From Frame 1 To Frame 10, azaz az 1. kockától az utolsó, 10.-ig. Alatta láthatjuk a Layer Basename (Rétegnek adott elnevezés) feliratot és a hozzá tartozó beviteli mezőt, amiből most egy érdekel minket: a zárójelben eredetileg 41ms van beadva késleltetési időnek, hogy egy képkockát mennyi ideig jelenítsen meg lejátszáskor a képünket megjelenítő program. Tapasztalati úton, többféle próbálkozással végül is a 220 ms-os időnél maradtam, mert számomra még ez volt egy sarki fényre leginkább emlékeztető mozgássebesség, de nem árt ehhez tudni, hogy sarki fényt eddig még csak videón láttam, a valóságban soha. Ebben a mezőben tehát felülírással nekünk tetsző adatot írjunk be. A többi alapértelmezett értéken nem kell változtatnunk, hanem nyomjunk OK-t. Erre a program össze rakja a kockáinkat egy képbe, amelyet Névtelen címmel feldob a képernyőre. Ennek menüsorából a Szűrők>Animáció almenüjéből kattintsunk a Lejátszásra, s annak ablakában nézzük meg az eredményt.

Most, sajnos, azt láttam, hogy a három fényredő közül a középső nem is látszik, és az összes fény túlságosan is együtt hullámzik, ami igen illúziórombolónak bizonyult. Ilyenkor csukjuk be a Lejátszás ablakát és a Névtelen képünket is, ez utóbbit mentés nélkül, s nézzük meg, mit is tehetünk.
Kézenfekvő gondolat, hogy a Rétegek ablakában kapcsoljuk ki a legfelső réteg láthatóságát, hogy megállapíthassuk,hová tűnt a középső fényréteg. Erre mindjárt kiderül, hogy ott van, csak szerencsétlen módon az alsó határvonala teljesen egybeesik a fölötte levő fényredőével, ezért nem látszik. Ebből az következik, hogy a legfelső fényredő maszkját feljebb kellene tolni, hogy látsszon alatta a középső redő is. A GAP-ban sok GIMP funkciót lefuttathatunk egy kiválasztott sorszámú rétegcsoporton, de sajnos a Réteg>Átalakítás>Eltolás nem szerepel közöttük. így hát mit volt mit tenni, kénytelenek vagyunk ilyen esetben módosítani a maszkként használt képünkön, amely eredetileg a maszk0.xcf volt, készítése és feldolgozása pedig a Sarki fény alapképei című oldalon olvasható. Most röviden csak megemlítem az újrafeldolgozását:

Módosítás, javítás és GIF-mozgóképpé alakítás

20. ábra

Réteg eltolása körbefordulással.

Nyissuk meg a maszk0.xcf képet, majd a menüsorából Réteg>Átalakítás>Eltolás. 10 képpontnyival toljuk feljebb a fényredőnket, -10-es értéket beadva az y-irányú eltolásra, és válasszuk a Körbefordulást, hogy ami képanyag felül kitolódik a rétegből, az alul kerüljön be. Kattintsunk az eltolás gombra. Ezután Szűrők>Animáció>Hullámzás (Amplitudó=1,0 Hullámhossz=30,0 Képkockák száma=10>OK). Ezzel írjuk felül a maszkfelso.xcf nevű képünket úgy, hogy mentéskor kérjünk cserét.

21. ábra

Hullámmozgás mozgóképpé alakítása.

Most töröljük ki a GAP-képünk legfelső, 0. rétegéből a régi hibás rétegmaszkot. A maszkalso000001.xcf képből a Video alól indítva hívjuk meg a Frames Modify (Képkockák módosítása) funkciót, Layer Pattern-re (Munkaréteg) hagyjuk a felkínált 0-t, majd Function>Layer Mask>Delete layermask>OK lépéssorozatot hajtsuk végre (22. ábra). Erre eltűnik a hibás maszk a képünkből.

22. ábra

Rétegmaszk kitörlése.

Rakjuk be legfelülre, a 0. rétegbe Move Path-szal az új maszkfelső rétegünket ugyanúgy, ahogy a 2-4. ábránál csináltuk, majd emeljük be rétegmaszkként a fényrétegünkhöz, mint azt már korábban is tettük, azzal a különbséggel, hogy most a Video>Frames Modify>Layer Pattern=1>Layer Mask> kattintások után a Copy layermask from layer above utasítást használjuk, mert a maszknak használt fekete-fehér képünk most a fényrétegünk fölött (above) van, és nem alatta. Utána a Frames Layer Delete utasítással ejtsük ki a 0. rétegben fekvő, maszkként felhasznált fekete-fehér rétegünket.

23. ábra

GAP-kép köztes állapotban, rétegmaszk javítása után.

Most a Frames to Image utasítással megint alakítsuk összefüggő képpé a képkockáinkat, s a feldobott Névtelen képet nézzük meg annak Szűrők>Animáció>Lejátszás ablakában. A 23. ábrán látható képet fogjuk látni.

No, ez már jobb, mint az előző GAP-kép volt, de még nem oldottuk meg a három redő túlzott együtthullámzásának problémáját. A GAP-ban sokféle, ha nem is az összes fajta szűrőt alkalmazhatjuk a rétegeinken. Ha utánanézünk (némi angoltudással, vagy szótárral felfegyverkezve), akkor kiderül, hogy például tükrözhetjük vízszintesen a rétegeinket a teljes képkockasorozatban. Próbáljuk tehát tükrözni a középső fényredőnket, hogy az a másik kettővel ellentétes irányban hullámozzon, és a fény is fordítva fusson benne.
Azt viszont nem árt figyelembe venni, hogy a fényrétegünk még mindig kétszer olyan széles, mint a képünk. A GIMP pedig hajlamos sok esetben hibás működést mutatni, ha a feldolgozandó rétegünk nem képméretű, vagy egyéb szokatlan jelenséget mutat fel. Én már kipróbáltam és meggyőződtem arról, hogy a rétegünket akkor tudjuk hibátlanul tükrözni, ha egyrészt képméretre vágjuk, másrészt alkalmazzuk is a maszkot, hogy le legyen rétegünk és maszkunk egyszerre, és csak ezután tükrözünk. Akkor most menjünk lépésről lépésre.

24. ábra

Rétegmaszk alkalmazása (Apply layermask).

A kiválasztott rétegünk (Háttér#2) most az 1-es sorszámot viseli magán. A szokásos módon hívjuk meg a rétegmódosító funkciót (Video>Frames Modify), és Layer Pattern-re (Munkaréteg) állítsunk be 1-est. Ezután Function>Layer Mask>Apply layermask>OK.

25. ábra

Rétegek ablaka maszk alkalmazása után.

A különálló maszkunk már eltűnt (l. 25. ábra), de még célszerű méretre is vágni a réteget. Ehhez egy újabb GAP-funkciót használhatunk: Video>Frames Crop (képkockák méretre vágása). Felbukkanó ablaka (26. ábra) eleve az aktuális képmérettel jelenik meg, azaz jelen esetben 150x150 szélességgel (Width) és magassággal (Height). Ezen nem is kell változtatnunk, és eltolni sem akarjuk a rétegünket (Offset), úgyhogy egyszerűen csak OKézzunk, és készen is vagyunk.

26. ábra

Képkockák méretre vágása (Frames Crop).

27. ábra

Szűrő alkalmazása (Apply filter).

Most már semmi sem akadályozhat meg bennünket abban, hogy tükrözzük a rétegünket. A Video alatt hívjuk meg a már meghitté vált Frames Modify (Képkockák módosítása) funkciót. a Layer Pattern-re (Munkaréteg) írjunk 1-est, mert ezt a sorszámú réteget akarjuk tükrözni, majd a Function>Apply filter on layer(s) (Szűrő alkalmazása a réteg(ek)en) From Frame 1 To Frame 10 (1-től 10. rétegig)>OK következik.

Erre felbukkan az az ablak, amelyben kiválaszthatjuk a nekünk tetsző szűrőt:

28. ábra

Szűrő kiválasztása (Select Filter).

Kisvártatva megjelennek a használható szűrők a baloldali, gördítősávval ellátott ablakban. A lista alján találjuk a plug-in-wr-layer-flip-horizontal modult (réteg vízszintes tükrözése). Kattintsunk rá, majd a legalsó sorban nyomjuk le az Apply Constant (Állandó érték alkalmazása) gombot. Erre a program feldobja mégegyszer a maszkalso000001.xcf képünket, amiben láthatjuk a művelet eredményét, és még egy kis ablakot (29. ábra), amely azt kérdezi tőlünk, hogy Folytassa-e a GIMP? (Continue?)

29. ábra

Folytatásra rákérdező ablak.

Ha a Continue, azaz folytassa gombra kattintunk, akkor az összes 1-es sorszámú rétegünket tükrözi a GAP vízszintesen. Megjegyzem nálam ennél a műveletnél sorozatosan hibaüzeneteket dobott fel a GIMP, mindazonáltal a kívánt műveleteket hibátlanul végrehajtotta. A hibaüzenet ablakokat pedig egyszerűen csak bezártam.

30. ábra

Utolsó előtti mozgókép verzió.

Ennél a pontnál megint képpé alakíthatjuk a képkockáinkat a Video>Frames to Image utasítással, 220 ms-os késleltetéssel (l. 19. ábra) és a Névtelen címmel felbukkanó képünkben a Szűrők>Animáció>Lejátszással megnézhetjük az eredményt. Az már ízlés dolga, hogy valakinek tetszik-e az így kapott eredmény, amely balra látható. Én még egy kicsit csökkentettem a legfelső és a középső fényredő fényerején, mert túl soknak találtam. Ez most már rutinból is megy nekünk: Video>Frames modify>Layer Pattern=0>Function>Apply filter on layer(s)>Select filter>plug-in-wr-set-opacity (legalsó sorban)>Apply Constant, mire a GAP feldobja a 31. ábrán látható képet, és a folytatásra rákérdező kis ablakot (32. ábra).

31. ábra

Átlátszóság beállítása.

32. ábra

Folytatásra rákérdező ablak 2.

A 31. ábrán láthatóan 80%-ra vettem le a legfelső réteg átlátszatlanságát (Opacity) Set (Beállítás) módban, a 32. ábra folytatásra rákérdező ablakában pedig a Continue-t (folytassa) választottam. A művelet eredményeképpen az első képkocka felső rétegének láthatósága kikapcsolódik, de ezt egyszerűen kapcsoljuk vissza manuálisan. Még a második fényredőre is megismételtem ezt a műveletet, azzal a különbséggel, hogy ott a Layer Pattern-re, azaz a munkarétegre az 1-est kell beállítani.

Most már csak a végső formába öntés maradt hátra. A Frames to Image funkcióval .xcf mozgóképpé alakított GAP-képünket még át kell alakítani GIF-képpé. Azonban nem árt csökkentenünk a majdani képméretet, különösen ha valamilyen honlapon szeretnénk azt megjelentetni, mert akkor fontos, hogy gyorsan be tudjon töltődni a böngészőkbe. A Névtelen képünkben a Szűrők között az Animáció alatt találjuk az Optimalizálás (GIF-hez) funkciót. Kattintsunk rá, mire lefut a művelet, és egy újabb, megint csak Névtelen című képet kapunk. Ebben a Fájl alatt válasszuk a Mentést, és annak felbukkanó ablakában adjunk tetszőleges nevet a képünknek, de most .gif kiterjesztést írjunk hozzá, és nyomjuk le a Mentés gombot. Erre a következő üzenetet fogjuk kapni:

33. ábra

Exportálás.

Ebben válasszuk a Mentést animációként, majd nyomjuk le az Exportálás feliratú gombot. Még egy utolsó üzenetet fogunk kapni (34. ábra):

A felkínált beállítások meg is felelnek nekünk. Ha akarjuk, a "Created with GIMP" megjegyzést még megtoldhatjuk, mint ahogy a példában tettem, a végtelen ismétlés pedig amúgy is eleve be van jelölve alapértelmezésben. Nincs más dolgunk, mint lenyomni a mentés gombot, s ezzel készen is vagyunk.

34. ábra

Mentés GIF-formátumba.

A kép készítéséhez GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából, valamint GAP 2.2.2 Plug-in-t, JamesH jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon